7 amalan terbaik untuk pasukan tangkas yang jauh

Metodologi tangkas berfungsi paling baik apabila semua orang dalam pasukan bersama di satu lokasi. Apabila pasukan berkongsi ruang kerja, rakan sepasukan mudah bertanya, berpasangan dengan tugas pengaturcaraan, dan menyelesaikan masalah tanpa menjadualkan pertemuan. Menggunakan teknologi seperti persidangan web, sembang kumpulan, dan e-mel tidak begitu berkesan seperti interaksi langsung-ke-orang.

Tumpuan Teknologi:

Kerjasama menjawab panggilan

  • Kerja jarak jauh, sekarang dan selamanya? (Dunia Komputer)
  • Perbaikan cepat konferensi video memerlukan pemikiran semula apabila pandemi berakhir (World Network)
  • 8 pertimbangan keselamatan utama untuk melindungi pekerja jarak jauh (CSO)
  • 7 rahsia pasukan IT terpencil yang berjaya (CIO)

Walaupun begitu, organisasi dapat membuat metodologi tangkas unggul dengan pasukan terpencil dan tersebar, tetapi memerlukan sedikit kerja dan eksperimen. Anggota pasukan mesti mencari penggunaan teknologi yang optimum dan menyesuaikan diri dengan gaya komunikasi untuk memastikan produktiviti, kolaborasi, dan kualiti pasukan.

Dengan tercetusnya COVID-19, banyak pasukan tangkas mesti beralih dari bekerja di pejabat untuk bekerja dari jauh. Ini akan menjadi pengalaman baru bagi banyak orang yang tidak bekerja di rumah untuk sebahagian besar kerjaya mereka, dan untuk pasukan yang terbiasa dengan interaksi orang. Selanjutnya, beberapa ahli pasukan mungkin jatuh sakit atau menghadapi kesulitan lain kerana pandemi yang semakin meningkat, jadi pasukan tangkas mesti menyesuaikan diri dengan cara kerja baru.

Artikel ini adalah panduan ringkas yang bertujuan untuk membantu ahli pasukan, pasukan, dan organisasi beralih dari pasukan tangkas terutama kepada pasukan yang sangat diedarkan. 

Pilih peralatan, alat, dan ruang kerja yang betul

Sekiranya anda akan bekerja dari jauh, pastikan anda mempunyai persediaan yang sesuai untuk anda, syarikat anda dan pasukan anda. Anggaplah ia seperti langkah pejabat dan meluangkan masa di muka untuk menilai pilihan dan memastikan bahawa anda mempunyai semua yang anda perlukan untuk menjadi produktif, selesa, dan di tempat yang kemungkinan besar anda tidak akan terganggu.

Pertimbangkan 12 pertimbangan ini ketika bekerja dari jauh untuk jangka masa panjang yang merangkumi cadangan mengenai disiplin kerja, ruang kerja, peralatan, rangkaian, dan alat.

Beberapa perubahan yang perlu anda buat tidak akan menjadi jelas sebelum anda bermula. Sekiranya sambungan anda lemah, anda mungkin perlu menukar semula penghala tanpa wayar atau beralih ke sambungan berwayar. Lokasi meja anda mungkin memerlukan penyesuaian jika anda akan melakukan banyak persidangan video. Anda mungkin perlu memberitahu ahli keluarga untuk menjaga jarak ketika anda bekerja.

Hadir dan berbual dengan rakan sepasukan

Pasukan tangkas berjaya dengan menyeimbangkan masa yang dikhaskan untuk bekerjasama dengan masa yang dikhaskan untuk usaha tertumpu yang diperlukan untuk pengekodan dan aktiviti pembangunan lain. Di pejabat, sedikit lebih mudah untuk melihat fokus rakan sepasukan, dan pasukan tangkas yang berdisiplin mencari cara untuk mengelakkan gangguan dan pertukaran konteks.

Semasa bekerja dari jauh, pasukan harus berada dalam talian tetapi juga berkongsi ketersediaannya. Alat seperti Slack dan Microsoft Team membolehkan anda menetapkan status ketersediaan sementara alat kolaborasi lain membolehkan anda mematikan pemberitahuan. Menggunakan tetapan status sangat penting apabila pasukan terbuka pada waktu kerja yang fleksibel.

Pasukan lincah mesti menjadualkan waktu untuk sesi kolaborasi formal dan melakukan kerja untuk menyelesaikan cerita pengguna, tetapi ahli pasukan juga harus terlibat dalam perbincangan kecil. Orang-orang memberi tindak balas yang berbeza terhadap masa-masa tekanan, dan untuk bekerja dari jauh, jadi sangat penting untuk saling mendaftar. Juga, orang mempunyai gaya komunikasi yang berbeza dalam talian berbanding orang lain, dan ada peluang baru untuk melibatkan lebih banyak orang dalam perbualan dalam talian.

Master Scrum, petunjuk teknikal, dan pemilik produk harus kerap bertanya kepada pasukan mengenai tahap pemahaman mereka mengenai keperluan, penyekat kemajuan mereka, dan jika ada yang mereka perlukan untuk meningkatkan produktiviti dan kebahagiaan mereka.

Terakhir, master scrum dan petunjuk teknikal dari pelbagai pasukan harus selalu berhubung antara satu sama lain. Pengalaman dan masalah mereka menguruskan pasukan terpencil mereka mungkin tidak unik. Berkongsi pembelajaran mengenai bagaimana mereka membuat pasukan lincah mereka untuk berkolaborasi dari jarak jauh pasti akan menguntungkan seluruh kumpulan.

Mengkaji pendekatan untuk upacara tangkas

Pasukan lincah yang beralih ke kolaborasi terpencil tidak harus merancang semula proses mereka atau menghilangkan upacara tangkas. Tetapi untuk pergi jauh mungkin memerlukan ahli scrum untuk memikirkan kembali bagaimana menjalankan pertemuan, bergantung pada ukuran pasukan dan alat kolaborasi yang ada.

Sebagai contoh, pasukan secara peribadi yang melihat papan scrum semasa berdiri setiap hari perlu membuat versi digital upacara ini. Sekiranya pasukan itu kecil dan secara historis mengalami sedikit blok yang menghalang pekerjaan cerita pengguna, maka mereka mungkin dapat menyingkirkan pertemuan dan menggantinya dengan pertemuan sembang yang dijadualkan.

Cadangan lain untuk pasukan tangkas jauh:

  • Gunakan alat papan putih digital untuk sesi perancangan dan reka bentuk pecut
  • Siapkan persidangan web video untuk mesyuarat komitmen
  • Pilih satu orang yang akan dikongsi semasa tinjauan pecut
  • Gunakan tinjauan atau aplikasi kod rendah untuk mendapatkan maklum balas di retrospektif

Komited dengan tugas pasukan dan individu yang realistik

Pasukan lincah yang beralih dari kerjasama secara langsung ke jarak jauh harus mengatur semula kecepatan pecut mereka dan mengkaji tahap dan kerumitan kerja yang dapat mereka lakukan dan selesaikan secara realistik. Master Scrum dan pemimpin tangkas harus menerapkan amalan yang serupa dengan pasukan tangkas yang baru dibentuk dan membolehkan pasukan menyesuaikan diri dengan cara kerja baru.

Sebagai contoh, melakukan kisah pengguna yang rumit yang memerlukan sumbangan daripada beberapa ahli pasukan tidak disarankan kerana beberapa rakan sepasukan mungkin tidak dapat digunakan semasa pecut. Sekiranya boleh, kisah-kisah ini harus dipecah menjadi yang lebih kecil atau ditangguhkan sekiranya pemilik produk dapat mendahulukannya.

Begitu juga, pasukan tangkas mungkin ingin mengelakkan daripada melakukan cerita yang bergantung kepada kerja pasukan lain. Kerjasama tambahan mungkin memerlukan beberapa pecut untuk menentukan pasukan terpencil yang baru dibentuk.

Meningkatkan tahap dokumentasi

Pasukan pengembangan tangkas mengutamakan kod kerja daripada dokumentasi di muka, tetapi itu tidak bermakna bahawa mendokumentasikan seni bina, API, dan kod tidak diperlukan.

Pasukan yang bekerja dari jarak jauh untuk jangka masa panjang mungkin ingin membincangkan standard dokumentasi dan melihat apakah usaha yang lebih penting diperlukan. Kadang kala, mendokumentasikan kod dapat menggantikan beberapa perbincangan pelaksanaan secara langsung mengenai bagaimana modul kod berfungsi atau bagaimana rakan sepasukan menangani hutang teknikal.

Melabur dalam lonjakan, CI / CD, dan menangani hutang teknikal

Pasukan yang berharap dapat bekerja dari jauh untuk jangka masa yang panjang mungkin lebih mudah untuk memfokuskan pada lebih banyak cerita teknikal daripada yang memerlukan interaksi dengan pemilik produk dan pihak berkepentingan. Sebagai contoh, menyediakan pengalaman pengguna pelbagai langkah melibatkan kerjasama antara pemilik produk, pereka, pembangun, dan penguji. Mungkin lebih sukar untuk mengkoordinasikan perbincangan atau mengembangkan pemahaman bersama mengenai keperluan pengguna akhir ketika pasukan baru mulai bekerja dari jauh.

Terdapat peluang lain untuk memprioritaskan pekerjaan yang memerlukan lebih sedikit kolaborasi dan lebih banyak tumpuan dan inovasi individu. Mengutamakan lonjakan kecil untuk menguji idea baru adalah salah satu contoh, terutama jika pembangun dapat mengusahakan bukti konsep pendek dengan sedikit gangguan atau pertukaran konteks. Pilihan lain adalah untuk memprioritaskan menangani hutang teknikal peringkat kod, terutama mengubah kod modul kod, menambahkan pengujian unit, atau meningkatkan pengendalian pengecualian. Pilihan ketiga adalah melaburkan masa untuk mengembangkan atau meningkatkan automasi CI / CD.

Tugasan yang lebih mencabar secara teknikal ini juga membantu pemaju menumpukan perhatian untuk menyelesaikan pekerjaan di kawasan di mana mereka melihat faedahnya secara langsung.

Kaji strategi penggunaan dan kurangkan risiko

Pasukan tangkas berkolaborasi tinggi belajar bekerjasama seperti pasukan hoki berprestasi tinggi. Dalam hoki, walaupun puck bergerak dengan cepat dan dapat melambung dengan tidak menentu, pemain menggunakan gabungan permainan dan improvisasi yang dirancang yang memungkinkan permainan pertahanan yang kuat dan permainan ofensif yang meletup. 

Sekarang pindahkan pasukan ini dari arena dalaman dan minta mereka bermain di tasik luar, dan mereka memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri dengan elemen-elemen tersebut. Mereka akan bermain pertahanan konservatif untuk sementara waktu sehingga mereka merasa selesa dengan persekitaran baru dan mendapatkan kembali irama mereka.

Perkara yang sama berlaku untuk pasukan tangkas dan organisasi tangkas dari pelbagai pasukan. Betul sama ada pasukan sedang mengerjakan sistem warisan atau membina aplikasi pertama di cloud menggunakan amalan pemakaian terkini.

Keadaan yang memerlukan pasukan tangkas untuk bekerja dari jauh kemungkinan akan mempengaruhi aspek perniagaan lain termasuk operasi, harapan pelanggan, dan dinamika rantaian bekalan.

Pelanggan dan pengguna akhir mungkin tidak menginginkan frekuensi penerapan yang sama, terutama jika frekuensi itu membahayakan kebolehpercayaan atau prestasi aplikasi. Sekiranya anda mempunyai API yang berfungsi dengan pembekal perniagaan anda, pembekal tersebut mungkin kurang mudah untuk turut serta dalam menguji perubahan. Sekiranya aplikasi perisian dikenakan kepatuhan atau pengawasan peraturan, maka mungkin lebih sukar untuk mendapatkan ulasan dan persetujuan yang diperlukan.

Pasukan tangkas mesti menyedari perubahan yang lebih luas yang mempengaruhi model perniagaan, pelanggan, dan persekitaran kerja organisasi mereka. Prinsip organisasi yang mendorong segalanya dari kepantasan dan kekerapan penyebaran ke jenis pekerjaan dan kisah pengguna yang diutamakan perlu dikaji semula dari perspektif operasi baru.

Sebahagian besar untuk menjadi tangkas, dan tidak hanya mengikuti praktik tangkas, adalah menyedari kapan dan bagaimana untuk berubah.

Baca lebih lanjut mengenai perkembangan tangkas

  • Cara cemerlang dalam pembangunan perisian yang tangkas
  • 7 amalan pengekodan utama untuk pemaju lincah
  • 5 prinsip perancangan untuk pembangunan tangkas
  • 5 cara pasukan tangkas memenuhi komitmen pecut
  • Platform pengurusan produk dan portfolio produk yang tangkas dijelaskan
  • Cara mendorong kitaran pelepasan pembangunan yang lebih pendek
  • 5 prinsip untuk menjadi pasukan pemenang tangkas kolaboratif
  • Cara menulis cerita pengguna yang tangkas: 7 garis panduan
  • 3 laporan pembakaran lincah dan cara menggunakannya
  • Cara membuat anggaran lincah dengan cara yang betul
  • Bagaimana menangani standard data dan seni bina dalam pembangunan tangkas
  • Cara menyelaraskan automasi ujian dengan tangkas dan penurunan
  • 3 langkah untuk menerapkan metodologi tangkas dalam operasi IT
  • Bagaimana pasukan tangkas dapat menyokong pengurusan kejadian
  • 5 tanggungjawab pengurus pembangunan perisian yang tangkas
  • Bagaimana untuk meningkatkan kemahiran master scrum anda
  • Apa itu master scrum? Pemimpin pembangunan tangkas ditakrifkan
  • Apa itu metodologi tangkas? Pembangunan perisian moden dijelaskan