8 cara untuk menjana wang sebagai pemaju Java

Sebagai pemaju Java, anda mungkin pernah memikirkan bagaimana menjana wang. Bukan hanya anda, tetapi hampir semua orang ingin memaksimumkan pendapatan mereka menggunakan kemahiran mereka. Juga, banyak pembangun Java ingin menukar pekerjaan mereka dengan pelbagai alasan seperti tidak ada pengembangan kemahiran, gaji rendah, dll.

Sekiranya anda tergolong dalam salah satu kategori di atas, anda berada di tempat yang tepat kerana kami akan membincangkan beberapa kaedah kreatif untuk mendapatkan wang sebagai pemaju Java. Tetapi sebelum kita membahasnya, mari kita pelajari mengapa Java menawarkan banyak cara untuk mendapatkan wang.

Java adalah salah satu bahasa pengaturcaraan terkemuka di kalangan pembangun. Ia juga digunakan untuk mengajar sains komputer kepada pemula. Tambahan lagi, kewibawaan dan popularitinya dapat dengan mudah dinilai oleh peringkat interaktif ketiga IEEE Spectrum. Ia kini berada di tempat ke-2. Corak yang sama dapat dilihat di Livecoding.tv, di mana Java adalah salah satu bahasa yang paling popular di kalangan penyiar.

Sama seperti bahasa pengaturcaraan lain, anda boleh bekerja dalam domain yang berbeza dan memberi impak. Jadi, posisi apa yang boleh anda isi dengan kemahiran Java anda? Mari terokai pelbagai kemungkinan di bawah.

Menyiarkan pembangunan Java dan menjadi freelancer

Anda telah melakukan banyak projek Java. Semuanya dimasak dengan sempurna, tetapi selain repositori GitHub anda, anda tidak mempunyai banyak pameran. Itu sangat biasa bagi generasi pembangun masa kini dan bukan cara yang buruk untuk menunjukkan kemahiran anda. Walau bagaimanapun, seni pengambilan kini banyak berubah, di mana pengurus lebih berminat untuk melihat pengaturcara beraksi, dan bukannya melihat apa yang telah dilakukannya pada masa lalu. Jadi, bagaimana anda melepasi syarat ini dan membuat diri anda diperhatikan?

Untuk mendapat perhatian, anda perlu mula menyiarkan pembangunan dan projek Java. Terdapat banyak platform yang boleh anda lakukan ini. Tetapi, yang sesuai adalah Livecoding.tv, di mana anda boleh menyiarkan dan juga membina portfolio anda untuk pasaran bebas yang mereka tawarkan. Bukan sahaja anda harus menunjukkan kemahiran anda kepada pengguna lain di laman web, tetapi anda juga membina portfolio anda. Tidak seperti platform freelance tradisional lain seperti UpWork, anda membina portfolio anda adalah cara visual, yang membolehkan setiap pelanggan berpotensi mengukur kemahiran anda.

Membina internet perkara

IoT (internet of things) adalah buzz terbaru dalam industri. Keupayaan untuk menyambungkan peranti di sekitarnya memang baru. Potongan pintar di Oracle membincangkan mengenai kesan Java pada IoT. Jelas, terdapat banyak ruang lingkup jika anda memutuskan untuk mengerjakan IoT. Pasaran sedang berkembang dan tidak akan perlahan dalam masa terdekat.

Jadi, bagaimana anda memulakan? Anda boleh membina peranti yang mampu melakukan IoT atau membina perisian yang membolehkan peranti berfungsi dengan harmoni dalam persekitaran IoT. Baca panduan berguna ini mengenai cara memulakan IoT menggunakan Java.

Lakukan pengkomputeran awan

Sama seperti IoT, pengkomputeran awan adalah perdagangan panas untuk menyelami. Java dengan ciri mudah alihnya membantu anda mengembangkan dan mengurus penyelesaian pengkomputeran awan. Juga, Java adalah bahasa pengaturcaraan pelbagai guna yang membolehkan anda mengerjakan aplikasi mudah alih, desktop dan cloud. Heroku, misalnya, menyediakan platform cloud yang menggunakan Java. Juga, terdapat banyak PaaS yang membantu anda menyelami pengkomputeran awan. Platform Google Cloud dan Microsoft Azure mempunyai peruntukan untuk mengehos aplikasi Java dan menguruskannya dengan cekap. Masih keliru? Baca artikel ringkas mengenai Java Cloud Development untuk memulakan.

Melaburkan masa untuk membina robot

Terdapat begitu banyak tuntutan yang meramalkan bahawa robot akan mengambil alih pekerjaan remeh. Bolehkah ini berlaku? Menurut banyak pemikir yang produktif, kecerdasan buatan akan datang, dan ini semua mengenai masa, ketika pekerjaan akan dipotong menjadi setengah dan kita akan ditakdirkan. Walaupun banyak pekerjaan tidak dapat diganti, tetapi pekerjaan baru akan dibuat berkat pemberontakan robot.

Sebagai pemaju Java, anda dapat membantu membangun, mengekalkan, dan menginovasi robot masa depan. Anda boleh membina aplikasi untuk robot. Atau, jika anda merasa yakin, anda boleh maju dan membina sistem operasi robot. Skopnya sangat besar, dan ini adalah masa yang tepat untuk memulakan perjalanan sekarang.

Tulis aplikasi web

Pembangunan web Java masih popular walaupun anotasi negatif diberikan kepada bahasa pengaturcaraan Java ketika membuat aplikasi web. Dengan alat seperti Play Framework, pengembangan Java dapat dilakukan dengan cukup cepat jika dibandingkan dengan kerangka pengembangan web lincah lain, seperti Django atau Ruby on Rails. Juga, Java akan selalu menjadi pilihan untuk aplikasi web yang memerlukan prestasi tinggi. Sebagai contoh, Twitter bermula dengan Ruby on Rails, tetapi dihantar ke JVM kerana masalah prestasi. Masih ada pasaran untuk aplikasi web yang dikembangkan menggunakan Java.

Mengekalkan blog Java

Sekiranya anda menyukai bahasa pengaturcaraan Java, anda mungkin ingin mengubah minat anda ke blog. Blogging adalah perdagangan sukar untuk masuk kerana anda akan mendapat pulangan minimum semasa memulakan kerjaya blog anda. Jadi, disarankan untuk melakukan sesuatu bersama dengan blogging. Dengan menulis blog, anda boleh membuat jenama untuk orang lain, yang membolehkan anda memperoleh jumlah yang besar. Belum lagi terdapat banyak teknik yang boleh anda gunakan untuk mengewangkan kandungan blog dan menjana pendapatan pasif setelah beberapa waktu. Anda boleh mendapatkan beberapa blog Java yang berkualiti di sini. Lihatlah dan anda akan memahami jumlah kerja yang diperlukan untuk membuat blog yang berkualiti.

Menjadi saintis

Dengan peningkatan inovasi saintifik, terdapat banyak cara seseorang dapat menyumbang kepada usaha ilmiah dalam banyak bidang. Menyelesaikan masalah dengan bahasa pengaturcaraan bukanlah perkara baru. Selalunya, Python digunakan untuk tujuan penyelesaian masalah, tetapi Java tidak jauh ketinggalan. Dalam utas Quora ini, anda dapat membaca tentang perpustakaan Java yang berbeza yang dapat digunakan untuk membuat karya ilmiah. Java dapat digunakan dengan mudah untuk membuat model menggunakan perpustakaan 2D dan 3D dan membolehkan anda berada di puncak permainan anda.

Kembangkan permainan Java

Membangunkan permainan adalah salah satu cara terbaik untuk memanfaatkan bakat Java anda. Anda boleh menggunakan pengetahuan anda untuk mendapatkan pekerjaan di syarikat yang ada atau mula mengembangkan permainan indie. Terdapat banyak pembangun yang menggunakan Java sebagai bahasa inti mereka untuk mengembangkan permainan. Untuk memulakan, anda boleh melihat video gamedev di sini. Masih tidak yakin? Lihat Ankira mengembangkan permainan Metroid 2D menggunakan bahasa pengaturcaraan Java di bawah.

Menjadi pemaju Java

Sebagai pembangun Java, anda boleh melakukan banyak perkara dan melibatkan diri dengan seberapa banyak cara yang mungkin. Satu-satunya perkara yang perlu anda jaga adalah tidak melakukan terlalu banyak perkara sekaligus. Ikutilah satu bidang dan cemerlang sebelum mencuba sesuatu yang berbeza.

Adakah artikel itu berguna? Sekiranya ya, jangan lupa untuk berkongsi pendapat anda di bahagian komen di bawah.