Tutorial homebrew: Cara menggunakan Homebrew untuk MacOS

Pada mulanya adalah baris perintah. Itu benar hampir di semua sistem operasi, tetapi di suatu tempat di sepanjang jalan antara muka pengguna grafik menjadi "wajah" komputer, dan hanya penggodam lama atau pemula yang tahu bagaimana membuka konsol atau terminal baris perintah.

Banyak pengguna Mac dapat mengurus dengan luar biasa tanpa pernah membuka aplikasi Terminal, apalagi menaip perintah ke dalam shell Bash. Sekiranya anda menghabiskan hari anda dengan mengedit gambar pegun dengan Lightroom, barisan arahan MacOS mungkin tidak banyak berguna untuk anda.

Lebih banyak pengguna teknikal, dan terutama pembangun perisian, perlu bekerja di shell sekurang-kurangnya sekali-sekala, jika tidak setiap hari. Pengguna teknikal dengan latar belakang Unix atau Linux akan mengetahui bahawa tidak semua utiliti biasa dipasang di MacOS kerana ia berasal dari kilang, walaupun pada intinya MacOS adalah sistem BSD Unix.

Sebagai pembangun perisian dan pengulas perisian, saya sering menghadapi masalah ini. Kali pertama berlaku, saya mengikuti arahan pemasangan dalam talian yang kononnya berfungsi pada sistem Linux dan Linux (seperti Mac OS X, seperti yang diketahui pada masa itu), tetapi sebenarnya sebenarnya telah diuji pada satu atau dua distro Linux. Perintah pemasangan yang disediakan didasarkan pada wget, utiliti untuk memuat turun fail yang tidak interaktif dari web.

Malangnya bagi saya, wgettidak dipasang pada Mac, walaupun curlutiliti yang serupa . Menterjemahkan wgetpilihan ke curlpilihan adalah langkah tambahan yang menjengkelkan yang tidak saya perlukan; kekurangan muat turun berulang curladalah peragaan lengkap untuk memuat turun dokumentasi HTML.

Apple tidak mempunyai mekanisme rasmi untuk menambah utiliti baris perintah baru. Apa yang ada untuk pengurus pakej adalah App Store, tetapi itu hanya untuk aplikasi (aplikasi). Semasa saya mencari di web untuk "wget ​​not found mac" saya dengan cepat mendapati bahawa ada beberapa cara untuk menyelesaikan masalah saya, termasuk membina wgetdari kod sumber. Dari jumlah tersebut, yang paling kerap disyorkan adalah Homebrew.

Apa itu Homebrew?

Homebrew menyebut dirinya " Pengurus pakej yang hilang untuk MacOS" (penekanan saya). Itu sungguh menyedihkan, tetapi sedikit memalukan. Homebrew sudah pasti seorang pengurus pakej untuk MacOS, tetapi ada orang lain, seperti MacPorts dan Fink. Oleh itu, App Store adalah pengurus pakej, walaupun khusus untuk, um, aplikasi App Store. Walaupun begitu, Homebrew adalah pengurus pakej pihak ketiga yang paling popular untuk MacOS, dan menyediakan fungsi yang tiada di App Store.

Anda boleh menggunakan Homebrew ( brew) untuk memasang, menyahpasang, dan meningkatkan mana-mana daripada ribuan "formula" (iaitu definisi pakej) dari repositori awam utamanya, serta mana-mana repositori ketuk yang anda ingin gunakan. Anda juga boleh menggunakan kemudahan tong Homebrew ( brew-cask) sebagai cara memasang, menyahpasang, dan menaik taraf binari MacOS yang sudah dikompilasi (seperti aplikasi, tetapi bukan aplikasi App Store) dari baris arahan. Sekiranya anda mahu, anda boleh membuat pakej Homebrew anda sendiri dan menulis formula Homebrew anda sendiri.

Pasang Homebrew

Oleh kerana Homebrew sendiri hanya untuk MacOS, ia mempunyai arahan pemasangan yang cukup mudah - sekurang-kurangnya, jika versi OS anda lebih baru daripada OS X Lion 10.7. Homebrew pada dasarnya hanya menjalankan skrip Ruby setelah memuat turunnya dari GitHub; anda akan perhatikan dalam tangkapan skrin di bawah yang digunakan oleh Homebrew curluntuk memuat turun, bukan wgetkerana alasan yang saya bincangkan sebelumnya.

Homebrew juga membatasi kod Ruby yang disokong oleh versi Ruby yang disertakan dengan versi OS X tertua yang disokongnya, 10.5 Leopard.

/ usr / bin / ruby ​​-e "$ (curl -fsSL //raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"

Ada kemungkinan pemasangan Homebrew akan meminta anda memasang Xcode atau Command Line Tools untuk Xcode. Sama ada ia dan yang dicadangkan bergantung pada versi OS anda dan versi kompilator C dan C ++ yang dipasang pada sistem anda.

Menurut halaman pemasangan Homebrew, jika anda mempunyai versi Mac OS X yang lebih lama (Lion 10.7 atau sebelumnya), maka anda perlu menambahkan --insecureargumen (atau setara -k, membuat senarai argumen penuh -fsSLk) pada curlperintah. Ini kerana versi curlpada sistem anda tidak akan berjaya bercakap dengan GitHub menggunakan HTTPS. Homebrew akan memperbaikinya jika anda memasangnya dan kemudian memintanya untuk mengemas kini sendiri dan kebergantungannya dengan brew update.

Sekiranya anda memuat turun skrip pemasangan dan membacanya, anda akan melihatnya termasuk logik untuk membatalkan sekiranya versi Mac OS X kurang dari 10.5. Sekiranya itu mencetuskan, skrip akan merujuk anda ke TigerBrew, yang merupakan garpu eksperimental Homebrew yang menambah sokongan untuk PowerPC Mac dan Mac yang menjalankan Tiger.

Terdapat juga peringatan "kami tidak mendukung versi ini" yang akan mencetuskan versi MacOS yang terlalu lama atau terlalu baru, yang saat ini ditetapkan pada 10.11 dan 10.13. Itu tidak bermakna Homebrew tidak akan berfungsi pada versi tersebut; kebanyakannya bermaksud bahawa pembangun tidak menguji mereka.

Gunakan Homebrew untuk memasang pakej

Sebagai contoh asas, mari cuba pasangkan wgetdengan Homebrew. Pertama, lancarkan Terminal.

Arahan pemasangan hanya seperti yang disenaraikan dalam imej di atas: brew install wget. Pada mesin saya, ia menghasilkan output yang agak panjang di bawah. Perhatikan bahawa pemasangan dimulakan dengan kemas kini automatik Homebrew, kemudian wgetbergantung pada pemasangan , dan akhirnya dipasang wget.