Google membeli Facebook

Catatan editor: Kisah berikut adalah dari pakej ciri spoof-news April Fool 2008. Ianya tidak betul. Selamat mencuba!

Sebagai langkah yang mengejutkan Silicon Valley, Google mengumumkan akan membeli Facebook rangkaian sosial yang popular dalam bentuk tunai dan saham bernilai $ 25 bilion.

Ketua Pegawai Eksekutif Google Eric Schmidt dan Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg mengadakan sidang media yang disusun dengan tergesa-gesa di mana mereka menggariskan elemen penting dalam perjanjian itu.

Secara teknikal, Zuckerberg menjelaskan, Google membeli 98.4 peratus Facebook, meninggalkan Microsoft dengan 1.6 peratus pemilikan.

"Kami merasakan ini tepat menggambarkan bahagian pasaran Microsoft dalam ekonomi Web 2.0," kata Schmidt.

Schmidt mencatat banyak sinergi antara Google dan Facebook yang membawa kepada perjanjian itu.

"Dengan pemerolehan Facebook, pengguna akan dapat memanfaatkan aplikasi OpenSocial di semua rangkaian sosial utama di planet ini," katanya. "Kami akan dapat memasukkan aplikasi Facebook secara langsung ke dalam Android, sistem operasi mudah alih baru kami. Dan, terus terang, kami kehilangan banyak orang teratas kami ke Facebook. Jadi sekarang mereka semua kembali ke tempat mereka berada. Selamanya."

Schmidt menambah bahawa sekiranya pekerja memilih untuk berpindah ke syarikat lain, Google juga akan membeli syarikat itu. Dan yang seterusnya, dan seterusnya. 

Beberapa penganalisis memandang langkah itu sebagai sebahagian daripada trend yang lebih mendalam yang mendorong strategi pemerolehan gergasi pencarian.

"Pengabaian memberikan bayangan panjang bagi mereka yang terpaksa memberi kompensasi yang berlebihan terhadap kekurangan tertentu," kata Dr Edward Strand, penganalisis praktik klinikal Kopff, Weiner & Strand. "Dengan cara ini, Google tidak berbeza dengan banyak pesakit yang kita rawat setiap hari."

Zuckerberg akan bertanggung jawab atas operasi GoogleFace baru, berbagi pejabat dengan Chad Hurley dan Steve Chen di kampus satelit Google di Gilroy. Kesepakatan itu perlu disetujui oleh Jabatan Kehakiman dan Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan, tetapi kedua-dua CEO menyatakan keyakinan bahawa penggabungan akan terus maju.

Pada persidangan itu Schmidt menambah bahawa Google mengambil kesempatan ini untuk menggunakan mantera korporat baru. "'Jangan jahat' telah menjadi panduan yang baik untuk syarikat yang muda dan berkembang," katanya. "Sekarang bahawa Google telah mencapai tahap kematangan tertentu, sudah waktunya untuk beralih ke sesuatu yang kurang membatasi. Oleh itu, hari ini kami dengan bangga memperkenalkan motto baru kami: 'Google: Hanya kerana kami dapat.'"

[April Fool! Klik di sini untuk lebih banyak April Foolery ]