Cara mengurus dan mengkonfigurasi kumpulan aplikasi di IIS

Kumpulan aplikasi berfungsi sebagai wadah untuk aplikasi anda di IIS. Ini adalah koleksi satu atau lebih URL yang dapat dilayani oleh proses pekerja, dan memberikan pengasingan: aplikasi yang berjalan pada satu kumpulan aplikasi sama sekali tidak dipengaruhi oleh aplikasi lain yang berjalan di kumpulan aplikasi yang berbeza. Tahap pengasingan ini memberikan batas perlindungan yang diperlukan dan menjadikan aplikasi anda selamat. Pemahaman yang baik tentang kumpulan aplikasi dan cara kerjanya sangat penting untuk mengkonfigurasi IIS anda dengan cara yang betul.

Proses pekerja dalam konteks IIS adalah proses yang dapat melaksanakan aplikasi web dan bertanggung jawab untuk menangani permintaan khusus untuk kumpulan aplikasi tertentu. Perhatikan bahawa kumpulan aplikasi yang berisi beberapa proses pekerja dikenal sebagai Taman Web, dan kumpulan aplikasi dapat memiliki satu atau lebih aplikasi, yang masing-masing berkongsi proses pekerja.

Microsoft mengatakan: "Kumpulan aplikasi Internet Information Services (IIS) adalah pengelompokan URL yang disalurkan ke satu atau lebih proses pekerja. Kerana kumpulan aplikasi menentukan sekumpulan aplikasi Web yang berbagi satu atau lebih proses pekerja, mereka menyediakan cara yang mudah untuk mentadbir sekumpulan laman web dan aplikasi serta proses pekerja yang sesuai. "

Anda boleh mempunyai banyak aplikasi yang berada di kolam aplikasi dengan masing-masing berkongsi proses pekerja. Anda boleh mempunyai beberapa aplikasi yang berkongsi proses pekerja yang sama, atau, satu proses pekerja setiap aplikasi. Mempunyai banyak aplikasi berkongsi proses pekerja yang sama mempunyai kebaikan dan keburukan Apabila setiap aplikasi berjalan pada proses pekerjanya sendiri, kegagalan satu aplikasi tidak mempengaruhi yang lain. Walau bagaimanapun, jika aplikasi anda mempunyai proses pekerja yang sama, perubahan konfigurasi dapat dilakukan dengan lancar. Kelemahan utama dari pendekatan ini adalah jika proses pekerja tergendala, ia akan merosakkan semua aplikasi. Juga, semua aplikasi yang memanfaatkan proses pekerja yang sama akan berkongsi profil keselamatan yang sama.

Membuat dan mengkonfigurasi kumpulan aplikasi

Untuk membuat kumpulan aplikasi di IIS, buka Pengurus IIS, pilih panel ciri "Kolam Renang Aplikasi", klik kanan padanya dan kemudian klik "Tambah Kolam Aplikasi ...". Sebagai alternatif, anda juga boleh membuat kumpulan aplikasi menggunakan PowerShell. Saya akan membincangkan bagaimana ini dapat dilakukan di salah satu catatan masa depan saya di sini.

Terdapat dua mod saluran paip di IIS 7 dan seterusnya: mod klasik dan mod bersepadu. Dalam mod klasik, IIS berfungsi dengan sambungan ISAPI dan penapis ISAPI secara langsung dan model pemprosesan permintaan IIS dan ASP.Net dipisahkan. Mod Paip Klasik berfungsi serupa dengan IIS 6.0 Sebaliknya, dalam mod bersepadu, model pemprosesan permintaan kedua IIS dan ASP.Net disatukan ke dalam model proses bersatu. Dalam mod ini, anda dapat memanfaatkan seni bina pemprosesan permintaan IIS dan ASP.Net. Saluran pemprosesan bersatu ini terdedah kepada komponen asli dan komponen yang dikendalikan. Pada hakikatnya, dalam mod bersepadu, IIS dan ASP.Net saling berpasangan erat.

Apabila anda meneroka pilihan tetapan lanjutan dari kumpulan aplikasi, anda akan menemui banyak pilihan. Anda boleh menentukan versi CLR Bersih yang anda mahu gunakan. Anda juga boleh mengaktifkan aplikasi 32 bit menggunakan pilihan "Aktifkan aplikasi 32 Bit". Pilihan "Managed Pipeline Mode" membolehkan keserasian ke belakang. Anda boleh menetapkan panjang giliran menggunakan pilihan "Panjang Antrian". Pilihan "Batas", "Tindakan Had" dan "Selang Had" membolehkan anda menentukan tetapan pendikit. Pilihan "Identity" digunakan untuk menentukan pengguna yang kumpulan penyamaran anda akan tiru. Dengan IIS 7, anda boleh menjalankan kumpulan aplikasi anda dengan akaun "ApplicationPoolIdentity". Ini adalah pilihan yang disyorkan walaupun anda juga dapat menjalankan kumpulan aplikasi anda di bawah pengguna tertentu 'akaun juga.