Mengapa Gentoo Linux memudar?

Mengapa Gentoo Linux memudar?

Gentoo Linux cukup terkenal pada satu ketika, dengan banyak pengguna Linux yang mahir teknologi memilih untuk menjalankannya di komputer mereka. Tetapi Gentoo Linux perlahan-lahan kehilangan populariti dari masa ke masa dan kini menjadi bayangan pucat dari dulu dalam hal penggunaan dan perkongsian minda di kalangan pengguna Linux (walaupun masih ada beberapa pengguna Gentoo yang sukar ditinggalkan di Reddit).

Apa yang berlaku dengan Gentoo Linux? Seorang redditor mengemukakan soalan ini di thread baru-baru ini di subreddit Linux dan mendapat beberapa jawapan yang sangat menarik.

Walfers : "Mengapa Gentoo semakin popular pada tahun 2005, kemudian memudar?"

XANi : "Baiklah pada tahun 2008 Gentoo Wiki meninggal, membawa banyak dokumentasi yang baik dengannya, dan mereka tidak mempunyai sandaran."

Px403 : "Setiap suis distro yang pernah saya lakukan adalah terutamanya mengenai keselamatan. Sekitar tahun 2006 saya mula memindahkan semuanya dari Gentoo ke Ubuntu, kebanyakannya kerana Gentoo enggan menandatangani pakej, dan alat seperti Evilgrade untuk suntikan kemas kini berbahaya menjadi lebih biasa.

Keseluruhan pertukaran X ke Xorg berlaku pada masa itu juga, kemudian drama Compiz / Beryl berikutnya, yang memecah grafik dari Gentoo selama bertahun-tahun.

Gentoo juga enggan mengemas NetworkManager dengan betul, jadi untuk menyambung ke WPA memerlukan ... ton manual wpa-supplicant.conf tweak yang mudah untuk dilakukan, sedangkan Ubuntu hanya berfungsi seperti yang diharapkan di luar kotak. "

32bitwhore : "Nampaknya agak bertentangan intuitif, tetapi saya fikir anda betul. Saya suka bootstrap sistem saya sendiri dan menyukai kawalan dan kelajuan yang ditawarkan oleh Gentoo, tetapi akhirnya ketika Ubuntu semakin matang, saya beralih terus ke sistem itu dan itu sahaja. Kali terakhir saya cuba memasang Gentoo untuk bersenang-senang (2010 atau yang lain) tidak ada dokumentasi untuk perkakasan yang lebih baru dan saya menyerah dan memasang Ubuntu lagi. "

Abalamahalamatandra : "Saya akan mengatakan Ubuntu. Saya juga menjalankan Gentoo dan menyukai kawalan yang diberikannya, tetapi menyusun kemas kini dengan perkakasan yang ada pada masa itu agak menyakitkan. Saya beralih ke Ubuntu mengenai mereka, kerana sudah cukup matang. "

Mnzi : "Saya tidak fikir Ubuntu mempunyai banyak kaitan dengan itu, pangkalan pengguna mereka tidak banyak tumpang tindih. Secara dalaman Gentoo mengalami beberapa perubahan organisasi yang mengganggu, wiki rosak sebentar (wiki dan forum sangat kaya dan sentiasa dikemas kini oleh komuniti) dan komuniti itu hanya berpisah. "

Letmebeme : "Baiklah, jangan lupa bahawa itu adalah wiki tidak rasmi dan pembangun rasmi membenci lelaki itu mempertahankannya.

Juga pada masa itu, Gentoo banyak bergelut dengan kestabilan. Banyak pakej yang sangat eksperimental ditarik menjadi stabil, dan di sisi lain, banyak pakej stabil yang sangat lama terus ditutup dengan keras. Itu kekacauan. "

PearlyDewdropsDrops : “Saya berlari gentoo selama beberapa tahun dan menjelang akhirnya saya takut muncul kerana saya tahu sistem ini akan rosak. Saya tidak dapat memberitahu anda berapa jam yang saya sia-siakan kerana beberapa pakej skrip 40kb gagal kerana mahu python – 2.6.4.2.43.1 dan saya sudah “menaik taraf” ke python – 2.6.4.2.47.9

Saya akhirnya menyedari bahawa masa saya bernilai sesuatu, dan saya lebih suka menggunakan OS saya daripada ... dengannya sepanjang masa, jadi saya pergi ke linux mint. "

Thepatman : "Beberapa perkara. Seperti yang ditunjukkan oleh orang lain, peningkatan Ubuntu dan distro yang berkaitan membantu.

Isu lain ialah peningkatan keupayaan komputer rumah. Gentoo hebat apabila prestasi sedikit bermakna, atau apabila perkakasan atau keperluan anda memerlukan konfigurasi yang spesifik dan pelik untuk berfungsi dengan baik. Apabila komputer menjadi lebih pantas, Linux menjadi lebih cekap, dan lebih banyak perkakasan disokong, lebih masuk akal untuk menghabiskan berjam-jam menyusun semula sesuatu untuk mendapatkan sedikit peningkatan prestasi. "

Cacatl : “Sebagai bekas pengguna Gentoo, saya dapat memberitahu anda bahawa 99% pengguna tidak mementingkan keuntungan prestasi. Bagi saya, ciri utama Gentoo adalah kemudahan. Sudah tentu, menyiapkan sistem anda sendiri dan menyusun semua yang anda perlukan tidak 'mudah' sendiri, tetapi mempunyai perkara-perkara tertentu yang sepenuhnya automatik seperti menyusun penyusun silang atau menyusun dan menyebarkan gambar sangat membantu.

Bagi pengguna akhir, perkara seperti memilih pengurus tetingkap anda sendiri dapat dicapai dengan mudah dengan Arch. Tetapi bagi pembangunnya, pengurus pakej modular dan mudah diprogramkan seperti crossdev adalah anugerah yang sangat sedikit yang ditawarkan oleh distro arus perdana. "

Bnolsen : “Sebagai bekas pengguna gentoo, alasan saya meninggalkannya adalah kerana ketidaknyamanan sistem bendera penggunaan. Terlalu banyak dan mereka terlalu sering berubah. Benar-benar perlu ada 2 pesanan berukuran besar, lebih sedikit bendera penggunaan untuk merangkumi ciri utama, bukan ciri individu. Saya pergi ke lengkungan dan kerana kegagalan sistematik, saya kebanyakannya berpindah ke linux yang tidak betul, walaupun saya masih mempunyai peranti inti saya di lengkungan. "

Countzero11 : “Tidak jelas? Saya agak.

Saya masih menjalankannya di komputer utama saya, dan sejak tahun 2004. Perkara-perkara telah banyak berubah - banyak perkara "hanya berfungsi" sekarang, di mana mereka memerlukan banyak kerja untuk bangun dan berjalan. Komputer riba Dell yang baru saya habiskan.

Perkara yang saya (masih) sukai tentang Gentoo ialah saya mengawal dan menyesuaikan setiap aspek kotak saya - saya hanya mempunyai program dan daemon yang saya perlukan, saya membina kernel saya sendiri, saya memilih sistem init saya sendiri (tidak ada sistemd di sini). Saya tidak perlu risau tentang konfigurasi yang tersembunyi di balik GUI. Emerge adalah pengurus pakej yang baik, masa penyusunan kini tidak membebankan i7 saya, jadi saya benar-benar tidak melihat kelemahan. Saya telah mencuba beberapa distro yang berlainan selama bertahun-tahun, tetapi terus kembali ke Gentoo.

Saya hanya berharap ia akan bertahan dalam 12 tahun lagi. "

Lagi di Reddit

DistroWatch mengulas DVD langsung Gentoo Linux “Choice Edition”

Bercakap mengenai Gentoo Linux, DistroWatch mempunyai ulasan penuh mengenai DVD langsung Gentoo Linux "Choice Edition" dan mendapati bahawa masih banyak yang boleh ditawarkan kepada pengguna yang ingin mengendalikan sistem Linux mereka.

Joshua Allen Holm melaporkan untuk DistroWatch:

Pada 3GB, DVD langsung mengandungi lebih banyak perisian daripada gambar langsung biasa. Daripada memilih pilihan perisian yang disertakan untuk menggunakan program "terbaik" atau untuk mewujudkan pengalaman pengguna yang konsisten, DVD langsung Gentoo merangkumi pelbagai program yang dapat dilakukan hampir semuanya. Untuk melayari web terdapat Aurora, Chromium, Links, dan Otter Browser. Untuk e-mel, pilihannya adalah Claws Mail, EarlyBird, Evolution, dan Slypheed. Untuk mengedit dokumen dan spreadsheet, LibreOffice dipasang, tetapi juga AbiWord dan Gnumeric. Perisian lain ditampilkan dan ini hanyalah senarai sebahagian: Blender, Bluefish, GIMP, Inkscape, dan pemain media VLC. Sekiranya anda mencari DVD langsung yang mempunyai semua aplikasi Linux utama, DVD langsung Gentoo itu sahaja.Memiliki salinan cakera ini adalah cara terbaik untuk mempamerkan pelbagai aplikasi sumber terbuka kepada pengguna yang mungkin tidak biasa dengan pelbagai jenis perisian sumber terbuka yang ada di luar sana.

Gentoo adalah pilihan terbaik bagi pengguna yang mahukan sedikit kawalan peribadi terhadap sistem mereka dan pengalaman yang lebih mendalam. Memasang Gentoo tentunya lebih kompleks dan memakan masa lebih banyak daripada, misalnya, Debian, Ubuntu, atau lekapan derivatif Ubuntu, tetapi tidak begitu sukar. Dokumentasinya lengkap dan ditulis dengan baik. Yang perlu dilakukan hanyalah membaca dan mengikut arahan. Sekiranya ada yang tidak betul, terdapat banyak jawapan di forum Gentoo.

Mana-mana pengguna yang ingin menggali lebih mendalam ke Linux harus mempertimbangkan untuk mencuba Gentoo. Mengikuti langkah-langkah memasang Gentoo adalah kaedah belajar yang baik. Walaupun pengedarannya mungkin bukan untuk semua orang, ia pasti mempunyai tempat di ekosistem Linux sebagai alat pembelajaran dan sebagai pengagihan, fungsi yang hebat yang menawarkan banyak pilihan dan pilihan kepada pengguna. Mengenai DVD langsung, seperti yang saya nyatakan di atas, ia mengandungi begitu banyak perisian yang sangat berguna untuk digunakan untuk menunjukkan perisian sumber terbuka kepada orang lain.

Walau bagaimanapun, masa yang diperlukan untuk memuat ke desktop berfungsi jauh lebih lama daripada alternatif, jadi saya tidak pasti menggunakannya secara berkala atau sesekali untuk kerja sebenar. DVD langsung adalah pengenalan yang baik dan positif untuk Gentoo, tetapi Gentoo benar-benar bersinar setelah ia dipasang dan diubah suai untuk sekumpulan perkakasan tertentu.

Lebih banyak lagi di DistroWatch

Google akan membunuh aplikasi Chrome untuk Linux

Google adalah syarikat yang terkenal dengan pembunuhan produk yang tidak lagi dipercayai dan salah satu korban terbaru adalah aplikasi Chrome untuk Linux (serta macOS dan Windows).

Laporan Carly Page untuk The Inquirer:

Google terus menggunakan kapak dengan pengumuman bahawa ia merancang untuk membuang aplikasi Chrome untuk Linux, OS X dan Windows. Aplikasi Chrome Google diperkenalkan pada tahun 2013, memberikan cara kepada pengembang untuk menulis satu aplikasi yang akan berjalan di seluruh Windows, Mac, Linux dan Chrome OS.

Aplikasi tersedia dalam dua format: dikemas dan dihoskan. Hanya sekitar satu peratus orang, di semua platform, menggunakan aplikasi yang dikemas Chrome, menurut Google, sementara kebanyakan aplikasi yang dihoskan dari Chrome sudah dilaksanakan sebagai aplikasi web.

Penguasaan Aplikasi Chrome untuk Linux, OS X dan Windows akan menjadi langkah bertahap, dan firma itu akan memberi pembangun sekitar 18 bulan untuk memindahkan aplikasi atau membina versi baru.

Aplikasi Chrome di Windows, Mac dan Linux tidak akan tersedia di Kedai Web Chrome dari separuh kedua tahun 2017, walaupun Store akan mempunyai sambungan dan tema. Akhirnya, pada awal 2018, memuatkan aplikasi Chrome tidak mungkin.

Lebih banyak lagi di The Inquirer

Adakah anda terlepas bulat? Lihat halaman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux .