Cara memilih pangkalan data NoSQL yang betul

Pangkalan data NoSQL memberikan kelajuan operasi yang tinggi dan peningkatan fleksibiliti untuk pembangun perisian dan pengguna lain jika dibandingkan dengan pangkalan data tabular tradisional (atau SQL).

Struktur data yang digunakan oleh pangkalan data NoSQL-nilai-kunci, lajur lebar, grafik, atau dokumen-berbeza dari yang digunakan oleh pangkalan data hubungan. Hasilnya, pangkalan data NoSQL. Pangkalan data NoSQL dapat ditingkatkan di ribuan pelayan, walaupun kadang kala kehilangan konsistensi data. Tetapi apa yang menjadikan pangkalan data NoSQL sangat relevan pada masa ini adalah bahawa mereka sangat sesuai untuk bekerja dengan sekumpulan besar data yang diedarkan, yang menjadikannya pilihan yang baik untuk projek data dan analisis yang besar.

Cara memilih pangkalan data NoSQL: Faktor utama

Dengan lebih daripada dua dozen pangkalan data sumber terbuka dan NoSQL komersial di pasaran, bagaimana anda memilih produk atau perkhidmatan awan yang tepat?

Salah satu faktor penting adalah mengetahui tujuan tujuan anda memasukkan data, kata Carl Olofson, naib presiden penyelidikan IDC.

Pangkalan data NoSQL berbeza dalam seni bina dan fungsi, jadi anda perlu memilih jenis yang terbaik untuk tugas yang diinginkan:

  • Secara umum, kedai nilai-kunci adalah yang terbaik untuk perkongsian data secara berterusan oleh pelbagai proses atau perkhidmatan mikro dalam aplikasi.
  • Sekiranya anda merancang untuk melakukan analisis hubungan yang mendalam untuk pengiraan jarak, pengesanan penipuan, atau penilaian struktur bersekutu, pangkalan data grafik mungkin merupakan pilihan yang lebih baik.
  • Sekiranya anda perlu mengumpulkan data dengan cepat dan dalam jumlah yang tinggi untuk analisis, lihatlah ruangan lajur yang luas. Pangkalan data NoSQL seperti itu cenderung juga menawarkan sokongan dokumen dan grafik.

Jangan menganggap projek awal anda adalah satu-satunya model penggunaan yang akan anda gunakan untuk pangkalan data. Anda mungkin hanya memulakan pengurusan data keadaan atau sesi, kemudian berusaha untuk memproses transaksi, dan kemudian kemudian melakukan analisis.

Untuk jangka waktu dekat, fokusnya adalah sekitar prestasi, skala, keamanan, dukungan untuk berbagai beban kerja (termasuk transaksi, operasi, dan analisis), integrasi dengan ekosistem yang ada, usaha pentadbiran, sokongan awan, dan jenis kes penggunaan yang disokong, kata Noel Yuhanna, penganalisis utama di Forrester Research. Daripada jumlah ini, keselamatan sangat penting. Pangkalan data NoSQL yang mempunyai perakuan keselamatan harus diberi pertimbangan yang lebih tinggi. Cari ciri seperti enkripsi kedua-dua data dalam keadaan rehat dan data dalam keadaan bergerak untuk melindungi maklumat sensitif.

Juga, tidak semua pangkalan data NoSQL dapat skala dengan baik, kata Yuhanna, jadi jangan menganggap begitu hanya kerana produk berada dalam kategori NoSQL ia akan skala dan berkinerja lebih baik daripada pangkalan data hubungan.

NoSQL menawarkan tahap konsistensi yang berbeza dalam model skala-out, jadi cari penyelesaian yang memenuhi keperluan khusus anda. Sebagai contoh, jika anda ingin menyokong transaksi seperti perbankan yang sangat kritikal, pangkalan data hubungan masih merupakan penyelesaian terbaik.

Pangkalan data NoSQL yang harus anda pertimbangkan

Berikut adalah pangkalan data NoSQL yang harus anda pertimbangkan.

MongoDB

MongoDB adalah pangkalan data NoSQL yang paling popular. Pangkalan data berorientasikan dokumen bebas-sumber terbuka dan terbuka, MongoDB menggunakan dokumen seperti JSON dengan skema. Platform ini dikendalikan oleh MongoDB Inc. dan diterbitkan di bawah gabungan Lesen Awam Umum Gnu Affero dan Lesen Apache.

MongoDB Atlas menggabungkan amalan terbaik operasi yang telah dipelajari oleh syarikat daripada mengoptimumkan ribuan penggunaan di organisasi dari pelbagai saiz. Penawaran berasaskan awan menangani pengurusan, penyediaan dan konfigurasi pangkalan data, menambal, memantau, dan membuat sandaran perisian, dan beroperasi sebagai kluster pangkalan data yang diedarkan.

mengkaji pangkalan data NoSQL

Baca ulasan mendalam mengenai pangkalan data NoSQL utama kami

  • MongoDB
  • MongoDB Atlas
  • Pondok sofa
  • Cosmos DB
  • Neo4j
  • Meja Besar Google
  • Pangkalan Data MarkLogic NoSQL
  • Aeroangkasa
  • Perbandingan: MongDB vs Couchbase Server

Dan baca panduan kami untuk teknologi pangkalan data NoSQL tertentu:

  • Pangkalan data NoSQL nilai utama (Aerospike, Cosmos DB, Hazelcast, Memcached, dan Redis)
  • Dokumen pangkalan data NoSQL (Cloudant, Cosmos DB, Couchbase, CouchDB, DynamoDB, dan Firebase)

Ciri dan keupayaan utama termasuk sandaran yang dikendalikan sepenuhnya, sandaran berterusan, pemulihan titik-dalam-waktu, gambar yang boleh ditanyakan, carta yang dihasilkan secara automatik, panel prestasi masa nyata, dan amaran yang dapat disesuaikan. Pengguna dapat mengimport data langsung ke MongoDB Atlas dengan kesan minimum pada aplikasi, menggunakan Perkhidmatan Migrasi Langsung terbina dalam.

Pangkalan data adalah optimum untuk menyimpan, memproses, dan mengakses dokumen dan jenis set data lain secara asli, dan ia popular di kalangan pembangun kerana mudah digunakan, skala untuk memenuhi aplikasi yang menuntut, dan menawarkan ekosistem alat dan rakan kongsi yang komprehensif, kata Yuhanna . Kes penggunaan biasa untuk MongoDB merangkumi pemperibadian, analisis masa nyata, internet barang (IoT), data besar, katalog produk / aset, pengesanan keselamatan dan penipuan, aplikasi mudah alih, hab data, pengurusan kandungan, dan aplikasi sosial dan kolaborasi.

Amazon DynamoDB

Amazon DynamoDB adalah pangkalan data NoSQL berasaskan awan yang popular. Amazon DynamoDB adalah platform NoSQL yang dikendalikan sepenuhnya yang menggunakan pemacu keadaan pepejal (SSD) untuk menyimpan, memproses, dan mengakses data untuk menyokong aplikasi berprestasi tinggi dan berdasarkan skala.

Ia secara automatik melindungi data di seluruh pelayan berdasarkan keperluan throughput dan penyimpanan beban kerja, dan menangani kes penggunaan berprestasi tinggi yang lebih besar.

Pengguna dapat membuat skala, memantau, dan mengatur tabel mereka baik melalui antara muka pengaturcaraan aplikasi (API) dan Konsol Pengurusan Perkhidmatan Web Amazon. DynamoDB terintegrasi erat dengan Amazon EMR (kerangka terkelola untuk Apache Hadoop, Apache Spark, dan HBase) yang menawarkan kemampuan untuk menjalankan pertanyaan yang merangkumi banyak sumber data.

Platform ini menyokong model nilai-kunci dan model dan juga mempunyai perpustakaan untuk pengindeksan geospasial. Organisasi menggunakan DynamoDB untuk mendukung berbagai kes penggunaan, termasuk kampanye iklan, aplikasi media sosial, mengesan maklumat permainan, mengumpulkan dan menganalisis data sensor dan log, dan e-commerce.

Platform DataStax dan DataStax Enterprise

DataStax memanfaatkan Apache Cassandra untuk diedarkan di seluruh pusat data. Nilai tambah yang kuat untuk DataStax NoSQL adalah seni bina diedarkan globalnya, kata Forrester's Yuhanna. DataStax menyebarkan, menyumbang, dan mendukung versi perusahaan komersial Apache Cassandra, sebuah projek sumber terbuka. Cassandra adalah kedai yang luas, pangkalan data nilai-kunci yang diedarkan berdasarkan Google Bigtable.

Antara ciri utamanya ialah toleransi kesalahan, seni bina skala, akses data latensi rendah, dan pentadbiran yang dipermudahkan. DataStax menyediakan ciri tambahan seperti analitik, pencarian, pemantauan, dalam memori, dan keselamatan untuk menyokong aplikasi kritikal.

DataStax Enterprise menyokong pelbagai jenis aplikasi perniagaan, termasuk analisis transaksi, analitik, ramalan, dan beban kerja campuran. Ia menawarkan keupayaan multi-model yang lebih luas dengan sokongan untuk data grafik dan JSON. Kes penggunaan teratas termasuk pengesanan penipuan, katalog produk, pemperibadian pengguna, mesin cadangan, dan IoT.

Pondok sofa

Couchbase adalah platform pangkalan data sokongan dokumen JSON yang diedarkan oleh Couchbase Inc. Sumber terbuka NoSQL DBMS menyokong kes penggunaan yang luas.

Couchbase Server, pangkalan data nilai-kunci dan dokumen NoSQL sumber terbuka dengan cache terbina dalam, menarik bagi perusahaan yang memerlukan pangkalan data yang dapat memberikan prestasi, pelbagai model, skala, dan automasi, kata Yuhanna.

Organisasi menggunakan Couchbase untuk menyokong aplikasi sosial dan mudah alih, kedai kandungan dan metadata, transaksi e-dagang, dan aplikasi permainan dalam talian. Couchbase memberikan sokongan penuh untuk dokumen, model data fleksibel, pengindeksan, carian teks penuh, dan MapReduce untuk analisis masa nyata.

Platform ini digunakan oleh perusahaan besar untuk menyokong pelbagai beban kerja yang kritikal, termasuk proses operasi dan analisis.

Redis Perusahaan

Ditaja oleh Redis Labs, platform sumber terbuka Redis Enterprise adalah salah satu pangkalan data NSQ nilai utama yang paling biasa, kata IDC Olofson. (Ketahui lebih lanjut mengenai cara menggunakan Redis untuk pemeteran masa nyata, pengurusan kawalan akses, dan WebSockets yang membentuk lalu lintas.)

Redis menawarkan pangkalan data dalam memori berkinerja tinggi yang menyokong konsistensi santai dan kuat, model skema fleksibel, ketersediaan tinggi, dan kemudahan penggunaan, kata Yuhanna Forrester.

Redis Labs mengembangkan ciri dan teknologi tambahan yang merangkumi perisian sumber terbuka dan menyediakan arsitektur penyebaran yang disempurnakan untuk Redis, sambil menyokong API sumber terbuka.

Model data menyokong nilai kunci; pelbagai struktur data seperti senarai, set, peta bit, dan hash; dan pelbagai model melalui modul yang dapat dipasang seperti carian, grafik, JSON, dan XML. Redis menyokong pelbagai kes penggunaan, termasuk analisis masa nyata, transaksi, penyerapan data, media sosial, pengurusan pekerjaan, antrian pesanan, dan cache.

MarkLogik

MarkLogic NoSQL Database adalah pangkalan data perusahaan operasi dan transaksi yang direka untuk kelajuan dan skala NoSQL. Dengan menggunakan pendekatan multimodel, pangkalan data menyediakan integrasi dan menyimpan data kritikal, kemudian memungkinkan Anda melihat data tersebut sebagai dokumen, sebagai grafik, atau sebagai data hubungan — sama ada di tempat, maya, atau di awan. 

Ini menyediakan ketersediaan dan fitur keselamatan yang tinggi di tingkat data, termasuk pematuhan ACID, keamanan tingkat elemen, anonimisasi, pengurangan, dan penyulitan lanjutan. Atas sebab-sebab itu, sesuai untuk perusahaan yang ingin berkongsi banyak maklumat sensitif. MarkLogic juga satu-satunya pangkalan data NoSQL dengan pensijilan Common Criteria.

Ciri-ciri utama lain bertujuan untuk meningkatkan pengalaman pengguna dengan membuat satu pandangan data terpadu yang dapat dicari dan dapat disahkan pada bila-bila masa menggunakan metadata. Ciri-ciri ini termasuk bitemporal, semantik, kemampuan untuk menelan data terstruktur dan tidak terstruktur (penyimpanan asli untuk JSON, XML, RDF, geospatial, dan binari besar), dan Indeks Universal "tanya apa-apa".

Hab data operasi yang membantu menangani tadbir urus dan pematuhan korporat menjadikan MarkLogic berguna untuk perusahaan besar dengan silo data, serta mereka yang menghadapi peraturan dan peningkatan ancaman keselamatan siber.

Pilihan NoSQL lain

Penawaran pangkalan data NoSQL sumber terbuka dan komersial lain termasuk:

  • Blazegraph, dari Systap
  • Google Bigtable, dari Google
  • Helium, dari Levyx
  • Microsoft Azure Cosmos DB, dari Microsoft
  • Neo4j, dari Neo4j
  • Pangkalan Data NoSQL Oracle, dari Oracle
  • ThingSpan, dari Objektiviti