Adakah selamat memasang Linux Korea Utara?

Adakah selamat memasang Linux Korea Utara?

Linux versi Korea Utara (Red Star OS) telah mendapat liputan media, dan ini juga menarik perhatian beberapa pengguna Linux. Seorang pengguna tertanya-tanya dalam benang Reddit apakah selamat untuk memasang Red Star OS untuk memeriksanya.

Behemoth9 memulakan utas dengan catatan ini:

Adakah selamat untuk memasang Red Star OS?

Saya telah melihat orang memasangnya dan menjalankannya dalam VM dan barang-barang dan kelihatan menarik tetapi adakah ia melaporkannya di rumah? Saya benar-benar mahu memberikannya pusaran tetapi saya lebih suka Kim Jong Un tidak memerhatikan saya.

Saya tahu bahawa ia dilengkapi dengan banyak perisian intip tetapi adakah ia berfungsi di luar DPRK?

Lagi di Reddit

Sesama redditor Linuxnya bertindak balas dengan pemikiran mereka mengenai Korea Utara Linux:

TheMsDosNerd : "Saya tidak tahu mengenai Red Star OS, tetapi Android kerap kali keluar dari telefon DPRK di rumah:

Setiap kali anda membuka aplikasi, telefon akan pulang ke rumah.

Setiap gambar / dokumen yang anda simpan pada peranti disalin ke pelayan rejim.

Tetapi keselamatan lebih daripada menelefon ke rumah. Pada Red Star OS, pengguna tidak dapat memperoleh akses root. Walau bagaimanapun, dalam beberapa hari dari peluncurannya, penggodam berjaya meng-root OS. Itu memberitahu anda tentang keselamatan. "

Dragnod : "Terdapat ceramah mengenai Kongres komunikasi kekacauan pada tahun 2015 yang saya percaya. Tidak terkini tetapi cukup terperinci dan bermaklumat. "

Movsbi : "Terdapat (NK) pelayan yang menjalankannya di internet awam, jadi mereka mempunyai beberapa insentif untuk tidak memilikinya di pintu belakang. Tambahan lagi, perkara menarik mungkin semua berlaku di intranet NK, yang tidak dapat kita akses. "

Modsareevil : "Gunakan selama sebulan dan beritahu kami apa yang berlaku."

Jonessupa : "Saya rasa tidak ada yang tahu pasti. Anda boleh mendekatinya dengan strategi penyelidik keselamatan yang teliti. Masukkan dengan baik dan jangan melakukan perkara peribadi atau penting di dalamnya. Lakukan perkara menarik di dalamnya dan terokai bagaimana ia dibina. Buat beberapa dokumen sampah dengan perisian yang disertakan.

Tangkap lalu lintas rangkaian yang disiarkannya. Korea Utara mempunyai satu blok alamat 1024 IPv4 yang diketahui: 175.45.176.0 - 175.45.179.255, sehingga julat alamat mungkin yang paling menarik. "

Zeroto14 : "Ini adalah OS yang cukup menarik jika anda bertanya kepada saya, panjang yang telah mereka lalui untuk membuatnya kelihatan dan terasa seperti OSX cukup mengagumkan, tidak akan memasangnya pada sesuatu di luar VM yang terpencil, tetapi sekali lagi itu berlaku beberapa distro. "

Pivotcreature : “Saya sudah memasangnya. Terdapat beberapa versi tetapi versi kami berdasarkan centos jika saya ingat dengan betul. Kami mengendus lalu lintas dan memang telefon selalu pulang. Seronok bermain-main tetapi pasti semuanya dalam bahasa Korea dan seolah-olah anda tidak boleh memasukkan paket bahasa di dalamnya. "

TheBatmen : “Korea Utara adalah tempat yang pelik. Tidak ada yang tahu apa yang sebenarnya berlaku. Beberapa pelarian telah bersuara tetapi banyak dari mereka melarikan diri sebelum Kim Jong-Un berkuasa dan hanya mempunyai pengalaman yang terhad.

Dengan menggunakan OS mereka, anda dapat melihat kehidupan Korea Utara dan mengetahui bagaimana kehidupan mereka. Ini juga menawarkan peluang untuk mempelajari seberapa baik keselamatan, perisian intip, dan lain-lain. "

Lagi di Reddit

Video mengenai Linux Korea Utara

Sekiranya anda tidak biasa dengan Red Star OS, berikut adalah beberapa video yang sangat menarik yang akan memberi anda idea tentang apa yang dapat anda harapkan jika anda memasangnya.

Sekiranya anda ingin memasangnya di mesin maya, ambil salinan VirtualBox. Ini perisian percuma dan sumber terbuka. Blog Opening Up Korea Utara mempunyai pautan muat turun untuk Linux Korea Utara.

Video mengenai kehidupan di Korea Utara

Korea Utara tentunya merupakan negara misteri bagi kebanyakan orang barat. Tetapi beberapa orang telah pergi ke sana, dan ada kemungkinan untuk melihat Korea Utara.

Sekiranya anda ingin melihat bagaimana kehidupan di Korea Utara, ada baiknya melihat beberapa video di bawah ini. Amazon juga mempunyai banyak buku mengenai Korea Utara jika anda ingin membaca mengenai kerajaan pertapa.

Adakah anda terlepas bulat? Lihat halaman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux .