Western Digital, HGST mendahului senarai pemacu keras paling dipercayai

Tahun lalu, perkhidmatan sandaran awan Backblaze menyusun statistik mengenai pembuatan dan model puluhan ribu pemacu yang bersemangat di pusat datanya yang terbaik dalam keadaan tertekan. Hitachi dan Western Digital muncul di bahagian atas; Seagate, tidak begitu banyak.

Kini Backblaze kembali dengan statistik bernilai satu tahun lagi, dipungut dari pemacu peringkat pengguna yang berjalan di rak pemacu Storage Pod yang direka khas dan sumber terbuka. Hasilnya, dikumpulkan dari kumpulan data lebih dari dua kali lebih besar dari tahun sebelumnya, sejajar dengan penemuan sebelumnya.

Hitachi (sekarang HGST, anak syarikat Western Digital) mempunyai kadar kegagalan paling rendah di seluruh model dan model yang disurvei. Western Digital sendiri menduduki tempat kedua, dengan angka yang hanya sedikit kurang mengagumkan daripada HGST. "Sukar untuk mengalahkan pemacu 4TB semasa dari HGST dan Seagate," kata Backblaze dalam catatan blognya.

Pandangan balik

Seagate, sebaliknya, adalah kisah lain. Pemanduannya tidak berjaya pada pusingan pertama dan pada tahun ini kadar kegagalan mencapai 43 peratus setiap tahun. Seperti tahun lalu, model 4TBnya jauh lebih tahan lama daripada persembahannya yang lain, gagal sekitar separuh daripada kadar tahun sebelumnya.

Apa yang menjadi kegagalan untuk Backblaze? Selain masalah mekanikal yang jelas - pemacu tidak akan berputar atau dikenali oleh OS - Backblaze termasuk pemacu yang tidak akan diselaraskan dengan betul dengan array RAID atau statistik SMART yang dilaporkan berada di luar jangkauan yang boleh diterima. Kriteria terakhir ini boleh menjadi rumit; Backblaze sendiri menyatakan bahawa pelaporan statistik SMART tidak konsisten antara banyak pemacu. Yang mengatakan, syarikat itu percaya sebilangan kecil kriteria yang paling kritikal, seperti jumlah ralat yang tidak dapat diperbaiki atau jumlah sektor yang diperuntukkan semula, adalah petunjuk kegagalan yang boleh dipercayai berdasarkan apa yang dilihat di kumpulan pemacu.

Hasil terbaik adalah dengan pemacu 4TB, yang menunjukkan penurunan kadar kegagalan yang ketara sejak statistik tahun sebelumnya - baik antara HGST dan Seagate. Walau bagaimanapun, pemacu 3TB kurang mengesankan, dan Backblaze berjanji untuk menggali cerita di sebalik kadar kegagalan Seagate yang mencolok di sana dalam catatan masa depan. Western Digital tidak mempunyai pemacu 4TB dalam perjalanan, tetapi Backblaze menggunakan pemacu 6TB dari barisan syarikat, Western Digital Red. Statistik kegagalannya kurang dari 5 peratus sepanjang tahun ini, tetapi Backblaze mengingatkan bahawa ia sudah lama tidak menggunakannya untuk mengira statistik kegagalan yang kuat.

Western Digital memperoleh perniagaan pemacu keras Hitachi dan menjadikannya HGST pada tahun 2012; ia pada mulanya dibuat pada tahun 2003 ketika IBM dan Hitachi menggabungkan masalah pembuatan cakera keras mereka. Pemacu HGST yang diprofilkan dalam analisis Backblaze adalah semua model Deskstar atau Megascale, yang terakhir terdiri dari pemacu 4TB yang dirancang untuk "beban kerja aplikasi rendah yang beroperasi dalam 180 TB setiap tahun." Pemacu lain dalam barisan HGST termasuk pemacu 8TB dan 10TB yang dipenuhi helium, dengan helium memberikan kapasiti yang lebih besar dan penggunaan tenaga yang lebih rendah, walaupun Backblaze belum menggunakan pemacu tersebut dalam ujiannya, lebih memilih untuk tetap menggunakan pemacu pengguna kos rendah yang dibeli secara pukal .

Backblaze telah menggunakan pusat datanya sebagai sumber pandangan yang membuka mata dan kadang-kadang diperdebatkan. Tidak lama selepas laporan kebolehpercayaan cakera keras 2014, syarikat itu menganalisis kesan penyejukan pada jangka hayat pemacu. Ia mendapati bahawa menjaga pemacu lebih sejuk daripada suhu operasi yang disyorkan tidak memberi kesan yang jelas pada umur panjangnya. Tidak semua orang setuju dengan kesimpulan itu, tetapi hanya sedikit yang dapat menemui kesalahan dengan misi Backblaze.

Bagi mereka yang ingin mengurangkan jumlahnya sendiri, Backblaze merancang untuk menyediakan data mentah dari kajian kumpulan pemacu 2014 dalam beberapa minggu ke depan, bersama dengan lebih banyak perincian mengenai cara mengira kadar kegagalan.