25 tahun selepas Lotus Notes, IBM cuba mencipta semula e-mel

E-mel ayat dari IBM adalah jenis perkhidmatan yang biasanya anda kaitkan dengan permulaan yang pantas. Misinya: Menjadikan e-mel tidak menyusahkan - dan, jika boleh, memberi tamparan hebat kepada Google dan penguasaan hampir keseluruhan pasaran e-mel berasaskan Web untuk individu dan perniagaan.

Catatan blog oleh Jeff Schick, VP, Perisian Sosial IBM, memberikan perincian mengenai Verse dalam video demonstrasi. Ayat dirancang untuk menjadikan surat menyusun sendiri dan tugas lebih mudah diutamakan, dengan orang dan bukannya mesej sebagai unit asas komunikasi. Kandungan yang dikongsi antara ahli pasukan dapat dipratonton tanpa memuat turun, mengingatkan pengendalian Office 365 terhadap jenis dokumen biasa.

Sebilangan fungsi carian dan klasifikasi Verse akan diperkasakan oleh perkhidmatan pembelajaran mesin Watson IBM. IBM mengatakan ini akan "[membolehkan] pengguna untuk bertanya Watson pada topik tertentu dan menerima balasan langsung dengan jawapan yang diberi peringkat berdasarkan tahap keyakinan."

Dalam banyak cara, Verse selari dengan Peti Masuk Google, yang cuba mengkategorikan e-mel masuk secara automatik berdasarkan kandungan e-mel dan tingkah laku pengguna dengan mesej tersebut. IBM juga memberikan Ayat yang lebih kuat mengenai privasi daripada Google; siaran tersebut menyatakan bahawa Verse menawarkan fungsi yang serupa dengan "perkhidmatan mel yang tersedia secara percuma yang menambang peti masuk pengguna untuk meningkatkan pengiklanan dan mengewangkan data tersebut dengan cara lain."

Verse pada mulanya diumumkan pada bulan Januari sebagai Mail Next, pembaikan semula produk Lotus Notes IBM yang telah lama wujud; tujuan untuk membuat pengaturcaraan peti masuk pengguna adalah dalam pernyataan misi pada masa itu juga. Verse didasarkan pada sistem pelayan surat IBM Domino, dan sejak Lotus Notes terus menunjukkan keberadaannya dalam penyebaran di seluruh dunia, IBM setidaknya melakukan perbankan untuk meminta pengguna Notes yang ada berpindah ke Verse.

Ketika ditanya mengenai perbezaan antara Notes dan Verse, Schick menjawab dalam e-mel: "Notes adalah klien kaya yang akan terus dilaburkan oleh IBM. Verse adalah pengalaman berasaskan Web yang mengubah paradigma bagaimana orang akan bekerja. Perkhidmatan mel IBM akan menyokong kedua-dua Nota dan Ayat, memberikan kemampuan kepada pelanggan dan rakan perniagaan kami untuk memilih pilihan mana yang mereka sukai. Sekiranya anda sudah menjalankan Nota, kami melindungi pelaburan anda dalam perkhidmatan mel IBM dan membolehkan pengguna mengakses Verse dengan lancar. "

Selain pengguna Notes, khalayak utama lain untuk Verse mungkin adalah pengguna, kerana IBM nampaknya sedang bersiap untuk menawarkan Verse kepada kebanyakan orang yang menginginkannya. Ini adalah asas utama dari perniagaan - dan menyenangi jalan Apple ke dalam perniagaan kerana ia menjadi kegemaran pengguna peringkat dan fail (dan salah satu rakan baru IBM untuk aplikasi perusahaan). 

IBM belum mendedahkan bagaimana rancangannya untuk mengewangkan Verse. Dengan adanya iklan, perkhidmatan ini mungkin percuma untuk individu, dengan kumpulan kerja canggih dan ciri analisis bertenaga Watson tersedia untuk pelanggan yang membayar. Mungkin juga IBM ingin mengewangkan Watson secara tidak langsung melalui Verse: meneliti cara pengguna Verse berinteraksi dengan Watson, menggunakan data untuk menyempurnakan kecerdasan Watson sendiri, kemudian menambahkan ciri Watson yang dapat dimonetisasi melalui set API awamnya.