Ulasan: Visual Studio 2015 membuka jalan baru

Visual Studio selalu menjadi produk besar dengan sejumlah ciri yang berkembang dengan setiap rilis. Visual Studio 2015 memperluas trend dengan cara yang tidak pernah saya sangka dari Microsoft.

Pembangunan aplikasi mudah alih merentas platform? Tandakan kotak itu sekurang-kurangnya dua kali, sekali untuk Xamarin dan sekali untuk Cordova, dengan kredit tambahan untuk C ++ mudah alih dan penyatuan dengan Unity.

Pelayan merentas platform? Tandakan kotak itu sekurang-kurangnya tiga kali, untuk .Net Core, ASP.Net dan Entity Framework, dan Python dan Node.js.

Penyuntingan dan penyahpepijatan merentas platform? Ya. Visual Studio Code dijalankan pada Mac OS X, Linux, dan Windows.

Pengurusan kitaran hayat aplikasi merentas platform? Git dan GitHub disokong, dan Microsoft telah memperluas sokongan Git di Team Foundation Server untuk memungkinkan penyatuan berterusan dengan jenis peraturan daftar masuk pintar yang sama seperti yang dimiliki Team Foundation Server untuk sistem kawalan versi.

Pembinaan merentas platform? Anda faham. Selain bekerja dengan Visual Studio Build dan MSBuild, Team Foundation Build dapat menggunakan Ant, Gradle, Maven, Android Build, Gulp, Xcode, dan lain-lain.

Sudah tentu, Visual Studio masih menyokong pengembangan untuk, anda tahu, Windows, dan masih merangkumi semua teknologi lama untuk aplikasi desktop Windows, dari aplikasi konsol yang dibina dalam C ++ dengan panggilan Windows API ke aplikasi Windows Presentation Foundation di C # dan XAML yang dirancang di Blend untuk Visual Studio 2015. Tetapi definisi Windows telah berkembang untuk Windows 10, dengan aplikasi Platform Windows sejagat. Aplikasi ini bertujuan untuk berfungsi tidak berubah pada perkakasan mulai dari telefon hingga tablet hingga komputer riba ke desktop hingga konsol permainan Xbox hingga alat dengar realiti tambahan ke Surface Hub ke pelayan ke awan. Seberapa baik penglihatan tertentu itu masih belum dapat dilihat.

Pilihan merentas platform yang ringan: Visual Studio Code

Kod Visual Studio adalah sebahagian daripada ekosistem Visual Studio, tetapi tidak Visual Studio betul. Sebagai gantinya, ini adalah penyunting lintas platform percuma yang menggabungkan shell Atom Electron sumber terbuka dengan sejumlah teknologi Microsoft. Saya telah menggunakannya pada Mac OS X dan Windows, dan saya sangat menyukainya; ia juga berjalan di Ubuntu Linux.

Mengapa tidak hanya menggunakan Atom? Untuk TypeScript, JavaScript, C #, dan Visual Basic, Visual Studio Code mempunyai sokongan bahasa yang unggul. Untuk bahasa 30-an yang disokong yang lain, Visual Studio Code mempunyai kesamaan dengan Atom.

Mengapa tidak menggunakan Visual Studio sepenuhnya? Anda boleh, jika anda mempunyai mesin Windows atau mesin maya dengan tenaga kuda yang mencukupi, tetapi Visual Studio Code adalah program yang jauh lebih ringan yang bermula lebih pantas dan memerlukan lebih sedikit dengan cara sumber komputer.

Baru di Visual Studio 2015

Seperti yang saya nyatakan pada awalnya, Visual Studio 2015 merangkumi sokongan yang luas untuk pembangunan mudah alih merentas platform: pemasangan dan integrasi Apache Cordova, pemasangan dan integrasi Xamarin, C ++ mudah alih, Android Emulator yang disempurnakan, dan integrasi Unity.

Anda boleh membina aplikasi pelayan merentas platform dan menyebarkannya ke pelayan Windows dan Linux, serta menjalankannya di desktop dan komputer riba Mac OS X. Sokongan pelayan merangkumi ASP.Net 5, Python, Node.js, dan sumber terbuka baru. Net Core 5 untuk Windows, Linux, dan Mac OS X.

Dalam pembangunan Windows, terdapat generasi baru aplikasi universal, alat diagnostik baru, dan ciri reka bentuk baru. Di bidang produktiviti, terdapat debugging yang lebih baik, termasuk debugging lambdas dan melakukan pemantauan prestasi dan debugging sejarah secara serentak. Dalam penyunting, pemproses bahasa Roslyn menghidupkan bola lampu yang muncul ketika dan di mana terdapat masalah umum dalam kod tersebut, dan menawarkan pembaikan kod automatik dan pemfaktoran semula yang lebih baik. Sementara itu, Visual Studio 2015 mempunyai banyak kemas kini bahasa pengaturcaraan, termasuk C #, Visual Basic, C ++, dan TypeScript, bersama dengan sambungan untuk Python dan Node.js.

Visual Studio Online dan Team Foundation Server 2015 kini mempunyai kaitan dan integrasi sukan dengan Trello, Campfire, dan sejenisnya. Fungsi perancangan lincah merangkumi papan Kanban dan lorong berenang. Anda kini boleh melakukan pengeditan kod cepat dan melakukan tepat di Visual Studio Online dan Team Foundation Server. Anda dulu harus kembali ke Visual Studio atau alat penyuntingan kod yang lain.

Memahami edisi Visual Studio 2015

Banyaknya edisi Visual Studio 2015 sudah cukup untuk membuat pengulas sakit kepala. Ringkasan ringkas:

  • Komuniti adalah percuma. Edisi ini harus memuaskan setiap pembangun yang tidak membina aplikasi perniagaan.
  • Pro dengan MSDN adalah $ 1,199. Edisi ini bagus untuk pembangun profesional dan pasukan.
  • Perusahaan dengan MSDN adalah $ 6,119 (lebih kurang daripada Visual Studio Ultimate 2013). Ini adalah "penyelesaian kelas perusahaan dengan kemampuan canggih untuk pasukan yang mengerjakan projek dengan ukuran atau kerumitan apa pun, termasuk ujian lanjutan dan DevOps" - dengan kata lain, ia mempunyai semua loceng dan peluit.

SKU Express percuma masih ada, tetapi Microsoft mencadangkan penggunaan edisi Komuniti percuma, yang lebih banyak. Uji Profesional dengan MSDN masih ada, dan anda boleh membeli salinan Visual Studio Team Foundation Server 2015.

Bercakap mengenai alat penyuntingan kod lain, Visual Studio Code adalah penyunting kod platform bebas (Windows, Linux, dan Mac OS X) yang dibina di atas cangkang Atom Electron sumber terbuka, dengan sokongan bahasa yang mendalam dari Roslyn dan penyusun TypeScript, yang meliputi lebih banyak lagi daripada 30 bahasa pengaturcaraan pada sorotan sintaksis dan tahap pemadanan kurungan selain beberapa pada tahap IntelliSense.

.Net Core 5 adalah implementasi sumber terbuka dari platform.-Net yang dioptimumkan untuk cloud. Platform Net yang kini menyokong Linux, Windows, dan Mac OS X. Ia juga berjalan di dalam bekas Docker di Linux. .Net Core adalah subset refactored dari .Net Framework, mempunyai jangka masa asli dan CLR (aplikasi VM), dan menyokong aplikasi Windows Store dan ASP.Net.

Aplikasi Platform Windows Universal tidak hanya dijalankan pada pelbagai perkakasan, tetapi menggunakan masa runtuh. Anda boleh memilih dari bahasa C #, Visual Basic, C ++, dan JavaScript (termasuk Cordova) dan membina UI anda dalam XAML, DirectX, atau HTML. Anda boleh melihat reka bentuk XAML di Visual Studio pada pelbagai dimensi peranti, dari telefon 5 inci hingga Surface Hub 84 inci. Anda boleh menggunakan pelanjutan khusus peranti dalam aplikasi Universal, selama anda membungkus pelanjutan ini dalam kod yang memeriksa keberadaan API yang sesuai pada waktu runtime. Walaupun anda dapat merancang XAML di Visual Studio, alat pilihan untuk reka bentuk XAML adalah Blend yang diperbaharui untuk Visual Studio 2015.

Bahasa pengaturcaraan yang dikemas kini

C # 6 dan Visual Basic 14 menawarkan beberapa kemas kini bahasa selamat datang, termasuk nameofungkapan, pengendali tanpa syarat, awaitmasuk catchdan finallyblok, dan anggota fungsi berbadan ekspresi.

Piawaian dan kod mudah alih menandakan peningkatan bahasa C ++, seperti pematuhan terhadap standard C ++ 11 dan C ++ 14 dan penyertaan beberapa ciri C ++ 17. Penyusun C ++ kini mempunyai binaan dan peningkatan yang lebih pantas untuk penjanaan dan keselamatan kod. Saya tidak tahu apakah binaannya sekarang cukup cepat untuk menghilangkan sesi "penyusunan" yang panjang yang sering digunakan oleh pengekod C ++ untuk menyeduh kopi, mengunjungi kemudahan, dan bermain pingpong. Perlu masa yang lama untuk memindahkan pangkalan kod yang besar ke versi penyusun C ++ baru dan melakukan semua ujian regresi yang diperlukan.

F # 4.0 dibina secara terbuka oleh pemaju komuniti F #, sekitar seperempat daripadanya berafiliasi dengan Microsoft. Terdapat banyak penambahbaikan pada bahasa dan alat, tetapi yang paling jelas bagi saya ialah peningkatan dan penyahpepijatan IntelliSense.

TypeScript 1.4 dan TypeScript 1.5 (Beta) terus membangun ciri baru untuk berfungsi dengan lebih banyak corak JavaScript, membuat taip yang lebih kaya, dan menggunakan ciri ECMAScript 6 baru.

Memasang Visual Studio 2015

Pemasangan Visual Studio menjadi lebih terperinci. Sama ada perkara ini bergantung pada keperluan anda. Sekiranya anda hanya memerlukan sekumpulan ciri, maka anda boleh memiliki, serta mempercepat pemasangan anda dan mengurangkan jejaknya. Sekiranya anda akan memasang semuanya dalam apa jua keadaan, anda juga boleh melakukannya dengan segera Walaupun anda dapat menambahkan potongan ke pemasangan separa atas permintaan, variasi undang-undang Murphy mengatakan bahawa sebarang ciri yang tidak anda pasang pada mulanya akan sangat penting dengan cara yang sangat penting pada masa ini, jadi pemasangan tambahan akan datang pada waktu terburuk.

Saya sangat terkejut melihat Visual Studio menguruskan pemasangan semua kebergantungan sumber terbuka, hingga ke peringkat asas seperti memasang Android dan Java SDK yang diperlukan oleh Apache Cordova. Memasangnya secara manual boleh menjadi latihan kecewa jika anda salah membuat pesanan.

Dalam kes pemasangan separa dan penuh, saya mendapati pemasangan Visual Studio 2015 kurang gementar dan kecewa daripada versi sebelumnya - sehingga Windows 10 SDK keluar. Semasa saya memasang Windows 10 SDK, saya mendapati bahawa Pereka XAML (salah satu ciri barunya yang lebih sejuk) mengalami kerosakan pada projek kosong yang baru. Saya menghabiskan kira-kira satu hari dengan pasukan Visual Studio menyelesaikan masalah ini. Yang mengatakan, SDK berfungsi dengan baik di pemasangan lain, jadi ini bukan masalah yang meluas. (Kemas kini: Kini ada jalan penyelesaian; lihat bahagian "Membangun aplikasi Universal Windows" di bawah.)

Alat Python di Visual Studio 2015 menyokong penyusun CPython, IronPython, PyPy, Anaconda, dan Python yang lain, dan mereka memberi anda IntelliSense dalam penyunting dan debug interaktif, termasuk mod campuran (Python / C ++) dan debugging lintas-OS.

Sejak kajian saya terhadap 7 IDE JavaScript, Alat Node.js untuk Visual Studio, sekarang di versi 1.1 RC, telah menambahkan sokongan untuk Visual Studio 2015 (natch) dan templat Dockerfile berasaskan Linux baru untuk mempermudah aplikasi anda dan berjalan di dalam bekas Docker. Untuk menambahkan templat Dockerfile ke projek Node.js, klik kanan projek anda, pilih Tambah Item Baru, dan pilih templat Dockerfile.

Versi NTVS ini juga meningkatkan Node.js IntelliSense, format, debugging, TypeScript, unit test running, dan Npm integrasi. Dengan muat turun tambahan, NTVS 1.1 RC menyokong pelanjutan IoT baru yang dapat menggunakan aplikasi Windows universal berasaskan Node.js ke peranti Windows IoT Core seperti Raspberry Pi 2.

Penyuntingan kod dalam Visual Studio 2015

Beberapa tahun yang lalu, saya mempunyai taklimat peribadi dari GM Visual Studio ketika itu mengenai rancangan untuk versi Visual Studio seterusnya. Setelah melalui slaid, dia bertanya apa lagi yang saya sarankan, dan saya menunjukkan bahawa konvensi garis bawah squiggly untuk pemeriksaan ejaan masa nyata di Word dapat diterapkan pada pemeriksaan sintaks masa nyata di Visual Studio. Banyak pencurian berlaku; ciri tersebut muncul dalam versi beta seterusnya.

Kemudian dia bertanya kepada saya, dengan kilatan di matanya, jika saya mahu Clippy di Visual Studio. Ketawa, saya berkata, “Belum. Mungkin tidak pernah, kecuali cadangan yang dibuatnya benar-benar baik. " (Clippy mempunyai reputasi buruk di kalangan pengguna Word kerana membuat cadangan bodoh dengan cara yang menjengkelkan.)

Setara Clippy dalam Visual Studio 2015 adalah Lampu, yang muncul setiap kali editor Visual Studio menganggapnya melihat masalah kod dan mempunyai cadangan, dan setiap kali anda mengetik "^.". Mentol Lampu tidak hanya mencadangkan perbaikan pada masalah kod biasa, tetapi juga kemungkinan pemfaktoran semula kod. Menu refactoring telah hilang dan semua operasi refactoring telah dipindahkan ke Light Bulb. Secara seimbang, saya akan mengatakan bahawa Mentol Lampu adalah perkara yang baik.

Penamaan semula pemboleh ubah ditingkatkan dalam Visual Studio 2015; anda sebenarnya dapat melihat apa yang akan dilakukannya sebelum ia berlaku. Analisis kod langsung dan pembetulan automatik juga bertambah baik. Sebahagian dari keajaibannya adalah bahawa analisis tersebut diberitahu oleh panduan khusus mengenai kod untuk platform Microsoft dan pakej NuGet yang anda sasarkan.

Nampaknya seperti perubahan kecil, tetapi anda kini dapat menyesuaikan, menyimpan, dan memulihkan susun atur tetingkap untuk Visual Studio. Mengapa perkara ini berlaku? Sekiranya anda secara berkala beralih di antara komputer dengan ukuran layar yang berbeza, anda akan menjimatkan banyak masa dengan hanya menarik susun atur yang dioptimumkan untuk skrin yang sedang anda gunakan.

Visual Studio kini mempunyai sokongan sentuhan: menatal (mengetuk-dan menyeret pada permukaan editor pada bar tatal biasa dan ditingkatkan), mencubit-untuk-zum, memilih keseluruhan baris dengan mengetuk di margin editor, memilih kata-kata dengan mengetuk dua kali , dan menekan dan menahan untuk memanggil menu konteks editor. Sekiranya anda mempunyai mesin pengembangan dengan skrin sentuh - sekiranya anda menggunakan Windows 10 atau peranti mudah alih - anda akan dapati ini.

Dan peningkatan UI kegemaran peribadi saya: Tidak ada lagi SEMUA menu CAPS. Riddance baik.

Pengujian, penyahpepijatan, diagnostik, dan pemantauan prestasi

Anda yang selalu menulis kod sempurna pada percubaan pertama boleh bergerak, tidak ada yang dapat dilihat di sini. Selebihnya dari kita sedang berusaha: Debugging Visual Studio, yang sudah cukup bagus, semakin baik.

Titik putus bersyarat telah lama wujud. Sekarang kita juga dapat menentukan tindakan yang harus diambil ketika breakpoint terkena. Itu merangkumi titik putus pada sifat autoimplementasi, dan penggunaan ekspresi lambda dalam tindakan breakpoint, ekspresi jam tangan, dan tetingkap Segera.

Dua alat baru - Live Visual Tree dan Live Property Explorer - membolehkan anda memeriksa pokok visual aplikasi Windows Presentation Foundation atau Windows Store yang sedang anda jalankan. Diagnostik baru yang tersedia semasa melakukan debug adalah senarai Peristiwa, alat Penggunaan Memori, dan grafik Penggunaan CPU. Sementara itu, semasa anda menjalankan kod dalam penyahpepijat, Visual Studio secara automatik menggunakannya, dan memberitahu anda (anggaran) masa berlalu dan CPU untuk kod tersebut. Anda dulu mesti mengerjakan prestasi setelah melakukan debug.

Apabila anda tidak melakukan debug, anda boleh menggunakan alat Garis Masa Aplikasi baru untuk mengesan penggunaan sumber sistem dari masa ke masa untuk Windows Presentation Foundation, Windows Store 8.1, dan aplikasi Windows Platform XAML sejagat. Begitu juga, alat Diagnostik Rangkaian membolehkan anda mengesan operasi rangkaian HTTP untuk aplikasi Windows Store dan aplikasi universal Windows. Dan jika anda mengembangkan aplikasi DirectX (sering, tetapi tidak selalu, permainan), kini anda dapat menonton grafik Frame Time, Frame Rate, dan GPU Utilization semasa aplikasinya disiarkan secara langsung. Petunjuk ini akan memberi anda penekanan mengenai apakah GPU atau CPU mungkin menjadi hambatan prestasi aplikasi anda.

Kad Markah Keupayaan (30%) Prestasi (30%) Kemudahan penggunaan (20%) Dokumentasi (10%) Nilai (10%) Kemudahan pembangunan (20%) Markah keseluruhan
Visual Studio 2015 10 9 8 8 9 0 9.0