Windows 7 patch KB 2952664 gagal dengan ralat 80242016

Microsoft menagih KB 2952664 yang baru dikeluarkan sebagai "kemas kini keserasian untuk menaik taraf Windows 7," tetapi tidak memberikan perincian lain. Tambalan kini telah dilancarkan melalui kemas kini automatik (dan Perkhidmatan Pembaruan Pelayan Windows) sebanyak tujuh kali: pada 16 April, 22 April, 13 Mei, 10 Jun, 8 Julai, 12 Ogos, dan 14 Oktober. Microsoft masih tidak dapat ia betul.

Saya terakhir membincangkan KB 2952664 ketika muncul secara misterius pada 22 April - tampalan "Selasa Keempat" yang tiba tanpa ada peringatan dan penjelasan kecil yang berharga. Walaupun sekarang, artikel Pangkalan Pengetahuan untuk patch mengatakan:

Kemas kini ini membantu Microsoft membuat penambahbaikan pada sistem operasi semasa untuk meringankan pengalaman peningkatan ke Windows versi terbaru.

Itu sahaja. Sekiranya Microsoft telah menghantar maklumat tambahan mengenai patch enam kali dan yer-out, saya tidak melihatnya.

Kembali pada bulan April, saya berspekulasi bahawa KB 2952664 adalah patch untuk Win7 untuk mempermudah melakukan peningkatan di tempat ke Windows 8.1. Sekarang ia mulai kelihatan seperti tambalan juga dapat mempermudah peralihan ke Windows 10. Heaven hanya tahu, spekulasi anda sama baiknya dengan saya.

Versi khas dari patch ini menunjukkan tingkah laku pelik. Poster forum Jawapan Microsoft DuaneG mengatakannya dengan cara berikut:

KB2952664 gagal dengan kod ralat 80242016 (biasanya bermaksud pemasangan lain sedang dijalankan - Windows Update adalah satu-satunya aplikasi yang dijalankan). Mengkaji sejarah WU dan menyatakan bahawa KB yang sama berjaya dikemas kini pada 15/8/2014. Membuka WU sekali lagi dan melakukan Pemeriksaan Kemas Kini tanpa apa-apa yang dikembalikan.

Poster JeffConklin99 menemui penyelesaian yang nampaknya berfungsi: nyahpasang tambalan, kemudian pasang semula:

[Pergi ke] Panel Kawalan \ Program & Ciri \ Lihat Kemas kini Terpasang (Pemilihan Kolom Kiri), Klik Kanan pada KB2952664, pilih Nyahpasang, Tutup Panel Kawalan. Kembali ke Kemas kini Windows dan Cari kemas kini. KB2952664 akan muncul, jalankan kemas kini dalam kes saya kemudian berjaya dipasang.

Saya tidak melihat nasihat daripada Microsoft mengenai masalah atau penyelesaiannya. Orang-orang yang prihatin dengan masalah tersebut tertanya-tanya apakah versi 2 dari patch itu sama dengan versi 4 atau versi 6, jika mereka harus mengabaikan masalah itu kerana ia hilang, atau jika ada beberapa mantera ajaib yang perlu mereka lakukan.

Saya rasa Microsoft MVPs TaurArian dan dvk01 memakainya:

Sekiranya anda tidak berhasrat untuk mengemas kini komputer Windows 7 ke Windows 8 atau Windows10 TP, maka hapus pemasangan kemas kini KB2952664. Ia tidak diperlukan ... Ini adalah jenis kemas kini yang harus ditawarkan HANYA apabila anda berhasrat untuk mengemas kini sebagai sebahagian daripada pra pemeriksaan oleh Microsoft ketika anda melakukan pemeriksaan keserasian pada OS baru untuk melihat apakah itu sesuai.

Kekurangan maklumat dari Microsoft tidak membimbangkan. Saya, satu-satunya, telah melakukan peningkatan di tempat dari Windows 7 ke Windows Technology Preview, pada mesin ujian, dengan masalah. Tidak syak lagi orang lain tidak begitu bernasib baik. Mungkin KB 2952664 adalah kerja yang sedang dijalankan, bertujuan untuk dikemas kini kerana masalah baru keluar dari kerja kayu. Itu masuk akal - tetapi mengapa Microsoft tidak membicarakannya? Mengapa tidak ada nombor versi? (Artikel KB sangat tidak masuk akal pada versi 2.) Mengapa tidak ada nasihat mengenai menyahpasang versi lama?

Saya hanya akan menambah bahawa jika anda berhasrat untuk melakukan peningkatan di tempat dari Windows 7 ke Windows 10, tunggu dan lihat apakah ada KB 2952664 versi 7 atau 8 atau 9. Anda tidak boleh memasang Pratonton Teknikal Windows pada mesin pengeluaran bagaimanapun (walaupun Joe Belfiore dari Microsoft mengatakan bahawa 64 peratus daripada semua pemasangan Pratonton Teknikal Windows menggunakan logam kosong, bukan mesin maya - statistik yang menakutkan). Tunggu sehingga kami semakin hampir dengan ketersediaan umum Win10, dan apabila anda sudah siap untuk membuat lompatan, tambal Win7 dengan versi KB 2952664 yang sekarang.

Sekiranya anda berfikir untuk menaik taraf dari Windows 7 ke Windows 8.1, percayalah, ada cara yang lebih mudah untuk membuat anda sakit kepala.

Mungkin KB 2952664 versi 8 akan berfungsi dengan baik. Saya tidak menahan nafas.