Rancangan untuk membawa Java ke iOS

Cadangan yang terdapat dalam komuniti OpenJDK bertujuan untuk memulakan Java di iOS Apple. Rancangan itu melibatkan kerja semula pada projek OpenJDK Mobile, yang bertujuan untuk membina kelas dan API OpenJDK untuk iOS dan Android, kata Johan Vos, CTO di pemaju mudah alih Gluon.

Vos baru-baru ini menyiarkan buletin yang berkaitan dengan usaha ini. OpenJDK Mobile berpusat pada penyediaan API yang sama dalam versi terbaru repositori sumber OpenJDK ke iOS dan Android, memanfaatkan alat yang tidak asing lagi bagi pemaju Java. Fokus pertama adalah pada iOS, yang tidak mempunyai sokongan tradisional untuk Java. Apple tidak membenarkan Java Virtual Machine berjalan di platform.

Rancangan baru untuk OpenJDK Mobile memerlukan penggunaan penyusun GraalVM terlebih dahulu untuk menyusun kod pada waktu build. (Vos menyatakan bahawa penyusunan tepat pada waktunya bukanlah pilihan pada iOS.) Kod Java yang disusun kemudiannya dapat dihubungkan dengan perpustakaan asli yang disusun untuk sistem operasi sasaran untuk membuat eksekusi. Ini sudah dilakukan untuk iOS, berdasarkan Java 11. Dengan menggunakan GraalVM Native Images dan OpenJDK kelas, pembangun boleh membuat aplikasi yang mengikuti peraturan Apple. Pembangun Java tidak perlu belajar Objective-C atau Swift untuk menulis perisian untuk iOS.

"Walaupun Java mungkin terlambat dalam permainan di telefon bimbit, fakta bahawa ia adalah lintas platform, dibuat dengan keamanan sebagai landasan utama, dan bahawa ia membolehkan sambungan yang selamat dengan perkhidmatan cloud, menjadikannya bahasa yang serius untuk pengembangan mudah alih, "Kata Vos.

Java telah digunakan untuk pengembangan Android sejak awal. Namun, Android tidak sesuai dengan Java 11 dan memerlukan alat pengembangannya sendiri - Android Studio - dan prosedur, kata Vos. Banyak pembangun menghadapi masalah serius menggunakan projek Java dan perpustakaan di Android, katanya.

Juga sebahagian dari rancangan adalah garpu sinkron dari master OpenJDK, yang akan dibuat menggunakan Project Skara. Repositori berdasarkan Skara akan dimanfaatkan untuk membangun OpenJDK untuk iOS dan Android.

Membawa Java ke iOS telah menjadi sasaran beberapa projek dalam satu dekad yang lalu. Usaha lain termasuk pemalam Eclipse milik Gluon dan alat RoboVM yang kini tidak berfungsi.