Microsoft akan menamatkan sokongan untuk IE8, IE9, dan IE10

Microsoft akhirnya beralih dari penyemak imbas Web yang sudah tua kerana Internet Explorer 8, 9, dan 10 akan menerima kemas kini keselamatan terakhir mereka dan memasuki akhir hayat pada 12 Januari. Pengguna kemudian akan melihat tab dengan pautan muat turun ke terkini Internet Explorer tersedia untuk sistem operasi.

Hujung hayat tidak bermaksud Internet Explorer versi lama tiba-tiba berhenti berfungsi, dan ada cara untuk mematikan peringatan mengganggu Microsoft untuk dikemas kini. Tetapi tidak beralih ke penyemak imbas yang disokong adalah kesalahan keselamatan besar-besaran mengingat penyerang sering menargetkan kerentanan yang tidak dapat ditandingi di Internet Explorer. Penyemak imbas yang dikemas kini secara tetap masih merupakan barisan pertahanan kritikal terhadap serangan berasaskan Web.

Namun, perhatikan bahawa akhir hayat hanya berlaku untuk segmen tertentu - tetapi sebilangan besar - pengguna Windows.

"Kemas kini akan berlaku untuk Windows 7 SP1 dan Windows Server 2008 R2 untuk pengguna yang belum menaik tarafnya ke Internet Explorer 11 (iaitu pengguna IE8, IE9, dan IE10)," tulis Steve Thomas, seorang perunding kanan di Microsoft dalam catatan blognya .

Pengecualian untuk OS yang lebih lama

Dasar sokongan kitaran hayat yang diamalkan oleh Microsoft setahun yang lalu mengaitkan perisian dengan versi sistem operasi yang mendasari. Internet Explorer dianggap sebagai komponen sistem operasi, jadi penyemak imbas disokong selagi sistem operasi disokong. Sebilangan kecil sistem operasi yang kini dalam sokongan lanjutan tidak menyokong Internet Explorer, jadi mereka akan terus menerima sokongan teknikal dan kemas kini keselamatan untuk IE9 dan IE10. Pengecualian untuk pengumuman akhir hayat adalah seperti berikut:

  • Windows Vista SP2 (IE9)
  • Windows Server 2008 SP2 (IE9)
  • Windows Server 2008 IA64 Itanium (IE9)
  • Windows Server 2012 (IE10)

IE8 hilang sepenuhnya untuk semua versi sistem operasi.

Memandangkan pangkalan pemasangan untuk sistem operasi ini agak kecil, kebanyakan organisasi akan melihat sebahagian besar sistem mereka terjejas. Pengguna Windows 7 membentuk lebih dari 55 persen komputer desktop, menurut angka terbaru dari NetMarketShare dan tetap menjadi sistem operasi dominan di perusahaan. "Pada dasarnya, tidak ada syarikat yang menjalankan Windows Vista," kata James Maude, jurutera keselamatan kanan di Avecto.

Kesan terhadap IT dan pemaju

Bagi organisasi yang masih menggunakan versi lama untuk menyokong aplikasi lini perniagaan lama, mempunyai tiga generasi penyemak imbas lalai Microsoft secara serentak tidak mendapat sokongan merumitkan tugas IT. Perniagaan sering bersusah payah untuk mengemas kini dan menguji perisian baru di peringkat korporat.

"Melangkah tidak selalu merupakan proses yang mudah," kata Maude.

Sebilangan syarikat mungkin memutuskan untuk menjalankan penyemak imbas dalam bekas maya untuk mengekalkan keserasian dengan aplikasi perniagaan yang ketinggalan zaman. Dan organisasi yang menggunakan sistem operasi lama yang tidak dapat menjalankan IE11 harus mempertimbangkan untuk berpindah ke penyemak imbas lain, seperti Chrome atau Firefox.

Langkah akhir hayat adalah berita baik bagi pembangun yang masih perlu melompat untuk memastikan aplikasinya berfungsi pada penyemak imbas yang lebih lama. Pembangun tidak mahu risau sama ada CSS moden berfungsi pada versi lama atau tidak, atau adakah pengguna mereka mendapat pengalaman yang kurang optimum kerana penyemak imbas yang mereka gunakan. Sebelum menghentikan sepenuhnya sokongan pembangun untuk IE9 dan IE10, periksa statistik sistem operasi pengguna untuk mengetahui berapa banyak pengguna yang akan terkena dampak. Walaupun ia bukan akhir hayat yang lengkap, ia mendekatkan pembangun pada hari mereka berhenti menguji aplikasinya terhadap penyemak imbas yang lebih lama.