Apa yang diharapkan daripada AWS: Menciptakan 2020

Raksasa pengkomputeran awan Amazon Web Services (AWS) mempunyai acara terbesar tahun ini minggu depan, dengan AWS re: Menciptakan berjalan dalam talian sahaja dan percuma untuk pertama kalinya, mulai 30 November dan ditutup pada 18 Disember.

Tahun ini acara tidak akan tersebar di pelbagai hotel di Las Vegas, melainkan sepanjang tiga minggu dalam talian. Ini membawa cabaran logistiknya sendiri.

Acara ini akan dimulakan dengan sesi "Late Night with AWS" pada malam Isnin, diikuti oleh ucaptama khas Ketua Pegawai Eksekutif Andy Jassy pada hari Selasa, 1 Disember. Ini akan diikuti dengan ucaptama rakan kongsi pada hari Khamis. CTO Werner Vogels akan memberikan ucaptama teknikalnya pada minggu ketiga, pada hari Selasa, 15 Disember. Nota utama yang lain akan memberi tumpuan kepada bidang teknikal seperti pembelajaran mesin dan infrastruktur.

Selain dari ucaptama, terdapat berbagai sesi "kepemimpinan", sesi rehat, ruang rehat, dan sesi "tanya pakar" di 50 trek kandungan dan pelbagai pilihan bahasa. Kecuali untuk sesi Larut Malam tidak akan ada kandungan pada hari Isnin atau Jumaat.

Berita khusus industri

Adalah selamat untuk mengharapkan Jassy dan pasukan kepimpinan kanannya untuk meneruskan usaha baru-baru ini untuk menjadikan AWS lebih mudah diakses oleh pembuat keputusan perniagaan, sambil menjadikan khalayak pemaju utamanya bersemangat dan terlibat.

"AWS telah kehilangan komunikasi langsung ke C-suite, bukan hanya pemimpin IT atau komuniti pemaju, tetapi perbualan perniagaan. Bagaimana AWS membantu pemimpin kanan perniagaan bertindak balas, bertindak balas, atau berubah? Ini adalah masa untuk AWS melakukan itu, kerana teknologi dan perniagaan tidak pernah terjalin, ‚ÄĚkata Nick McQuire, naib presiden penyelidikan perusahaan di CCS Insight.

McQuire melihat ini terwujud di sekitar sekumpulan pengumuman yang difokuskan pada industri tertentu, seperti telekomunikasi, media, dan industri. AWS mengumumkan perjanjian besar dengan Verizon pada tahun lalu: Menciptakan tetapi akan berusaha mengekalkan momentum ketika rangkaian 5G mula masuk dalam talian.

Karya khusus industri ini akan merangkumi keseluruhan portfolio di AWS tetapi secara khusus usaha di sekitar awan dan hibrid, di mana Outposts dan Zon Tempatan dapat melihat beberapa kemas kini kerana mereka melihat momentum di industri utama tersebut. Kami juga tidak akan terkejut melihat lebih banyak produk pembelajaran mesin khusus menegak, seperti pengesanan penipuan untuk perkhidmatan kewangan dan pelbagai aplikasi perubatan yang diumumkan tahun lalu.

Pengumuman produk AWS

Dari segi pengumuman produk utama, AWS diharapkan dapat meningkatkan set alat pengurusan multicloudnya, yang membolehkan pelanggan menguruskan beban kerja mereka di awan saingan, begitu juga dengan AWS dan di tempat. Laporan Oktober dari The Information mencadangkan bahawa produk seperti itu akan diumumkan di re: Invent. AWS tidak menafikan kesahihan tuntutan tersebut ketika diminta oleh.

AWS telah lama berusaha meyakinkan pasaran bahawa perusahaan harus mengalihkan semua beban kerja mereka ke awan awam - idealnya milik mereka - tetapi sejak itu membolehkan lebih banyak pilihan awan hibrid untuk menjalankan beban kerja seperti awan di awan premi atau swasta. Sekarang dapat diatur untuk melembutkan pendiriannya lebih jauh dalam menghadapi tekanan pasaran.

Apa sahaja yang diumumkan harus membantu AWS bersaing dengan produk seperti platform pengurusan multicloud Google Cloud, atau Microsoft Azure Arc, atau rangkaian pilihan IBM melalui aset Red Hat yang baru diperolehnya.

Dalam masa yang menarik, Ketua Pegawai Eksekutif Awan Google Thomas Kurian baru-baru ini menerbitkan catatan blog yang menjelaskan nilai-nilai "pendekatan awan terbuka" - satu yang "memastikan ketekalan operasi dan teknikal di seluruh awan awam atau pusat data swasta dan pengurusan infrastruktur, aplikasi yang berkesan , dan data di seluruh organisasi. "

Namun, McQuire di CCS Insight kurang yakin. "Saya tidak pasti sama ada multicloud akan menjadi tajuk utama," katanya.

Sebagai gantinya, dia mengharapkan AWS menggunakan pilihan awan hibridnya seperti AWS Outposts dan Local Zones, serta terus membina perkhidmatan kontena dan Kubernetes yang diuruskannya. Itu adalah "kecuali mereka dapat menunjukkan kemampuan yang jelas melebihi persaingan," tambahnya.

Para hadirin juga harus mengharapkan pengumuman mengenai karya Amazon dengan silikon tersuai, berdasarkan pengumuman tahun lalu mengenai perkongsian lanjutan dengan Arm untuk merancang Graviton2 dan contoh EC2 Inf1 baru yang menampilkan cip Inferentia AWS sendiri, yang dioptimumkan untuk beban kerja pembelajaran mesin dan sekarang menjalankan sebahagian besar beban kerja Alexa syarikat.

Ruang rehat dan pembelajaran ahli AWS

AWS re: Invent akan menjadi sukar untuk dilayari tahun ini, walaupun tanpa perlu mengikuti jadual ulang-alik. Katalog sesi sukar dihuraikan dan tidak ada agenda yang jelas untuk diikuti.

Bagi mereka yang bimbang akan kehilangan semua rangkaian yang biasanya mereka lakukan, AWS menyediakan banyak ruang maya. Ruang rehat ini juga akan mempunyai pakar teknikal AWS untuk menguraikan persembahan teknikal dan menjawab soalan.

AWS tidak akan: Menciptakan tanpa latihan dan pensijilan, dengan AWS menjalankan rangkaian "Jams" dan "GameDays" biasa untuk pembelajaran langsung.