8 peralatan maya percuma yang anda gemari

Walaupun tidak ada makanan tengah hari percuma, anda boleh memuat turun lapan peralatan maya yang dibincangkan dalam artikel ini secara percuma. Itu tidak bermaksud anda dapat menggunakan semua ini dalam lingkungan produksi kelas atas, tetapi itu tidak bermaksud anda juga tidak dapat menggunakannya. Sebilangan malah mempunyai versi berbayar dan disokong sekiranya anda memilih untuk menempuh jalan tersebut.

Koleksi kami merangkumi tumpukan aplikasi web paling popular di dunia, dua platform blogging, pelayan NAS, dan pelayan siap pakai untuk pemantauan rangkaian dan sistem, carian dan pelaporan log, dan akses rangkaian yang selamat. Kami menjumpai sebahagian besar permata ini di VMware Solution Exchange dan / atau laman web Bitnami dan TurnKey Linux. Anda akan dapati terdapat beberapa kelebihan menggunakan peralatan maya yang disatukan oleh Bitnami atau TurnKey Linux, bermula dengan dokumentasi yang sangat baik, kemas kini yang kerap, dan penggunaan satu klik ke Amazon EC2 dan (dalam kes Bitnami) beberapa awan lain .

Untuk menggunakan peralatan ini, saya menggunakan sistem SuperMicro X10DRU-i + dengan dua pemproses Intel Xeon E5-2690 v3 dan memori 128GB, semuanya disambungkan ke kotak penyimpanan Synology RackStation RS3614xs +, yang memberikan akses melalui titik pemasangan NFS. Sistem ini menjalankan VMware ESXi 5.5 dan menghoskan sejumlah mesin maya lain. Saya menggunakan alat vSphere Client dan VMware vCenter Converter untuk memuat naik fail mesin maya ke platform host.

Semua peralatan ini tersedia sebagai fail OVA yang dapat dengan mudah diimport dan dijalankan di VMware atau VirtualBox, atau ditukarkan untuk dijalankan di Hyper-V. Sebilangan besar tersedia juga sebagai VMDK.

Tumpukan LAMP TurnKey

Tumpukan LAMP (awalnya Linux, Apache, MySQL, dan PHP) telah bermaksud hampir semua kombinasi komponen sumber terbuka yang berjalan pada sistem operasi Linux untuk memberikan perkhidmatan. "P" dalam nama itu bisa dengan mudah Python atau Perl, sementara "M" bisa menjadi MongoDB atau MariaDB. TurnKey Linux LAMP Stack mengadopsi MySQL untuk "M," sambil memberikan semua P yang anda mahukan. Semuanya dipasang dan disepadukan pada TurnKey Core, gambar berasaskan Debian yang digunakan TurnKey Linux sebagai asas untuk pelbagai peralatan maya yang anda dapati di laman web TurnKey Linux.

Pada but pertama, alat meminta kata laluan baru dan kata laluan MySQL. Ia juga meminta izin untuk menjalankan kemas kini keselamatan untuk memuat turun tambalan terbaru dari laman web security.debian.org. Ini mungkin memerlukan sedikit masa, bergantung pada usia perkakas (kemas kini terakhir adalah April 2016 dalam kes ini), tetapi bukan sesuatu yang ingin anda lewati. Antara ciri khas alat TurnKey Linux adalah kemas kini harian (secara lalai) dan sandaran automatik ke Amazon S3 (atau sasaran lain pilihan anda).

Setiap alat TurnKey dilengkapi dengan cangkang web dengan ciri baris perintah seperti SSH penuh termasuk penyuntingan. Antara muka Webmin yang berasingan menyediakan akses ke semua fungsi pentadbiran biasa yang perlu anda laksanakan. Antara muka Pentadbir menyediakan akses ke pangkalan data MySQL dengan pelbagai alat pentadbiran. Alat maya ini mesti dimiliki oleh mana-mana pembangun aplikasi yang menargetkan LAMP stack.

Bitnami MEAN Tumpukan

Apabila anda memikirkan tumpukan Linux yang biasa, biasanya merangkumi pelayan web Apache dan pangkalan data SQL seperti MySQL, MariaDB, atau PostgreSQL. Namun, dengan munculnya pangkalan data dan JavaScript NoSQL, tumpukan LAMP tradisional mempunyai persaingan baru dalam timbunan MEAN. MEAN bermula dengan pangkalan data NoSQL MongoDB, yang menyimpan dokumen yang diformat menggunakan Notasi Objek JavaScript atau JSON, dan diakhiri dengan Node.js, waktu operasi JavaScript di sisi pelayan yang popular. Anggota akronim lain adalah Express, kerangka aplikasi web Node.js, dan Angular, kerangka JavaScript sisi pelanggan dari Google. JavaScript menunjukkan keupayaan lintas platformnya sebagai nilai tambah yang signifikan jika dibandingkan dengan bahasa lain, dan ia telah mengumpulkan pengikut yang signifikan di kalangan komuniti pengaturcaraan.

Bitnami MEAN Stack membungkus semua kepingan ini bersama-sama dengan Git, Apache, PHP, dan RockMongo, yang merupakan alat pentadbiran MongoDB yang berasaskan PHP. Panduan permulaan pantas Bitnami membantu anda mula menggunakan timbunan MEAN dengan contoh dan projek contoh (halaman web sederhana). Anda dijangka mempunyai pengalaman dengan Node.js atau Angular untuk menjadikan stack ini berfungsi. Berita baiknya adalah bahawa komuniti Node.js dan Angular cukup aktif, dan anda boleh menemui banyak tutorial dan kod yang siap dijalankan untuk diuji. Ketahuilah bahawa anda perlu melakukan sedikit sihir baris perintah untuk mengakses sistem (termasuk menggunakan PuTTY sebagai terowong pemajuan port SSH jika anda menjalankan Windows). Segala-galanya diliputi dalam dokumentasi, dan saya dapat menyelesaikan semuanya tanpa terlalu banyak kesukaran.

Bitnami ELK Tumpukan

Pengindeksan dan pencarian fail log telah menjadi industri bagi dirinya sendiri. Syarikat seperti Splunk dan Elastic telah membina pelbagai produk dan penyelesaian di sekitar perlombongan data log - sering disebut sebagai risikan operasi. Tumpukan Elastik ELK - yang menggabungkan trio sumber terbuka Elasticearch, Logstash, dan Kibana - terdiri daripada kedai sehenti untuk menghurai, mengindeks, menganalisis, dan memvisualisasikan maklumat dalam fail log. Anda boleh menyemak semua komponen ini di laman web Elastic. Bitnami melancarkan kepingan ini bersama-sama dengan pelayan web Apache di mesin maya Bitnami Elk Stack.

Logstash adalah alat yang melakukan pemprosesan data dan memberi makan kepada mesin carian Elasticsearch. Anda mesti mengkonfigurasi Logstash untuk memproses fail log tertentu kerana tidak dikonfigurasi di luar kotak. Adalah mungkin untuk membuat beberapa entri log secara manual untuk menguji sistem (lihat dokumen Logstash di laman Elastik). Memahami cara mengkonfigurasi mesin carian dan penapis apa yang akan digunakan pada data akan menjadi kunci untuk memanfaatkan alat ini dengan baik. Nasib baik, laman web Elastic mempunyai sejumlah tutorial video yang bagus (termasuk yang ini di Logstash) yang akan membantu anda menyusun dan menjalankannya. Bahagian terakhir teka-teki adalah visualisasi, dan di situlah Kibana masuk. Lihat video permulaan-dengan-Kibana untuk bantuan membina papan pemuka visualisasi untuk data anda.

TurnKey WordPress

WordPress sudah pasti platform blog paling popular yang digunakan sekarang. Manfaat yang sangat baik dari populariti yang sangat besar ini adalah sebilangan besar tambahan dan tema yang tersedia untuk WordPress. Selain itu, banyak penulis blog dan pengarang blog seperti Windows Live Writer Microsoft berfungsi dengan WordPress di luar kotak. Seperti Roller, WordPress menyokong banyak pengguna dan sebilangan besar blog bernama, tetapi ia mempunyai lebih banyak pilihan untuk penyesuaian.

Bitnami WordPress VM didasarkan pada Ubuntu 14.04 dan merangkumi WordPress, Apache, MySQL, dan PHP. Anda juga mendapat Varnish untuk caching (yang perlu anda konfigurasikan) dan phpMyAdmin untuk pentadbiran. Langkah pertama saya adalah log masuk ke konsol perkakas maya untuk melakukan kemas kini ke sistem operasi. Jumlah kemas kini adalah minimum, menunjukkan versi sistem operasi yang cukup baru digunakan untuk membuat alat maya.

Perkakas yang saya muat turun disertakan dengan versi WordPress 4.6.1 yang terpasang, versi yang paling baru, dan saya dapat mula menghantar ke laman blog utama dalam jangka pendek. Tetapan lalai untuk VM ini merangkumi memori 512MB, satu CPU maya tunggal, dan satu cakera maya 17GB. Perkakas ini pastinya merupakan kaedah terbaik untuk menghidupkan dan menjalankan laman web WordPress dengan cepat.

Penggulung Bitnami

Roller adalah platform blogging berasaskan Java yang ditaja oleh Apache Foundation. Roller telah wujud selama bertahun-tahun dan berfungsi sebagai asas untuk banyak laman blog berbilang besar, termasuk blog Oracle dan DZone's JRoller. Roller dikemas dengan ciri-ciri, menyokong OpenID dan LDAP untuk pengesahan, dan memberi skala kepada ribuan pengguna.  

Versi 5.1.2 tersedia sebagai alat maya dari Bitnami. Alat Bitnami menggabungkan Roller dengan Apache Tomcat, pelayan web Apache, dan MySQL di Ubuntu 14.04. Memasang VM pada pelayan VMware ESXi saya memerlukan penggunaan VMware vCenter Converter, yang membolehkan saya memuat naik perkakas terus ke inventori pelayan vCenter.

Roller dapat digunakan untuk menghosting satu blog atau sejumlah blog, bergantung pada sumber pelayan dan ruang cakera anda. Secara lalai, alat Roller dikonfigurasi untuk menggunakan memori 1.024MB, satu CPU maya, dan satu cakera maya 17GB tunggal. Saya mendapati tetapan ini lebih daripada cukup untuk sebilangan kecil blog, tetapi anda dapat dengan mudah menambah konfigurasi jika anda merancang untuk mengadakan lebih banyak blog.

Dari sana, membuat weblog baru hanya memerlukan beberapa minit dari halaman pentadbir. Alat Roller asas dilengkapi dengan lima tema yang berbeza dan kemampuan untuk menyesuaikan penampilan dan susun atur menggunakan templat Apache Velocity.

Pelayan Fail TurnKey

Alat penyimpanan maya sangat berguna, terutamanya jika anda berjalan di persekitaran VMware VSAN. Pelayan Fail TurnKey adalah pilihan tepat untuk menyediakan perkhidmatan penyimpanan fail dalam perkakas maya. Ini adalah alat lain berdasarkan pengedaran TurnKey Core, dengan beberapa tambahan untuk menawarkan protokol pemindahan fail SMB, SFTP, NFS, WebDAV, dan Rsync.

Boot alat, dan sistem akan meminta anda mengubah kata laluan root dan memberi anda peluang untuk melakukan kemas kini keselamatan ke sistem operasi. Dengan langkah-langkah tersebut selesai, semua interaksi dari luar berlaku melalui penyemak imbas web. Untuk mengubah modul Web Shell dan Webmin TurnKey Core, Pelayan Fail menambah halaman pengurusan Samba dan WebDAV.

Anda perlu menambahkan storan cakera ke perkakas maya asas kerana ia dikonfigurasikan dengan cakera maya 20GB tunggal secara lalai. Salah satu cabaran menggunakan Samba pada platform Linux khas adalah tetapan lalai, yang biasanya tidak bermain dengan baik dengan klien Windows. TurnKey File Server menangani masalah ini dengan menggunakan WORKGROUP sebagai nama kumpulan kerja yang telah dikonfigurasikan dan menawarkan saham yang telah dikonfigurasikan, termasuk direktori rumah pengguna, bahagian awam bernama penyimpanan, dan CD-ROM.

Observium TurnKey

Protokol Pengurusan Rangkaian Sederhana (SNMP) telah lama wujud, dan masih mempunyai tempat dalam menguruskan peranti di rangkaian. Sebenarnya, kebanyakan sistem operasi pelayan - termasuk Linux dan Windows - menyokong beberapa tahap pengurusan dan pemantauan melalui SNMP. Alat TurnKey Linux Observium menggulung Observium 14.1 ke dalam timbunan LAMP yang dibina pada OS TurnKey Core berasaskan Debian.

Observium menggabungkan sistem dan pemantauan rangkaian dengan tren prestasi, membolehkan anda mengesan hampir semua metrik yang ada. Ini akan memberikan banyak statistik, carta, dan grafik untuk suis terkawal anda, dan ia memaparkan CPU, RAM, penyimpanan, pertukaran, suhu, dan status log peristiwa untuk pelayan anda. Perhatikan bahawa Windows Server merangkumi pilihan pengurusan SNMP, tetapi mesti diaktifkan. Cubalah demo dalam talian Observium untuk melihat keupayaan dan grafik penuh yang terdapat dari alat ini.

Pelayan Akses OpenVPN

OpenVPN adalah aplikasi klien dan pelayan VPN sumber terbuka yang paling popular di sekitar. Ia boleh didapati di firmware penghala sumber terbuka DD-WRT yang popular dan di sebilangan penghala komersial dari syarikat, termasuk Linksys dan Netgear. Sekiranya anda perlu menyokong sebilangan besar sambungan VPN serentak, anda harus melihat alat maya OpenVPN. Versi demo hanya membenarkan dua sambungan serentak tetapi menawarkan cara untuk menguji fungsi pemasangan dan pengurusan. Pelesenan adalah $ 15 per sambungan pelanggan yang berpatutan setiap tahun.

Untuk ulasan ini, saya memuat turun versi alat VMware ESXi dari laman web OpenVPN. Pemasangan terdiri daripada memuat naik fail OVA ke pelayan VMware saya menggunakan klien vSphere, kemudian memulakan mesin maya yang baru dibuat. Apabila anda mengakses konsol dan log masuk untuk pertama kalinya, anda melalui beberapa soalan untuk mengkonfigurasi lalai rangkaian dan pentadbiran. Untuk kebanyakan pemasangan, satu-satunya entri yang tidak diperlukan adalah pilihan antara muka Ethernet. Satu langkah terakhir setelah menyelesaikan persediaan awal adalah menetapkan kata laluan untuk akaun admin lalai.

Untuk pemasangan di belakang penghala NAT, anda perlu meneruskan port TCP 443 dan 943, ditambah port UDP 1194 ke alamat IP yang diberikan semasa proses penyediaan. Pelayan web pentadbiran mendengar di port 943 sekiranya anda ingin mengaksesnya dari jauh. Alat maya OpenVPN tidak dapat lebih mudah dijalankan dan menyediakan antara muka pengurusan yang bersih dan sederhana untuk memenuhi semua keperluan VPN anda.