Sekiranya anda memasang Linux pada Mac?

Sekiranya anda memasang Linux pada Mac?

Beberapa pengguna Linux mendapati bahawa komputer Mac Apple berfungsi dengan baik untuk mereka. Gabungan Mac yang diperbaharui dari Amazon dan Linux dapat menghasilkan sistem operasi berkualiti tinggi pada komputer dengan kos rendah. Tetapi adakah berbaloi untuk memasang Linux pada Mac? Seorang penulis di Softpedia menganggap persoalan itu dalam artikel baru-baru ini.

Laporan Marius Nestor untuk Softpedia:

Ramai di antara anda yang ingin memasang Linux pada Mac kerana ingin tahu, tetapi yang menyedihkan adalah anda akhirnya akan meminta di seluruh Internet cara menghapusnya, kerana, dalam banyak kes, ia tidak akan mengenali beberapa komponen perkakasan komputer Mac anda.

Oleh itu, kami kembali dari awal, jika anda bukan penggodam mahir atau penggemar komputer yang tahu bagaimana mengoptimumkan kernel Linux dan komponen teras lain untuk perkakasan Mac tertentu, anda tidak perlu repot memasang distro Linux pada mulanya tempat.

Mac OS X adalah sistem operasi yang hebat, jadi jika anda membeli Mac, tetaplah menggunakannya. Sekiranya anda benar-benar perlu mempunyai OS Linux di samping OS X dan anda tahu apa yang anda lakukan, pasangkannya, jika tidak, dapatkan komputer yang berbeza dan lebih murah untuk semua keperluan Linux anda.

Saya sendiri mempunyai komputer biasa di mana saya menggunakan dual Linux Arch Linux dan Mac OS X. Sebilangan daripada anda di luar sana mungkin menyebutnya sebagai Hackintosh, tetapi saya suka menyebutnya sebagai Linuxtosh.

Lebih banyak lagi di Softpedia

Pembaca Softpedia mempunyai pemikiran sendiri untuk berkongsi tentang kebaikan menggabungkan Linux dengan perkakasan Mac:

Skunxoi: "Saya telah menggunakan komputer Mac sejak 10 tahun kebelakangan ini. Mac adalah OS yang sangat baik, tetapi secara peribadi saya lebih suka Linux. Saya mempunyai Mac saya dual boot dengan Xubuntu, dan saya sukar kembali ke Mac. Saya rasa semuanya bergantung pada apa yang anda mahu lakukan. "

Steve: "Saya tidak dapat berbicara untuk orang lain, tetapi saya telah memasang Linux di MacBook (dual boot) saya semata-mata kerana saya menyukai perkakasan. Saya hanya menggunakan Mac untuk penyuntingan Video. Linux untuk semua yang lain. Saya juga mempunyai komputer riba permainan khas yang menjalankan Linux (tidak pernah terfikir bahawa saya pernah mengatakan permainan dan Linux dalam kalimat yang sama!). MacBook adalah mesin "Bawa ke mana sahaja" kerana tahan lama dan boleh menjalankan kedua-dua sistem operasi yang saya perlukan dan hayat bateri sangat mengagumkan .

Akan tetapi, pada masa akan datang, apabila perkakasan MacBook saya mati, nampaknya saya mungkin membeli Pureism Librem 13. Akhirnya perkakasan percuma berjaya ... Dengan sebahagian kecil kos. Linux semakin baik dalam penyuntingan video. "

Bogdan: "Seperti yang anda katakan, rasa ingin tahu adalah alasannya, tetapi anda lupa menyebutkan satu alternatif: virtualisasi! Saya menggunakan perisian percuma -Virtualbox untuk belajar bagaimana menggunakan Linux. Ia berfungsi dengan baik pada Mac saya!"

Jeremy: "Hipotesis anda agak cacat oleh fakta bahawa anda tidak menentukan sama ada anda bercakap mengenai perkakasan Mac BARU, atau perkakasan yang tidak lagi disokong oleh versi OS X sekarang. Saya tidak akan teragak-agak untuk mengganti OS X dengan Linux sekali MacBook Pro saya yang lama tidak disokong oleh Apple. Saya lebih suka menjalankan versi Linux baru pada perkakasan daripada tidak dapat mendapatkan kemas kini keselamatan dari Apple. "

Terbenam: "Terdapat" kebiasaan "yang cukup di OS X untuk membuat cross cross tidak cantik. Lebih mudah untuk menjalankan VB dengan FC21 dan sampai ke bandar. Selain itu: Saya membina keseluruhan persediaan (kernel + busybox + aplikasi / utiliti / dll) pada MPB saya 15 "menggunakan 8G, 2 teras, dan berjalan dari HDD luaran USB3 dan ia membina separuh masa pelayan rangkaian maya kami dengan teras Xeon ..."

Phoronix: "OS X cantik tetapi lambat seperti anjing pada perkakasan yang sama tetapi jika anda hanya menjalankan OS X anda tidak akan pernah tahu - kejahilan itu adalah kebahagiaan. Jalankan suite penanda aras penuh seperti phoronix di bawah OS X, kemudian muatkan Linux mengatakan bahawa Ubuntu pada Mac anda dan jalankan suite penanda aras penuh di Linux dan bandingkan nombor dan kagum kerana beberapa fungsi OS berjalan dua kali lebih cepat atau lebih banyak di Linux pada perkakasan yang sama. "

Tandakan: "25 imac di pejabat kami, dan kebanyakan tidak dapat ditingkatkan ke 10.10 kerana terlalu lambat. Mencuba linux telah menunjukkan peningkatan kelajuan yang ketara pada imac melebihi 10.8 / 10.9 yang ada. 10.10 menjadikannya tidak dapat digunakan. Kami bernasib baik kerana tidak "Jangan gunakan perisian yang hanya mac. Sistem pengeluaran dalaman kami semuanya java, dan baru-baru ini kami berpindah ke LibreOffice."

Neoni: "Oh, OS X sangat mengerikan. Saya harus menggunakannya di tempat kerja dan ia adalah penghalang terbesar untuk menyelesaikan kerja sebenar. Sokongan multihead dan multi-monitor paling tidak baik, sangat buruk sekali, dan untuk mendapatkan saya menggunakan perisian sebenar. Saya mesti memasang semuanya dari sumber dari bawah ke atas. "

Hbogert: "Projek itu menelan belanja seminggu dalam hidup saya. Akhirnya pemandu wifi yang mengerikan untuk chipset Broadcom menjadikan pengalaman itu mengerikan. Selain itu, saya lebih suka Linux. Saya mempunyai banyak perkara pelik sejak 10.9. Dan di perubahan pada kebanyakan projek linux, memfailkan bug ke Apple sama seperti mengirim ke / dev / null. "

Thor: "Anda harus bertanya kepada Linus Torvalds mengapa dia mencuba memasang Debian di MacBook Air! Kerana dia boleh (semacam)! Mengapa kita menaiki bas daripada berjalan? Mengapa kita menaiki lif dan bukannya menaikkan 10 tingkat dengan kaki? Mengapa kita terbang dari NY ke LA dan bukannya menaiki kereta api? Hanya kerana MacOS bagus, itu tidak bermaksud sempurna!

Lebih banyak lagi di Softpedia