Pencipta Python Guido Van Rossum menuju ke Microsoft

Dalam tweet yang diterbitkan pada hari Khamis tengah hari, pencipta bahasa pengaturcaraan Python Guido van Rossum mengumumkan bahawa dia akan bergabung dengan Bahagian Pembangun Microsoft, di mana dia akan berusaha untuk memperbaiki Python pada Windows dan Python secara umum.

"Saya memutuskan bahawa persaraan itu membosankan," tulis van Rossum ketika mengumumkan bahawa dia telah bergabung dengan Bahagian Pembangun di Microsoft. "Untuk melakukan apa? Terlalu banyak pilihan untuk dinyatakan! Tetapi ia pasti menjadikan Python lebih baik dengan pasti (dan bukan hanya pada Windows :-). Terdapat banyak sumber terbuka di sini. Tonton ruang ini. "

Ini jauh dari pertama kali Microsoft dan Python akan bergabung. Microsoft telah menyediakan pengembang Python dengan alat tambah yang banyak digunakan untuk editor Kod Visual Studio Microsoft. Generasi terbaru ini, Pylance, menyediakan pemeriksaan jenis kelajuan tinggi dan analisis kod untuk pangkalan kod Python, bersama dengan sokongan untuk perkakas khusus Python seperti Jupyter Notebook. Satu lagi projek Microsoft / Python baru-baru ini, Playwright, menyediakan cara yang pantas dan mudah untuk menguji aplikasi web Python.

Microsoft juga telah menyumbang kepada pangkalan data Python secara langsung pada masa lalu. Penambahan kunci utama untuk Python 3.6 adalah PEP 523, perubahan pada API C Python untuk memungkinkan alat debug, atau penyusun tepat pada waktunya (seperti projek Pyjion Microsoft), untuk memintas dan mengatasi penilaian kod Python.

Apa yang diisyaratkan oleh van Rossum boleh masuk ke dalam salah satu kategori ini - alat untuk Python, atau perubahan mendasar pada Python itu sendiri. Tidak ada kekurangan perkara yang dapat diperbaiki van Rossum dan Microsoft dengan Python.

Ketika penggunaan Python telah meletup di seluruh dunia pengembangan perisian, penggunaan bahasa yang meluas juga telah mengungkapkan banyak batasan yang dibuat oleh pilihan seni bina. Memasang dan mengurus modul pihak ketiga di Python masih tidak berpecah dan terpecah-pecah, dengan satu projek standard tetapi minimum (Pip) dan beberapa alternatif yang lebih bercita-cita tinggi tetapi bertentangan (Puisi, Pipenv, dll.).

Python juga tidak mempunyai cara standard untuk menggunakan binari mandiri, dan masih sukar untuk menjalankan program Python pada beberapa teras perkakasan. Semua bidang ini, dan banyak lagi, sudah matang untuk van Rossum dan Microsoft bekerja bersama.