Cara mengatasi akhir FireWire

Musim panas lalu Apple mengumumkan Retina MacBook Pro 15-inci dengan ketinggalan yang mengejutkan: tidak ada port FireWire. Sebagai gantinya adalah penyambung periferal terbaru Apple, USB 3.0, yang memberikan prestasi setara dan banyak digunakan dalam PC Windows baru-baru ini. Kemudian pada bulan Oktober, Apple mendedahkan MacBook Pro 13 inci dan iMac baru, semuanya dengan had yang sama. Sekiranya dua titik terdiri daripada garis, maka garis yang dibuat oleh pengumuman ini menunjukkan berakhirnya FireWire pada Mac yang akan datang.

Sayangnya, FireWire digunakan secara meluas di dunia Mac untuk memasang cakera keras luaran, kamera dan kamkorder, dan alat pemprosesan muzik. USB 2.0 terlalu perlahan untuk tujuan ini; USB 3.0 terlalu baru untuk disokong oleh alat warisan yang masih berguna (dan mahal); dan teknologi Thunderbolt yang diperkenalkan 18 bulan yang lalu di hampir semua model Mac baru masih terlalu jarang dan mahal. (Pada 10Gbps, Thunderbolt ia lebih dari 10 kali lebih cepat daripada 800Mbps FireWire yang terpantas dan kira-kira tujuh kali lebih cepat daripada USB 3.0.) Jadi apa yang dapat dilakukan oleh banyak pengguna dengan pelaburan yang signifikan dalam peranti FireWire ketika menaik taraf ke Mac baru? Terdapat penyelesaian, tetapi semuanya mempunyai kekurangan, yang mesti anda perhatikan dengan teliti sebelum membeli.

[Lihatlah deathmatch: Windows 8 vs OS X Mountain Lion. | Untuk petua dan alat untuk menguruskan armada Mac perusahaan, muat turun laporan khas "Business Mac" Deep Dive PDF hari ini. | Lihat lawatan tayangan slaid mengenai 25 ciri teratas OS X Mountain Lion. | Ikuti perkembangan teknologi Apple utama dengan buletin Teknologi: Apple. ]

Terdapat penyesuai untuk itu

Penyelesaian yang kelihatan jelas untuk penggulingan FireWire adalah yang dikeluarkan Apple pada musim gugur ini: $ 29 Thunderbolt to FireWire Adapter. Penyesuai sehala ini (anda tidak boleh menggunakannya untuk menukar antara muka Mac FireWire ke Thunderbolt) menyokong lampiran FireWire 800; anda kemudian boleh menggunakan kabel penukaran FireWire 800-to-FireWire 400 untuk memasang peranti FireWire 400.

Penyesuai berfungsi dengan baik semasa berfungsi, memberikan prestasi FireWire 800 sepenuhnya. Tetapi pengguna penyesuai menghadapi batasan yang mengecewakan: Hanya 7W kuasa bas dibekalkan ke peranti terpasang. Standard FireWire menyokong sehingga 45W, walaupun kebanyakan komputer, termasuk Mac, memberikan 10W hingga 20W. Beberapa peranti FireWire berkuasa bas mempunyai port kuasa DC pilihan, walaupun tidak termasuk penyesuai kuasa AC. Sekiranya anda dapat menghidupkan peranti anda secara luaran, anda boleh melewati had 7W. Jika tidak, anda perlu mencari penyelesaian lain.

Walaupun anda dapat menjalankan anggaran 7W atau memotongnya, batasan lain mungkin menghalang anda. Penyesuai Apple masih kelihatan seperti Thunderbolt ke Mac, jadi jika aplikasi anda tidak berfungsi dengan Thunderbolt, penyesuai itu mungkin tidak berguna bagi anda.

Satu mod kegagalan yang didokumentasikan adalah menjalankan Microsoft Windows di bawah Boot Camp antara muka ke peranti FireWire bukan cakera keras. Windows berfungsi dengan baik di bawah Boot Camp dengan cakera FireWire luaran yang dipasang melalui penyesuai Apple, tetapi ia tidak mempunyai pemacu Thunderbolt yang serasi dengan penyesuai Apple untuk peranti FireWire bukan cakera keras. Penyelesaiannya adalah untuk menjalankan aplikasi Windows anda di hypervisor bermastautin Mac OS X, seperti Parallels atau VMware Fusion, yang kedua-duanya berfungsi dengan penyesuai Apple.

Mungkin terdapat masalah keserasian yang serupa dengan peranti FireWire bukan cakera seperti pengimbas, kamera, dan peralatan pemprosesan muzik. Sekiranya aplikasi pengendali tidak menyokong Thunderbolt, aplikasi tersebut mungkin tidak berfungsi dengan penyesuai.

Penyelesaian khusus peranti: Penutup dan perantara

Penyelesaian yang mudah, walaupun agak padat tenaga kerja, untuk pemacu keras luaran adalah menukar ke kandang baru yang menyokong sama ada Thunderbolt atau USB 3.0, seperti kandang MiniStack $ 99 Teknologi Baru, yang mempunyai antara muka USB 3.0 dan FireWire. Untuk kelajuan pemindahan cakera keras, USB 3.0 dan FireWire 800 mempunyai prestasi yang setara. Anda boleh membeli kandang sekarang untuk membuktikan pelaburan pemacu anda di masa hadapan.

Bagaimana jika anda mempunyai banyak cakera keras FireWire luaran? Situasi itu tidak jarang berlaku pada profesional video. Sekiranya anda tidak memerlukan mudah alih, anda mungkin dapat menggunakan peranti NAS Gigabit Ethernet, dengan andaian bahawa peranti ini menyokong teknologi RAID JBOD (hanya sekumpulan cakera), seperti DS413j empat-bay $ 429 Synology. Bergantung pada firmware peranti NAS, anda mungkin hanya memasukkan pemacu anda dan mengaksesnya secara individu melalui Ethernet. Sebagai alternatif, anda mungkin perlu membeli satu cakera keras awal untuk memindahkan pemacu yang ada satu demi satu ke dalam NAS, menambahkan pemacu anda ke array NAS semasa anda pergi.

Untuk peranti FireWire yang lain, anda harus lebih kreatif. Salah satu pendekatannya ialah dengan menggunakan peranti perantara, seperti cakera keras FireWire yang berkuasa, untuk menjembatani antara penyesuai Apple yang lemah dan peranti FireWire anda. Konfigurasi yang berfungsi adalah cakera keras Mercury Elite-AL Pro 500GB bernilai $ 160 lain dari World World Computing, yang menghubungkan melalui FireWire kedua-dua Mac dan peranti berkuasa bas seperti pengadun audio Digidesign's Digi 002 FireWire. Anda mungkin sudah mempunyai peranti seperti itu di inventori anda, tetapi mendapatkan simpanan 500GB dengan penyelesaian penyesuai anda menjadikan tanda harga $ 160 sedikit lebih mudah untuk ditelan.

ExpressCard: Ace legacy di lubang

Satu kelemahan dengan pendekatan ini adalah bilangan saling hubungan dan keperluan untuk membawa dan menguruskan pelbagai peranti dan kabel. Satu sambungan yang terputus boleh mematahkan persediaan, menjadikan penyelesaiannya dapat dilaksanakan tetapi kurang daripada yang diinginkan.

Keluar dari pilihan: Penyegaran Thunderbolt atau USB 3.0

Sekiranya tidak ada penyelesaian yang sesuai untuk anda, anda mungkin perlu menggigit peluru dan menaik taraf peranti luaran FireWire yang anda sayangi kepada yang menggunakan Thunderbolt atau USB 3.0.

Untuk cakera keras ini tidak begitu menyakitkan, kerana harga pemacu telah merosot sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Anda masih akan berusaha memindahkan data anda ke pemacu baru juga.

Peranti lain mungkin lebih sukar diganti memandangkan perbelanjaan dan masa serta usaha untuk menghasilkan produk baru ke dalam persekitaran pengeluaran anda. Menangkap dalam cakera keras baru jauh lebih mudah daripada belajar menggunakan kamera baru, pengadun audio, atau konsol pengeluaran video.

Sukar untuk menyalahkan Apple kerana berpindah dari FireWire, memandangkan anggaran ruang dan kuasa kuasa, terutama pada MacBook, adalah terhad. Mudah-mudahan salah satu ubat di atas dapat melihat anda melalui langkah anda ke Thunderbolt dan USB 3.0.

Kisah ini, "Bagaimana mengatasi akhir FireWire," awalnya diterbitkan di .com. Ikuti perkembangan terkini dalam Mac OS X di .com. Untuk perkembangan terkini dalam berita teknologi perniagaan, ikuti .com di Twitter.