Pembangun mencipta virus Java pertama dan menamakannya 'Strange Brew'

28 Ogos 1998 - Apa mungkin virus Java pertama di Web telah disiarkan di majalah elektronik Codebreakers .

Virus ini, yang disebut Strange Brew dan diciptakan oleh pembangun yang menggunakan kod nama "Landing Camel," nampaknya tidak begitu berbahaya bagi pengguna kerana kemampuan keselamatan yang ada di dalam penyemak imbas yang menggunakan Java dapat mengalahkannya. Pelajar universiti Australia yang mengembangkan Strange Brew melakukannya untuk menunjukkan masalah yang wujud di Jawa.

Virus ini membuktikan bahawa virus yang meniru diri dapat dibuat dan disampaikan menggunakan bahasa pengaturcaraan Java, kata Carey Nachenberg, ketua penyelidik di Symantec Anti-Virus Research Center (SARC).

"Ini mampu menjangkiti aplikasi Java dan applet Java, tetapi hanya mampu menyebar dari aplikasi Java," kata Nachenberg. "Jika applet dijangkiti oleh virus, applet itu akan dijangkiti. Namun, ketika applet akan digunakan dalam penyemak imbas Web yang aman, seperti Netscape Navigator atau Internet Explorer, applet akan segera dihentikan kerana fitur keamanan di penyemak imbas.

"Ini sebenarnya bukan ancaman bagi pengguna akhir, tetapi penting bahawa ia adalah bukti konsep dan kelas virus baru yang belum pernah kita lihat sebelumnya," tambah Nachenberg. "Satu-satunya pengguna yang harus khawatir dari jauh adalah pengguna yang melakukan pengembangan Java."

Kerana Strange Brew adalah virus tindakan langsung, setelah menghubungi sistem, ia akan berusaha meniru dirinya sendiri dalam aplikasi atau applet Java lain, tetapi pada masa ini ia tidak melakukan tindakan lain.

Walaupun applet yang beroperasi dalam penyemak imbas tidak berisiko terkena virus kerana ciri keselamatan Java dalam penyemak imbas Web, aplikasi Java yang berdiri sendiri mungkin rentan, kata Nachenberg.

Juga, walaupun virus itu jinak, ia dapat merosakkan dan mematikan fail kerana kekurangan reka bentuknya sendiri.

SARC telah mencatatkan perbaikan di laman webnya untuk Strange Brew.

Ketahui lebih lanjut mengenai topik ini

  • Pusat Penyelidikan Anti-Virus Symantec, di Cupertino, California, dapat dihubungi di //www.SARC.com