Perangkap tersembunyi untuk menjadi freelance dalam IT

Kehidupan kontraktor IT bebas kelihatan cukup menarik: kebebasan memilih pelanggan, kebebasan untuk mengatur jadual anda, dan kebebasan untuk menetapkan kadar gaji anda sambil mengeluarkan kod di pantai.

Tetapi semua kebebasan ini berharga. Sudah tentu, masa-masa yang sukar untuk beberapa kumpulan kemahiran dapat menjadikan TI merdeka pasar penjual, tetapi menonjol sendiri datang dengan rintangan. Semakin anda mengetahui cabaran dan apa yang perlu anda lakukan untuk mengatasinya, semakin baik peluang anda untuk berjaya sebagai pekerja bebas IT.

Kami berbincang dengan sejumlah freelancer IT semasa dan bekas untuk mendapatkan masalah yang tersembunyi untuk pergi solo. Inilah yang mereka katakan dan bagaimana memanfaatkan kebebasan yang terbaik.

Menjual diri anda dari jauh

Anda tidak dapat membuat pertunjukan tanpa pelanggan keluar, dan sering membuat pihak berkepentingan utama untuk menerima anda sebagai rakan yang dihargai boleh menjadi cabaran - terutama ketika pekerjaan itu jauh.

"Agar sebuah projek berjaya, pelanggan harus membeli dan visi untuk anda," kata Nick Brattoli, pengasas dan perunding utama di Byrdttoli Enterprise Consulting.

"Ini diperburuk di dunia IT, kerana lebih sering daripada Anda, anda akan bekerja dari jauh," kata Brattoli, yang telah bebas dan mematikan sepanjang karier ITnya. ā€œTeknologi sangat bagus kerana memungkinkan kita bekerja dari mana sahaja dengan sambungan Internet. Tetapi masih ada nilai untuk dapat bertemu secara langsung, dan banyak syarikat ragu untuk mempercayai seseorang yang belum mereka temui. "

Di samping itu, di banyak syarikat orang yang mahir berteknologi menjalankan projek akan mengetahui apa yang perlu dilakukan untuk memenuhi hasil yang diinginkan. "Tetapi setelah semua itu diketahui, sangat sukar untuk meyakinkan orang-orang di atas mereka untuk melakukannya," kata Brattoli. "Dalam hal teknologi, orang-orang yang kurang memahami teknologi akan waspada terhadap perubahan infrastruktur baru."

Untuk mengatasi cabaran ini, Brattoli mengesyorkan perjalanan di lokasi untuk membantu menjana pembelian; mencadangkan pelbagai penyelesaian dengan kos yang berbeza-beza untuk projek; dan komunikasi berterusan setelah mendapat pembelian awal untuk menguruskan jangkaan sebanyak mungkin.

Menavigasi perjanjian yang tidak boleh dirunding

Sebilangan besar syarikat mempunyai perjanjian standard untuk melindungi kerahsiaan dan menyekat persaingan. Bentuk seperti itu biasanya tidak dapat dirundingkan, bahkan untuk pekerja sepenuh masa, kata Stanley Jaskiewicz, seorang pengacara perniagaan di Spector Gadon & Rosen, yang mewakili majikan IT dan pekerja bebas.

Bagi pekerja bebas, perjanjian ini boleh menjadi perniagaan yang sukar - terutama ketika mereka mulai bertambah.

"Seorang freelancer biasanya tidak memiliki pengaruh untuk merundingkan perjanjian yang ketat, atau ruang lingkup kerahsiaan," kata Jaskiewicz. Ini menimbulkan beberapa risiko, katanya. Sebagai contoh, borang yang ditandatangani mungkin menghalang pekerja lepas daripada dapat memanfaatkan peluang pekerjaan di masa depan atau memerlukan pekerja lepas untuk memberikan hak milik produk kerja kepada majikan, tanpa pampasan yang setimpal dengan apa yang diserah oleh pekerja lepas.

Tambahan pula, sekatan seperti itu dapat terkumpul dengan cepat sepanjang karier, sehingga sukar untuk melacak apa yang dapat atau tidak dapat Anda lakukan ketika disajikan dengan peluang pekerjaan di masa depan.

"Freelancer mesti menyimpan catatan yang teliti - dan sentiasa mengemas kini pengetahuan seseorang - mengenai sekatan yang dikenakannya," kata Jaskiewicz.

Alternatifnya adalah dengan membayar peguam untuk memeriksa setiap pekerjaan baru terhadap semua perjanjian sebelumnya, yang merupakan cadangan ekonomi yang tidak realistik bagi kebanyakan pekerja bebas.

"Seorang freelancer yang saya tahu mempunyai pengetahuan yang lengkap dan catatan terindeks dengan baik tentang apa yang telah dia tandatangani, tetapi dia adalah pengecualian," kata Jaskiewicz.

Alternatif praktikal (sekurang-kurangnya dari sisi kerahsiaan) adalah meminta pengecualian "standard" daripada kerahsiaan, kata Jaskiewicz. Ini termasuk pengetahuan sebelumnya, pengetahuan umum, pengembangan bebas tanpa menggunakan maklumat sulit, penerimaan maklumat dari pihak ketiga yang tidak terikat dengan kerahsiaan dengan pihak yang mengungkapkan, dan pendedahan yang dipaksa (iaitu, sebagai tindak balas kepada panggilan atau pemendapan).

Berurusan dengan sentimen anti-IT

Ramai orang "tidak mendapat atau mempercayai IT," kata Marc Weaver, seorang perunding IT yang baru-baru ini membentuk syarikatnya sendiri untuk menyediakan penyelesaian pangkalan data awan.

Walaupun dalam jabatan IT mungkin terdapat masalah dengan kehadiran anda sebagai freelancer.

"Apabila seorang perunding ditempatkan dalam tim pekerja tetap, kadang-kadang ada kebencian terhadap perunding, kerana mereka biasanya memperoleh lebih banyak," kata Weaver. Ini boleh mengakibatkan kekurangan perkongsian maklumat atau pekerjaan IT yang berkemahiran tinggi diperuntukkan kepada pekerja sepenuh masa, dengan pekerjaan kasar akan diberikan kepada perunding yang lebih mahal dan berpengalaman, katanya.

Ketidakpercayaan ini lebih ketara apabila anda ingin mengubah cara sesuatu dilakukan - walaupun itu adalah sebahagian daripada kontrak anda.

"Orang ramai mula panik," kata Weaver. "Mereka lebih suka menjalani proses manual yang sangat menyakitkan dan memerlukan intervensi setiap hari daripada proses yang berjalan secara automatik dan jarang putus."

Perniagaan Weaver mengkhususkan diri dalam memindahkan pangkalan data dan aplikasi ke dalam awan, dan sering terdapat rintangan.

"Membuat orang memahami bahawa [konsep] adalah kerja yang sangat sukar," katanya. "Tidak ada pengetahuan IT yang mencukupi, dan syarikat teknologi tidak membantu, kerana produk baru tidak dijelaskan dengan cara mudah yang akan difahami oleh kebanyakan orang."

Mendidik orang ramai mengenai IT dan mempermudah perinciannya agar semua orang dapat memahami adalah kunci, kata Weaver.

Menyingkirkan kenyataan yang keras dan menjana perniagaan baru

Memberi kepakaran IT, seperti jenis freelancing lain, boleh menjadi hari raya atau kelaparan. "Pada aroma pertama kemerosotan ekonomi, projek dibatalkan atau ditunda dan perunding IT dilepaskan atau tidak disewa," kata Weaver.

"Banyak syarikat masih mempunyai pandangan kuno bahawa IT adalah pusat kos dan bukannya pusat keuntungan, dan kerana jabatan IT selalu menjadi salah satu tempat pertama yang dilihat orang ketika mereka ingin 'mengurangkan lemak,'" tambah Weaver.

Walaupun terus berjalan lancar dapat menjadi masalah secara umum dengan freelancing, ada yang mengatakan itu adalah masalah yang lebih besar bagi freelancer IT.

"Sebilangan besar jurutera dan orang IT tidak menganggap penjualan dan pemasaran sebagai kemahiran terkuat mereka, dan bagi mereka untuk keluar mencari projek baru, membincangkan peta jalan projek, dan merundingkan syarat pembayaran bukanlah pengalaman yang menyeronokkan," kata Abbas Akhtar, yang bebas sebagai jurutera perisian selama tiga tahun sebelum melancarkan syarikat pembangunan Web yang bernama Solutions Park.

"Jurutera pada umumnya akan menyukainya jika mereka mendapat seperangkat syarat, menyampaikan projek, dan mendapatkan cek melalui pos," kata Akhtar. "Freelancing bermaksud mereka harus melakukan lebih banyak daripada sekadar pengekodan."

Mengikuti perubahan teknologi

Seperti yang diketahui oleh sesiapa sahaja dalam bidang IT, teknologi dan cara penggunaannya sentiasa berubah. Freelancer terutama ditantang untuk terus mengikuti perkembangan lanskap teknologi yang selalu berubah.

"Sumber yang ada untuk seorang freelancer mungkin tidak cukup untuk dilatih mengenai teknologi baru, atau mempraktikkan latihan itu dalam lingkungan perniagaan untuk memperoleh keterampilan," kata Scott Smith, yang telah bekerja sebagai perunding pemaju dan pangkalan data IT bebas dan kini merupakan pentadbir pangkalan data kanan dalam komuniti pengujian perisian uTest.

Untuk tidak ketinggalan, Smith mengambil bahagian dalam webinar dalam talian dan forum di dalam dan di luar komuniti uTest.

Kadang-kadang perubahan boleh meletakkan tugas dalam bahaya. Semasa bekerja sebagai freelancer, Smith telah berpartisipasi dalam tugas di mana dia dibawa untuk melakukan tugas tertentu, maka ruang lingkup pekerjaan berubah sedemikian rupa sehingga menjadi mustahil untuk menyelesaikan tugas tersebut.

"Dalam situasi seperti ini, anda harus melakukan yang terbaik untuk terus memberikan nilai kepada syarikat untuk memastikan jenama anda masih dilihat dengan positif, walaupun tidak memberikan hasil awal," kata Smith.

Mendamaikan pembangunan tangkas dengan kontrak tawaran tetap

Banyak syarikat telah menggunakan metodologi pengembangan lincah untuk mempercepat projek mereka dengan harapan dapat memperoleh daya saing.

"Ini telah menjadi kelebihan bagi pembangun perisian - baik untuk pekerja sepenuh masa dan juga freelancer," kata Damien Filiatrault, CEO dan pengasas Scalable Path, rangkaian lebih dari 1,000 pembangun freelance. "Permintaan tinggi, penawarannya ketat, dan projeknya banyak."

Tetapi bagi freelancer, masih ada pemutusan utama antara kontrak kontrak tetap dan projek pembangunan perisian lincah, kata Filiatrault. "Banyak masa perlu dihabiskan di depan untuk menentukan fungsi dan ruang lingkup sebelum kerja bermula pada projek tawaran tetap," katanya.

Sesungguhnya, kontrak tawaran tetap tradisional dengan segera meletakkan pelanggan bertentangan dengan kontraktor sebaik sahaja kontrak ditandatangani, kerana pelanggan ingin menjejaskan sebanyak mungkin fungsi ke dalam projek dengan harga tetap. "Sebaliknya, kontraktor ingin menghabiskan sedikit masa yang dia dapat di tempat kerja dengan harga tetap," kata Filiatrault.

Bekerja dengan pantas, di mana objektif pelanggan berkembang dari masa ke masa, terhambat oleh kontrak tawaran tetap. "Kontraktor ingin memastikan ruang lingkup terkunci berbanding bekerja sama dengan klien untuk mengembangkan [perisian] dengan cara yang lebih kolaboratif," kata Filiatrault. "Pesanan perubahan berterusan ke tawaran tetap membosankan. Dalam pembangunan perisian moden, sebaiknya kontraktor perisian bekerja setiap jam daripada harga kontrak tetap. "

Mengatasi jurang komunikasi

Walaupun dalam syarikat yang sama, orang IT dan bukan IT sering tidak berkomunikasi dengan baik antara satu sama lain. Ini boleh menjadi masalah bagi freelancer ketika mereka berusaha untuk terus berhubung dengan klien.

"Memang benar bahawa jurutera dan bukan jurutera bertutur dalam bahasa yang sangat berbeza," kata Akhtar. "Cara seorang jurutera melihat masalah dan bagaimana orang bukan teknikal dapat melihat masalah sangat berbeza."

Perkara yang nampaknya menjadi masalah kecil bagi pelanggan sebenarnya memerlukan banyak kerja teknikal untuk diperbaiki, dan menyampaikannya kepada orang bukan teknikal boleh menjadi sukar.

Sebagai contoh, pelanggan pemikiran Akhtar bahawa mempunyai kemampuan untuk menjual 10 item di laman webnya dan bukannya 20 harus mengurangkan kos projek sebanyak setengah.

"Dari perspektif jurutera, setelah pengalaman inti e-dagang dibangun, usaha tambahan untuk mengubah jumlah item yang dapat anda jual dari satu menjadi apa pun hampir sifar," katanya. "Freelancer merasa sangat menyusahkan untuk menyampaikan idea seperti ini kepada pelanggan."

Menguruskan masa anda

Walaupun pengurusan waktu adalah tantangan yang berlaku untuk hampir semua profesi, freelancer TI berada dalam posisi yang unik kerana mereka mungkin dipanggil untuk menangani masalah ketika mereka paling tidak mengharapkannya - melemparkan jadwal ke dalam kekacauan.

"Sebaik sahaja anda mula mengembangkan perniagaan, pengurusan masa menjadi penting," kata Brattoli. "Untuk berkembang, anda perlu mengurus pekerjaan sepenuh masa, projek freelancing semasa anda, mengembangkan perniagaan, latihan, dan kehidupan pribadi anda."

Ini boleh menjadi agak sukar dalam IT kerana banyak projek tidak 9 hingga 5. "Anda mungkin menghabiskan sehari melayari Internet, dan anda mungkin bekerja 24 jam lebih kerana sesuatu meletup," kata Brattoli. "Jadual fleksibel ini dapat menyukarkan dan membolehkan anda berjaya, bergantung pada bagaimana anda melakukannya."

Mereka yang bekerja secara solo perlu menggunakan masa mereka dengan bijak. 

"Banyak tugas di dunia IT melibatkan melakukan beberapa perkara, menunggu beberapa saat, kemudian melakukan beberapa perkara lagi," kata Brattoli. "Daripada melayari Internet tanpa tujuan setiap kali anda mendapat masa ini, lakukan kajian, baca beberapa blog. Latih diri. Pada hari-hari di mana anda tidak ada kaitan, tawarkan beberapa pekerjaan dalam talian, luaskan rangkaian LinkedIn anda, rancangkan makan malam anda. Menggunakan masa anda dengan bijak dapat mengurangkan banyak tekanan. "

Artikel berkaitan

  • 29 petua untuk berjaya sebagai pembangun bebas
  • Panduan survival perniagaan pengaturcara profesional
  • Bagaimana untuk berkembang dalam ekonomi pertunjukan teknologi yang akan datang
  • Awan depan: Bagaimana kerjaya IT akan kelihatan seperti lima tahun
  • 33 barisan terburuk yang pernah disebut oleh perekrut teknologi
  • 10 perintah kejayaan perundingan IT
  • Panduan pengaturcara untuk menceburkan diri dalam pengurusan
  • Kekotoran sebenar pada perakuan pengaturcara
  • 12 tabiat buruk yang melambatkan IT untuk merangkak
  • Automasi proses robotik: Pembunuh pekerjaan IT baru?