Ulasan: Dell Venue 11 Pro 7140 adalah raja komputer riba 2-in-1

Setelah menggunakan Dell Venue 11 Pro 7140 selama dua bulan dengan pelbagai cara - di meja saya, di jalan, di depan TV, terpasang, papan kekunci terpasang, tablet sahaja, dengan papan kekunci tanpa wayar, dengan dua monitor beresolusi tinggi yang besar - Saya tergoda untuk membuang mesin desktop saya. Dengan prestasi yang menghampiri tahap Core i7 dan jangka hayat bateri yang memberi petua pada carta, kecantikan kecil ini memberikan pukulan. Tetapi ia tidak murah, dari segi istilah.

Versi tahap kemasukan ($ 699) dilengkapi dengan pemproses Intel Core M-5Y10 Broadwell yang dihormati (dengan prestasi yang serupa dengan Core i5-4200U), memori 4GB, pemacu keadaan pepejal 64GB, 10,8 inci yang sangat baik 1,920-oleh- 1,080 skrin sentuh IPS, cip Intel HD Graphics 5300 baru, Wi-Fi 2x2 802.11ac dengan sokongan Miracast, kamera depan 2-megapiksel wajib dan 8-megapiksel, port USB 3.0 bersaiz penuh, mikro HDMI, dan kad microSD slot. 

Dengan Windows 8.1 Pro 64-bit yang dipasang, terdapat 75GB yang tersedia di SSD. Muncul dalam kad microSD 64GB, dan anda dilindungi untuk hampir semua tugas.

Unit paling atas yang saya uji ($ 1,260) muncul sepenuhnya dan bosan: pemproses Intel Core M-5Y71 vPro terbaru Intel, berjalan hingga 2.9GHz. Ia adalah cip Broadwell generasi kelima teratas, dengan prestasi yang lebih baik daripada M-Y510, tetapi tidak sampai ke Core i7-4650U. Teknologi vPro yang mesra perniagaan Intel membolehkan pengurusan IT di peringkat perkakasan. Terdapat cip TPM untuk penyulitan berasaskan perkakasan. Terdapat NFC untuk menyegerakkan telefon pintar anda. Terdapat 8GB memori LPDDR3 dan 128GB storan SSD. Terdapat stylus yang bagus, papan kekunci dan tetikus tanpa wayar, dan papan kekunci mudah alih yang lengkap dengan bateri. Terdapat juga Dell Tablet Dock dengan tiga port USB 3.0, port audio, port Ethernet, dan penyambung HDMI dan DisplayPort bersaiz penuh.

Semasa saya mengkaji pendahulu unit ini tahun lalu, saya memberikannya markah tinggi untuk skrin yang menggembirakan mata, oomph pengkomputeran kelas perusahaan, pilihan papan kekunci dan stesen dok, kualiti binaan yang sangat baik, dan hayat bateri yang luar biasa. Dalam penjelmaan ini, anda mendapat unit pemproses dan grafik yang jauh lebih pantas, hayat bateri lebih baik, skrin mulia yang sama, dan kualiti binaan tidak ada duanya.

Terima kasih kepada cip Broadwell, tidak ada kipas - tidak perlu. Walaupun Venue 11 Pro 7140 dimasukkan ke dalam ujian hayat bateri standard saya, penutupnya tidak pernah dipanaskan sehingga tidak boleh disentuh. Menjalankan ujian bateri biasa saya - kecerahan skrin 70 peratus, tanpa suara, tanpa Wi-Fi, gelung pada video Windows 7.wmv - unit dengan papan kekunci mudah alih terpasang menjalankan 12 jam yang belum pernah terjadi sebelumnya. Tablet sahaja, tanpa papan kekunci yang berisi bateri, berjalan selama lapan jam. Walaupun dengan skrin 1,920-dengan-1,080 yang menjalankan boogie tilt penuh, cip Broadwell menghantui kuasa.

Seperti sepupunya yang terdahulu, mesin ini mempunyai bahagian belakang yang boleh ditanggalkan (jangan mengabaikan sekrup set Philips kecil di sebelah kad microSD) yang memberi anda akses ke bateri, SSD, modem, dan cip Wi-Fi yang dapat diganti sepenuhnya. Anda tidak akan mendapat kemudahan seperti itu pada mana-mana dua-dalam-satu yang bersaing.

Intel HD Graphics 5300 GPU dapat menyokong resolusi sehingga 3,840-by-2,160; menggunakan port DisplayPort 1.2, anda mendapat 3.840 x 2.160 pada 60Hz penyegaran penuh (port HDMI 1.4a pada 4K maksimum pada 24Hz). Saya menjalankan dua monitor secara serentak pada 2.560 oleh 1.440, menggunakan dok, dan Venue 11 Pro mengikuti penggunaan perniagaan biasa - meluncurkan dokumen antara skrin, menggunakan penyemak imbas dan hamparan, dan memaparkan persembahan dengan nota pembesar suara.

Permainan adalah cerita yang berbeza. Clocking site notebookcheck.net mengatakan bahawa ketika menjalankan Resident Evil 5 pada resolusi 1,920-dengan-1,080, HD Graphics 5300 melonjak pada 10.3 bingkai sesaat. Saya teragak-agak untuk menjalankan permainan intensif sumber daya pada Pro 7140, tetapi dalam situasi perniagaan ia berfungsi dengan baik.

Layar tidak berubah lebih dari satu tahun, tetapi tidak mengapa. Walaupun pengeluar lain menjajakan paparan beresolusi tinggi, manfaat resolusi melebihi 1,920 hingga 1,080 pada skrin 10,8 inci dapat diperdebatkan paling baik. Saya dapati layar pada mesin baru ini sama hebatnya dengan layar pada model sebelumnya. Malangnya, skrinnya masih berkilau dan mengeluarkan silau yang tidak menyenangkan.

Papan kekunci tidak berubah lebih dari satu tahun, dan itu bagus. Ia adalah papan kekunci yang hebat dengan lontaran yang cukup besar, dulang tegas yang memerlukan penekanan, dan maklum balas yang kukuh di pad jejak. Walaupun banyak dua orang yang merasa seperti hendak membalikkan keadaan apabila papan kekunci habis, bateri di Papan Kekunci Mudah Alih Venue 11 Pro dan kenaikan dasar yang halus ketika casing terbuka membantu menjaga keseimbangan. Anda sama sekali tidak akan menghadapi masalah mengetik di pangkuan anda - walaupun, saya mengaku, akan lebih baik jika anda dapat menekan skrin sedikit ke belakang.

Sekiranya anda merancang untuk menggunakan Venue Pro 11 7140 untuk perniagaan, anda harus bergantung pada membeli Papan Kekunci Bergerak $ 160. Perlu diberi perhatian: Semua persisian Latitud dan Tempat yang dibina untuk faktor bentuk 10.8 inci berfungsi dengan mesin ini.

Sekiranya anda mahukan skrin yang lebih besar pada resolusi yang lebih tinggi - dan tidak kisah jangka hayat bateri yang lebih pendek, kipas merengek, atau harganya - pilihlah Surface Pro 3. Tetapi untuk sesuatu yang mudah dilemparkan ke dalam beg atau beg galas (dengan papan kekunci padat yang tidak mengepung angin), menyekat dengan kuat, dan mendorong monitor yang besar, Venue 11 Pro 7140 tidak dapat dikalahkan. Di antara dua orang, ia mendapat suara saya untuk raja bukit sekarang.

Kad Markah Kebolehgunaan (30%) Prestasi (20%) Keselamatan dan pengurusan (20%) Kualiti binaan (20%) Nilai (10%) Markah keseluruhan
Dell Venue 11 Pro 7140 9 9 9 9 8 8.9