Apa itu JDK? Pengenalan Kit Pembangunan Java

Java Development Kit (JDK) adalah salah satu dari tiga paket teknologi teras yang digunakan dalam pemrograman Java, bersama dengan JVM (Java Virtual Machine) dan JRE (Java Runtime Environment). Penting untuk membezakan antara ketiga teknologi ini, serta memahami bagaimana mereka terhubung:

  • JVM adalah komponen platform Java yang melaksanakan program.
  • JRE adalah bahagian dalam cakera Java yang membuat JVM.
  • JDK membolehkan pemaju membuat program Java yang dapat dijalankan dan dijalankan oleh JVM dan JRE.

Pembangun yang baru menggunakan Java sering membingungkan Java Development Kit dan Java Runtime Environment. Perbezaannya adalah bahwa JDK adalah paket alat untuk mengembangkan perangkat lunak berbasis Java, sedangkan JRE adalah paket alat untuk menjalankan kode Java.

JRE dapat digunakan sebagai komponen mandiri untuk hanya menjalankan program Java, tetapi juga merupakan bagian dari JDK. JDK memerlukan JRE kerana menjalankan program Java adalah sebahagian dari pengembangannya.

Gambar 1 menunjukkan bagaimana JDK sesuai dengan kitaran hidup pengembangan aplikasi Java.

Matthew Tyson

Sama seperti yang kami lakukan dengan pengenalan baru-baru ini kepada Java Virtual Machine, mari kita pertimbangkan definisi teknikal dan harian JDK:

  • Definisi teknikal: JDK adalah pelaksanaan spesifikasi platform Java, termasuk pustaka penyusun dan kelas.
  • Definisi Setiap Hari: JDK adalah pakej perisian yang anda muat turun untuk membuat aplikasi berasaskan Java.

Penyusun JDK & Java

Selain JRE, yang merupakan lingkungan yang digunakan untuk menjalankan aplikasi Java, setiap JDK berisi penyusun Java. The pengkompil adalah program perisian yang mampu mengambil fail .java mentah - yang teks biasa - dan menjadikan mereka ke dalam fail .class laku. Kami akan melihat penyusunnya dalam tindakan tidak lama lagi. Pertama, saya akan menunjukkan kepada anda cara memuat turun dan menyediakan JDK di persekitaran pembangunan anda.

Mulakan dengan JDK

Menyiapkan Java dalam persekitaran pembangunan anda semudah memuat turun JDK dan menambahkannya ke classpath anda. Semasa memuat turun JDK anda, anda perlu memilih versi Java yang ingin anda gunakan. Java 8 adalah versi yang paling sering digunakan, tetapi untuk penulisan ini Java 11 adalah rilis sokongan jangka panjang (LTS). Java mengekalkan keserasian ke belakang, jadi kami hanya akan memuat turun keluaran terbaru.

Pakej JDK

Selain memilih versi Java, Anda juga harus memilih paket Java. Pakej adalah Kit Pembangunan Java yang disasarkan untuk pelbagai jenis pembangunan. Pakej yang tersedia adalah Java Enterprise Edition (Java EE), Java Standard Edition (Java SE), dan Java Mobile Edition (Java ME).

Pembangun pemula kadang-kadang tidak pasti pakej mana yang betul untuk projek mereka. Secara amnya, setiap versi JDK mengandungi Java SE. Sekiranya anda memuat turun Java EE atau Java ME, anda akan mendapat edisi standard dengannya. Sebagai contoh, Jave EE adalah platform standard dengan alat tambahan yang berguna untuk pengembangan aplikasi perusahaan seperti Enterprise JavaBeans atau sokongan untuk Object Relational Mapping.

Juga tidak sukar untuk beralih ke JDK lain pada masa akan datang jika anda memerlukannya. Jangan terlalu risau memilih versi Java dan pakej JDK yang betul semasa anda baru bermula.

Keserasian versi JDK

Oleh kerana JDK menyediakan pengkompil untuk program Java anda, JDK yang anda gunakan menentukan versi Java yang dapat anda kodkan. Sebagai contoh, jika anda ingin menggunakan ciri pengaturcaraan fungsional yang lebih baru yang terdapat di Java 8 (seperti anak panah Lambda operator) , maka anda memerlukan sekurang-kurangnya Java 8 JDK untuk menyusun. Jika tidak, javacarahan akan menolak kod dengan ralat sintaks.

Muat turun JDK

Kami akan mengikuti Java SE untuk tutorial ini, agar kami dapat fokus pada kelas dan teknologi inti JDK. Untuk memuat turun Java SE JDK, lawati halaman muat turun rasmi Oracle. Anda akan melihat pelbagai pakej JDK yang tersedia, seperti yang ditunjukkan dalam Gambar 2.

Matthew Tyson

Sebelum anda memilih muat turun Java SE, luangkan masa sebentar untuk melihat pilihan lain. Terdapat banyak memasak di dapur Java!

Mengenai Java EE

Anda akan memuat turun Java EE JDK jika anda berminat untuk membina aplikasi web berasaskan Java. Java EE JDK termasuk spesifikasi Java Servlet, yang mendukung penanganan permintaan HTTP. Setiap implementasi Java EE JDK juga memerlukan wadah , yaitu server yang menjalankan aplikasi Java EE. Glassfish adalah pelaksanaan rujukan pelayan Java EE untuk Oracle. Pelaksanaan popular lain adalah Tomcat dan Jetty.

Buat masa ini, teruskan dan muat turun JDK Edisi Standard Java.

Memasang JDK

Semasa anda menjalankan pemasang JDK, anda ditawarkan pilihan tiga komponen: Alat Pembangunan , Kod Sumber , dan JRE Awam . Anda boleh memasang satu atau semua daripadanya. Dalam kes ini, pilih sahaja lalai.

Memasang pilihan "Alat Pembangunan" memberi anda JDK yang betul. Memasang "Source Code" mengandungi sumber untuk kelas awam di Java API teras. Termasuk pilihan ini membolehkan anda merujuk kod sumber semasa membuat aplikasi. Pilihan ketiga, "Public JRE", menunjukkan bahawa JDK dan JRE adalah entiti yang berasingan: JRE umum dapat digunakan oleh program lain untuk melaksanakan program Java, dan dapat dipasang secara terpisah dari JDK.

Teruskan dan pasang ketiga-tiga komponen dan terima lalai untuk masing-masing. Melakukan ini bermakna JDK dan JRE anda akan dipasang di lokasi lalai untuk sistem operasi anda. Pada Windows, itu C: \ Program Files \ Java , seperti yang terlihat pada Gambar 3.

Matthew Tyson

JDK pada baris arahan

Memasang JDK dan JRE menambah javaarahan ke baris arahan anda. Anda boleh mengesahkannya dengan memasukkan ke shell perintah dan mengetik java -version, yang akan mengembalikan versi Java yang anda pasang. (Dalam beberapa kes, anda perlu menghidupkan semula sistem anda agar perubahan ini ke jalan sistem anda untuk diambil sepenuhnya.)

Senang javadipasang, tapi bagaimana javac? Anda memerlukan elemen JDK ini untuk menyusun fail Java anda.

Perintah javac

The javacarahan tinggal di dalam /jdkdirektori, tetapi tidak ditambah secara automatik ke jalan sistem semasa pemasangan. Kami mempunyai pilihan untuk memasang javacsendiri, atau kami dapat memasang IDE yang menyertakan perintah ini. Kita akan mulakan dengan menyusun dan menjalankan program Java dengan cara lama.

Program Java yang sederhana

Langkah 1. Tulis program Java yang ringkas

Buat fail teks baru, dipanggil Intro.javadan letakkan di suatu tempat di komputer anda, seperti folder Dokumen anda.

Seterusnya, tambahkan kod dari Penyenaraian 1, yang merupakan program Java yang sangat sederhana.

Penyenaraian 1. Intro.java

 public class Intro { public static void main(String[] args) { System.out.println("Welcome to the JDK!"); } } 

Langkah 2. Susun dengan JDK

Seterusnya, gunakan penyusun JDK untuk mengubah fail teks anda menjadi program yang dapat dilaksanakan. Kod yang disusun di Java dikenali sebagai bytecode, dan membawa .classekstensi.

Anda akan menggunakan javacperintah, yang bermaksud singkatan Java. Ketik jalan penuh ke perintah ke shell perintah anda, dan lulus Intro.javafail sebagai perintah. Pada sistem saya, kelihatan seperti Penyenaraian 2.

Penyenaraian 2. Menyusun dengan JDK

 "C:\Program Files\Java\jdk-10.0.1\bin\javac.exe" Intro.java 

Itu harus menghasilkan kompilasi yang berjaya. Yang javactidak akan bertindak balas dengan mesej kejayaan; ia hanya akan mengeluarkan fail baru. Sebarang kesilapan akan menghasilkan output konsol.

Langkah 3. Jalankan fail .class

Sekarang anda harus melihat Intro.classfail dalam direktori yang sama seperti Intro.java.

Anda boleh menjalankannya dengan mengetik:, java Introyang akan menghasilkan Penyenaraian 3. Perhatikan bahawa anda tidak menyertakan .classketika mengetik perintah ini.

Penyenaraian 3. Menjalankan Intro.class

 C:\Users\mtyson\Documents>java Intro Welcome to the JDK! 

Perintah balang

Ini javacadalah bintang JDK, tetapi /bindirektori mengandungi alat lain yang anda perlukan. Mungkin yang paling menonjol javacadalah jaralat.

A fail .jar adalah satu set yang dibungkus kelas Java. Setelah pengkompil membuat .classfail, pembangun dapat mengumpulkannya dalam bentuk .jar, yang memampatkan dan menyusunnya dengan cara yang dapat diramalkan.

Mari tukar Intro.classke jarfail.

Navigasi kembali ke direktori di mana anda meletakkan Intro.java, dan ketik perintah yang anda lihat dalam Penyenaraian 4.

Penyenaraian 4. Buat fail JAR

 C:\Users\mtyson\Documents>"c:\Program Files\Java\jdk-10.0.1\bin\jar.exe" --create --file intro.jar Intro.class 

Melaksanakan balang

Sekarang anda akan melihat intro.jarfail dalam direktori. Anda dapat memanfaatkannya .jardengan menambahkannya ke jalan kelas dan menjalankan program di dalamnya, seperti yang ditunjukkan di sini:

 java -cp intro.jar Intro 

The -cpsuis memberitahu Java untuk menambah jarke classpath itu. Fail .jar terlalu banyak untuk program kecil ini, tetapi sangat diperlukan kerana program bertambah besar dan bergantung pada pakej pihak ketiga.

JDK di IDE anda

Melihat kembali ke halaman muat turun JDK, anda mungkin melihat pilihan untuk memuat turun JDK dengan Netbeans IDE. An IDE , atau persekitaran pembangunan bersepadu, adalah perisian yang menyediakan satu set padu alat untuk membangunkan aplikasi. Fikirkan IDE sebagai sistem operasi visual dengan sekumpulan alat, seperti penyemak imbas fail dan penyunting teks, dengan kemampuan tambahan khusus untuk pembangunan, seperti penyelesaian dan pemformatan kod.

Dalam pengembangan Java, salah satu perkara penting yang dilakukan oleh IDE adalah menguruskan penyusunan untuk anda. Maksudnya, IDE menjalankan proses penyusunan secara automatik di latar belakang sehingga anda tidak perlu melakukannya sendiri secara berterusan. IDE juga memberikan maklum balas play-by-play semasa anda pergi, menangkap kesalahan pengekodan dengan cepat.

Beberapa IDE kukuh wujud untuk Java. Anda telah melihat bagaimana JDK berfungsi pada baris perintah, jadi sekarang Mari kita lihat bagaimana ia berfungsi di Eclipse IDE.

[Lihat juga: Memilih Java IDE anda: Membandingkan Eclipse, NetBeans, dan Intellij IDE untuk ciri, kegunaan, dan saiz dan jenis projek]

Gerhana dan JDK

Memasang Eclipse berada di luar skop panduan ini, tetapi ini adalah proses yang mudah. Eclipse merangkumi pemasang seperti program lain, dan anda boleh mencari pemasang yang tepat untuk sistem operasi anda di sini.

Dengan Eclipse dipasang, buka item menu Window dari bar menu dan pilih pilihan .

Di dalam tetingkap pilihan, anda akan melihat item Java . Buka, dan di dalam anda akan melihat item Compiler . Mengklik yang akan menunjukkan beberapa pilihan untuk JDK.

Gambar 4 menunjukkan tangkapan skrin pilihan JDK di Eclipse.

Matthew Tyson

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, anda perlu memilih versi JDK yang betul untuk projek anda. Di bawah tudung, IDE akan menjalankan penyusun JDK, sama seperti anda menjalankannya dari baris arahan. Eclipse IDE juga mempunyai contoh JDK sendiri. IDE menguruskan JDK dan JRE untuk anda, yang menjadikan hidup lebih mudah!

Kesimpulannya

Artikel ini adalah yang kedua dalam siri pendek yang memperkenalkan tiga komponen platform Java teras: JVM, JDK, dan JRE. Cari artikel seterusnya dalam siri ini, di mana anda akan mempelajari semua tentang Java Runtime Environment.

Kisah ini, "Apa JDK? Pengenalan Java Development Kit" pada awalnya diterbitkan oleh JavaWorld.