11 ramalan untuk masa depan pengaturcaraan

Satu-satunya perkara yang terbang lebih cepat dari masa adalah kemajuan teknologi. Sekali selepas makan tengah hari, seorang rakan pembuat chip meminta maaf dengan cepat dengan penjelasan yang jelas bahawa Undang-Undang Moore bermaksud bahawa dia harus membuat set cipnya 0,67 persen lebih cepat setiap minggu, walaupun sedang bercuti. Sekiranya tidak, kerepek tidak akan berlipat ganda setiap dua tahun.

Sekarang 2017 sudah tiba, inilah masanya untuk melihat perubahan teknologi yang akan datang, jika hanya untuk membantu anda mengetahui di mana meletakkan taruhan anda dalam membina kemahiran pengaturcaraan untuk masa depan.

Dari masalah keselamatan internet yang semakin meningkat hingga pembelajaran mesin di mana-mana, masa depan pengaturcaraan semakin sukar untuk diramalkan.

Awan akan mengalahkan Hukum Moore

Ada penipu yang mendakwa syarikat cip telah melanda tembok. Mereka tidak lagi menggandakan kepantasan cip setiap dua tahun seperti yang berlaku pada tahun-tahun halcyon pada tahun 80an dan 90an. Mungkin - tetapi tidak menjadi masalah lagi kerana sempadan antara cip kurang ditentukan berbanding sebelumnya.

Pada masa lalu, kelajuan CPU di kotak di meja anda penting kerana, anda hanya dapat berjalan secepat hamster silikon di dalamnya dapat memutar rodanya. Membeli hamster yang lebih besar dan cepat setiap beberapa tahun menggandakan produktiviti anda juga.

Tetapi sekarang CPU di meja anda hampir tidak memaparkan maklumat di skrin. Sebilangan besar kerja dilakukan di awan di mana tidak jelas berapa banyak hamster yang mengerjakan tugas anda. Semasa anda mencari di Google, awan besar mereka dapat menumpukan 10, 20, bahkan 1.000 hamster untuk mencari jawapan yang tepat untuk anda.

Cabaran bagi pengaturcara adalah mencari cara pintar untuk menggunakan kekuatan pengkomputeran yang cukup untuk setiap masalah pengguna secara elastik sehingga penyelesaiannya cukup cepat dan pengguna tidak bosan dan mengembara ke laman pesaing. Terdapat banyak kuasa yang ada. Syarikat awan akan membiarkan anda menangani masalah pengguna, tetapi anda harus mencari algoritma yang berfungsi dengan mudah secara selari, kemudian mengatur agar pelayan berfungsi secara segerak.

Keselamatan IoT hanya akan menjadi lebih menakutkan

Botnet Mirai yang terungkap pada musim gugur yang lalu adalah panggilan bangun untuk pengaturcara yang mencipta generasi baru dari internet. Peranti kecil pintar ini dapat dijangkiti seperti komputer lain, dan mereka dapat menggunakan sambungan internet mereka untuk menimbulkan kekacauan dan membiarkan anjing perang. Dan seperti semua orang tahu, anjing boleh berpura-pura menjadi orang di internet.

Masalahnya adalah bahawa rantaian bekalan untuk alat tidak mempunyai mekanisme untuk memperbaiki perisian. Kitaran hayat alat biasanya bermula dengan perjalanan jauh dari kilang pembuatan ke gudang dan akhirnya kepada pengguna. Tidak biasa sehingga 10 bulan berlaku antara pemasangan dan penggunaan pertama. Alat dihantar separuh jalan ke seluruh dunia selama beberapa bulan yang panjang dan berlanjutan. Mereka duduk di dalam kotak menunggu di dalam bekas penghantaran. Kemudian mereka duduk di palet di kedai kotak besar atau di gudang. Pada saat mereka dibongkar, apa sahaja yang mungkin terjadi pada mereka.

Cabarannya adalah mengawasi semuanya. Cukup sukar untuk mengemas kini bateri dalam alat pengesan asap setiap kali jam berubah. Tetapi sekarang kita mesti tertanya-tanya tentang ketuhar pemanggang roti, pengering pakaian kita, dan hampir semua yang ada di rumah. Adakah perisian ini terkini? Adakah semua patch keselamatan telah digunakan? Jumlah peranti menjadikannya lebih sukar untuk melakukan sesuatu yang cerdas mengenai pemantauan rangkaian rumah. Terdapat lebih daripada 30 peranti dengan alamat IP yang disambungkan ke penghala wayarles saya, dan saya mengetahui identiti hanya 24 daripadanya. Sekiranya saya ingin mengekalkan firewall pintar, saya akan membuka port yang betul untuk perkara pintar yang betul.

Memberi peranti ini peluang untuk menjalankan kod sewenang-wenangnya adalah berkat dan kutukan. Sekiranya pengaturcara ingin melakukan tugas pintar dan membiarkan pengguna mempunyai fleksibiliti maksimum, platform harus terbuka. Begitulah revolusi pembuat dan kreativiti sumber terbuka berkembang. Tetapi ini juga memberi lebih banyak peluang kepada penulis virus daripada sebelumnya. Yang perlu mereka lakukan hanyalah mencari satu jenama widget yang belum mengemas kini pemacu tertentu - voilĂ , mereka telah menemui berjuta-juta widget yang disiapkan untuk menjadi host bot.

Video akan menguasai web dengan cara baru

Ketika jawatankuasa standard HTML mula memasukkan tag video ke dalam HTML itu sendiri, mereka mungkin tidak mempunyai rancangan besar untuk membuat ulang hiburan. Mereka mungkin hanya mahu menyelesaikan masalah dari pemalam. Tetapi tag video asas bertindak balas terhadap perintah JavaScript, dan itu menjadikannya pada dasarnya dapat diprogram.

Itu adalah perubahan besar. Pada masa lalu, kebanyakan video telah digunakan secara pasif. Anda duduk di sofa, tekan butang main, dan lihat apa yang diputuskan oleh editor video anda. Semua orang yang menonton video kucing itu melihat kucing dalam urutan yang sama yang diputuskan oleh pencipta video kucing itu. Pasti, beberapa video yang maju pantas tetapi menuju kesimpulan mereka dengan banyak keteraturan seperti kereta api Switzerland.

Pengendalian video JavaScript terhad, tetapi pereka web paling licin mencari cara yang bijak untuk mengintegrasikan video dengan halaman web yang lain di kanvas yang lancar. Ini membuka kemungkinan bagi pengguna untuk mengawal bagaimana naratif terungkap dan berinteraksi dengan video. Tidak ada yang dapat memastikan apa yang akan dibayangkan oleh penulis, artis, dan editor tetapi mereka memerlukan bakat pengaturcaraan untuk mewujudkannya.

Sebilangan besar laman web paling licin sudah mempunyai video yang berjalan dengan lancar di tempat yang pintar. Tidak lama lagi mereka semua mahu barang bergerak. Tidak cukup dengan meletakkan IMGtag dengan fail JPEG. Anda perlu mengambil video - dan menangani masalah standard yang telah memecah belahkan dunia penyemak imbas.

Konsol akan terus menggantikan PC

Sukar untuk marah di konsol permainan. Permainannya hebat, dan grafiknya luar biasa. Mereka telah membina kad video yang hebat dan platform perisian yang agak stabil untuk kita berehat di ruang tamu dan bermimpi menembak orang jahat atau bermain bola sepak.

Konsol ruang tamu hanyalah permulaan. Pembuat barang-barang untuk seluruh rumah mengikuti jalan yang sama. Mereka mungkin memilih ekosistem sumber terbuka, tetapi pengeluarnya membina platform tertutup mereka sendiri.

Ini memecah-belahkan pasaran dan menyukarkan pengaturcara untuk memastikan semuanya berjalan lancar. Apa yang berjalan pada satu suis lampu tidak akan berjalan pada yang lain Pengering rambut mungkin menggunakan protokol yang sama dengan pemanggang roti, tetapi mungkin tidak. Lebih banyak kerja bagi pengaturcara untuk mencapai kelajuan dan lebih sedikit peluang untuk menggunakan semula kerja kita.

Data akan tetap menjadi raja

Selepas pilihan raya presiden AS 2016, para pakar kata mengejek para pakar data, menunjukkan bahawa semua analisis statistik mereka adalah kebodohan. Ramalan salah secara dramatik, dan data besar orang kelihatan buruk.

Bagaimana mereka sampai pada kesimpulan ini? Dengan membandingkan satu set nombor (ramalan) dengan satu set nombor (keputusan pilihan raya). Mereka masih memerlukan data.

Data adalah cara yang kita lihat di internet. Light memberi kita maklumat mengenai dunia nyata, tetapi angka memberitahu kita tentang semua perkara dalam talian. Sebilangan orang mungkin membuat ramalan buruk berdasarkan angka yang tidak sempurna, tetapi itu tidak bermaksud kita harus berhenti mengumpulkan dan menafsirkan nombor tersebut.

Pengumpulan data, penyatuan, penyusunan, dan penguraian akan terus menjadi salah satu pekerjaan yang paling penting bagi perusahaan. Pengambil keputusan memerlukan nombor, dan pengaturcara akan terus ditugaskan untuk menyampaikan data dengan cara yang lebih mudah difahami. Ini tidak bermaksud jawapannya akan sempurna. Konteks dan intuisi akan terus berperanan, tetapi keperluan untuk menyusun data tidak akan hilang hanya kerana sebilangan orang meramalkan bahawa Donald Trump tidak akan terpilih. Ini bermaksud lebih banyak kerja untuk pengaturcara, kerana tidak ada tujuan untuk kita untuk membina perisian yang lebih besar, cepat, dan lebih intensif data.

Pembelajaran mesin akan menjadi ciri standard baru

Ketika anak-anak di kuliah mengikuti kursus yang disebut "Struktur Data," mereka dapat mengetahui bagaimana kehidupan ketika datuk dan nenek mereka menulis kod dan tidak bergantung pada keberadaan lapisan yang disebut "pangkalan data." Pengaturcara sebenar harus menyimpan, menyusun, dan menggabungkan jadual yang penuh dengan data, tanpa bantuan Oracle, MySQL, atau MongoDB.

Algoritma pembelajaran mesin adalah beberapa tahun lagi daripada membuat lompatan itu. Sekarang ini pengaturcara dan saintis data perlu menulis banyak kod mereka sendiri untuk melakukan analisis yang kompleks. Tidak lama lagi, bahasa seperti R dan beberapa alat kecerdasan perniagaan yang paling pintar akan berhenti menjadi istimewa dan mula menjadi ciri biasa di kebanyakan tumpukan perisian. Mereka akan menjadi empat atau lima slaid khas di dek penjualan PowerPoint ke segi empat kecil dalam lukisan seni bina yang dianggap biasa.

Ia tidak akan berlaku dalam sekelip mata, dan tidak jelas bentuknya, tetapi jelas bahawa semakin banyak rancangan perniagaan bergantung pada algoritma pembelajaran mesin mencari penyelesaian terbaik.

Reka bentuk UI akan menjadi lebih rumit kerana PC terus pudar

Setiap hari nampaknya ada sedikit sebab untuk anda menggunakan PC. Di antara munculnya telefon pintar, konsol ruang tamu, dan tablet, satu-satunya orang yang masih berpaut pada PC adalah pekerja pejabat dan pelajar yang perlu menyerahkan tugas.

Ini boleh menjadi cabaran bagi pengaturcara. Dulu mudah untuk menganggap bahawa pengguna perisian atau laman web akan mempunyai papan kekunci dan tetikus. Kini ramai pengguna tidak mempunyai. Pengguna telefon pintar memasukkan jari ke skrin kaca yang hampir tidak memiliki ruang untuk semua 26 huruf. Pengguna konsol menekan kekunci anak panah pada alat kawalan jauh.

Merancang laman web semakin sukar kerana acara sentuhan sedikit berbeza dengan acara klik. Pengguna mempunyai ketepatan yang berbeza dan ukuran skrin sangat berbeza. Ia tidak mudah untuk membuat semuanya lurus, dan hanya akan bertambah buruk pada tahun-tahun mendatang.

Akhir keterbukaan

Pemergian PC bukan hanya kematian lambat dari faktor bentuk tertentu. Ini adalah kematian pasar yang sangat terbuka dan mesra. Kematian PC akan menjadi penutupan kemungkinan.

Ketika PC pertama kali dihantar, pengaturcara dapat menyusun kod, menyalinnya ke disk, memasukkan disk tersebut ke dalam beg ziplock, dan dunia dapat membelinya. Tidak ada orang tengah, tidak ada penjaga pintu, tidak ada kekuatan pusat yang meminta kami untuk mengatakan, "Ibu, boleh?"

Konsol dikunci rapat. Tidak ada yang masuk ke pasar itu tanpa pelaburan modal. Kedai aplikasinya sedikit lebih terbuka, tetapi taman-tamannya masih berdinding yang membatasi apa yang boleh kita lakukan. Pasti, mereka masih terbuka untuk pengaturcara yang melompat melalui gelung yang betul tetapi sesiapa yang melakukan gerakan palsu boleh dilemparkan. (Entah bagaimana mereka selalu melambatkan aplikasi kita semasa perisian hasad tergendala.

Perbezaan ini penting untuk sumber terbuka. Ini bukan semata-mata untuk menjual disket di baggies. Kami kehilangan keupayaan untuk berkongsi kod kerana kehilangan keupayaan untuk menyusun dan menjalankan kod. Akhir PC adalah sebahagian besar dari akhir keterbukaan. Buat masa ini, kebanyakan orang yang membaca ini mungkin mempunyai desktop yang baik yang dapat menyusun dan menjalankan kod, tetapi perlahan-lahan berubah.

Lebih sedikit orang berpeluang menulis kod dan membaginya. Untuk semua perbincangan mengenai keperluan untuk mengajar generasi seterusnya untuk program, terdapat lebih sedikit vektor praktikal untuk kod terbuka yang akan diedarkan.

Pengangkutan autonomi ada di sini untuk menginap

Ia bukan kereta sahaja. Ada yang ingin membuat pesawat autonomi yang tidak dibebani oleh keperluan jalan raya. Yang lain mahu membuat papan selaju autonomi untuk perjalanan yang sangat ringan. Sekiranya ia bergerak, beberapa penggodam mempunyai impian untuk memberitahu ke mana hendak pergi.

Pengaturcara tidak akan mengawal apa yang dilihat orang di skrin. Mereka akan mengawal tempat orang pergi dan bagaimana mereka berinteraksi dengan dunia. Dan orang hanya sebahagian daripada permainan. Semua barang kami juga akan bergerak secara autonomi.

Sekiranya anda mahukan makan malam dari koki terkenal di pusat bandar, papan selaju autonomi dengan ruang berpemanas boleh membawanya ke rumah anda. Sekiranya anda ingin memotong rumput anda, mesin pemotong rumput autonomi akan menggantikan anak tetangga.

Dan pengaturcara dapat menggunakan semua idea hebat yang mereka ada semasa revolusi internet pertama. Sekiranya anda menganggap iklan pop-up itu buruk di internet, tunggu sehingga pengaturcara dibayar untuk mengalihkan kasut roda autonomi anda melewati lubang dapur restoran baru. Lapar lagi?

Undang-undang akan menemui had baru

Tinta hampir kering pada Rang Undang-Undang Hak ketika perdebatan mengenai apa maksudnya pencarian kertas kerja kami dimulakan dengan wajar. Sekarang, lebih dari 200 tahun kemudian, kami masih memperdebatkan perinciannya.

Perubahan teknologi membuka jalan baru untuk undang-undang. Beberapa tahun yang lalu, Mahkamah Agung memutuskan bahawa teknologi pengesanan kenderaan memerlukan waran. Tetapi hanya ketika polis menanam alat pengesan di dalam kereta. Tidak ada yang benar-benar tahu peraturan apa yang berlaku ketika seseorang memanggil data pelacakan dari Waze, Peta Google, atau mana-mana dari beratus-ratus aplikasi lain yang menyembunyikan lokasi kami.

Bagaimana dengan mempengaruhi bagaimana mesin beroperasi? Adalah satu perkara untuk memuat turun data, tetapi juga menggoda untuk mengubah data. Adakah adil bagi polis (atau pelaku persendirian) untuk memalsukan dokumen, tajuk, atau bit? Adakah masalah jika sasarannya adalah pengganas sejati atau orang yang terlalu lama meletakkan kenderaan di tempat tanpa tempat letak kenderaan tanpa memberi makan meter?