Perbandingan harga awan: AWS vs Microsoft Azure vs Google Cloud berbanding IBM Cloud

Kim Weins adalah naib presiden strategi kos awan di RightScale.

Oleh kerana penyedia awan utama (AWS, Azure, Google, dan IBM) terus menurunkan harga instance cloud, mereka telah menambahkan pilihan potongan, menambah contoh, dan menurunkan kenaikan bil, dalam beberapa kes, ke pengebilan sesaat. Kos turun, tetapi kerumitan meningkat. Memahami cara menavigasi kerumitan ini sangat penting. Kami menganggarkan bahawa syarikat akan membazirkan lebih dari $ 10 bilion dalam 12 bulan akan datang untuk perbelanjaan awan mereka.

Jadi bagaimana anda mula memahami kos awan? Penyedia mana yang mempunyai pilihan kos terendah?

Buku asas ini memberikan maklumat yang perlu anda ketahui untuk memahami pilihan harga awan awam dan mengoptimumkan perbelanjaan awan anda.

Apa yang berubah dalam harga contoh awan

Apabila anda mengikuti harga awan dengan teliti, anda akan melihat berapa kerap perkara berubah. Terdapat sejumlah besar perubahan harga untuk kejadian awan pada tahun 2017 sahaja. Berikut adalah ringkasan ringkas.

  • Banyak harga turun : 70 peratus daripada 104 titik harga yang kami sertakan dalam perbandingan kami telah jatuh sejak perbandingan terakhir kami pada April 2017. Walaupun ini adalah sebahagian kecil daripada jumlah titik harga, mereka mewakili beberapa contoh yang paling kerap digunakan. Dari 26 titik harga yang kami analisis untuk setiap penyedia awan, AWS turun 19 dari 26 harga, Azure turun 24 dari 26 harga, Google turun 4 dari 26 harga, dan IBM turun 26 dari 26 harga.
  • Contoh baru untuk perbandingan kami: Penyedia awan terus menambahkan contoh baru, dan dalam beberapa kes keluarga contoh baru. Sebagai contoh, AWS menambahkan keluarga contoh C5 (generasi seterusnya untuk kejadian C4) dan IBM beralih dari pilihan khusus sepenuhnya ke keluarga contoh.
  • Pilihan diskaun meningkat: Terdapat banyak peluang (dan cabaran) untuk mendapatkan potongan. Azure memperkenalkan Tempahan Terpesan dengan penjimatan hingga 72 peratus, AWS menambah Contoh Tempahan Boleh Dipesan satu tahun, dan Google memperkenalkan Potongan Penggunaan Komitmen satu tahun dan tiga tahun.
  • Pengebilan sesaat : AWS beralih dari bil per jam ke sesaat untuk EC2 dan beberapa perkhidmatan lain. Google selalu memberikan penagihan setiap saat, tetapi mengurangkan masa minimum penagihan untuk contoh dari 10 minit menjadi 1 minit. Tawaran Azure pengebilan sesaat hanya pada contoh kontena.
  • Harga cakera tempatan berkembang : Penyedia awan nampaknya menjauhkan pengguna dari pergantungan pada cakera tempatan untuk contoh, dan sebaliknya mendorong ke penyimpanan terpasang. Sebagai contoh, AWS menawarkan keluarga contoh dengan dan tanpa storan tempatan, Azure telah mengurangkan jumlah storan tempatan pada generasi terbaru (walaupun ia terus menawarkan storan tempatan untuk semua keluarga contoh), dan Google terus tidak menawarkan storan tempatan dari kotak itu, menjadikannya "tambahan tambahan" untuk jenis VM apa pun.

Memahami pilihan diskaun awan

Dengan ketersediaan Azure Reserved Instances baru-baru ini, tiga penyedia awan besar - AWS, Azure, dan Google - semuanya menawarkan diskaun yang tersedia untuk umum (mencapai setinggi 75 peratus) sebagai pertukaran untuk berkomitmen untuk menggunakan penyedia awan selama satu tahun atau tempoh tiga tahun. Dalam semua kes, anda dapat memutuskan berapa banyak penggunaan yang harus dilakukan, dan berapa banyak yang harus ditinggalkan sebagai permintaan. IBM hanya menawarkan potongan awam untuk penggunaan bulanan, yang menjimatkan sekitar 10 peratus berbanding penggunaan atas permintaan.

Google juga menawarkan potongan penggunaan berkelanjutan yang tidak memerlukan komitmen, tetapi menawarkan diskaun automatik untuk setiap jenis contoh yang berjalan di wilayah selama lebih dari 25 persen sebulan. Untuk keadaan berjalan 24x7 selama satu bulan, diskaun maksimum 30 peratus.

 
  AWS Microsoft Azure Awan Google Awan IBM
Jenis diskaun Contoh Tempahan (RI) Contoh Tempahan (RI) Diskaun Penggunaan Berkekalan (SUD)

Diskaun Penggunaan Komited (CUD)

Harga bulanan
Panjang komitmen 1 atau 3 tahun 1 atau 3 tahun SUD: Tidak ada komitmen

CUD: 1 atau 3 tahun

Komitmen mengikut bulan
Julat tahap diskaun Sehingga 75% Sehingga 72% SUD: Sehingga 30%

CUD: 37% (1Y) atau 55% (3Y)

Lebih kurang 10%
Program lain yang didokumentasikan Potongan harga RI

Contoh tempat

Potongan Penggunaan Hibrid

Perjanjian Perusahaan

VM yang boleh dikosongkan Dirunding

Sebagai tambahan kepada diskaun yang didokumentasikan secara terbuka yang disenaraikan di atas, ada peluang untuk diskaun secara rundingan secara persendirian berdasarkan kes demi kes. Semakin banyak anda berbelanja dengan penyedia cloud tertentu, semakin besar kemungkinan anda dapat merundingkan potongan harga selanjutnya.

Membandingkan potongan berdasarkan komitmen

Ketiga program untuk potongan berdasarkan komitmen berbeza dalam fleksibiliti seperti yang digariskan di bawah.

Kemudahan pembelian : Google menawarkan pendekatan paling mudah untuk pembelian, di mana CUD Anda dapat berlaku untuk keluarga dan ukuran tertentu di wilayah dan tidak perlu meminta perubahan. 

Kemudahan perubahan: Google CUD secara automatik berlaku untuk semua jenis contoh di rantau ini. AWS Convertible RI dan Azure RIs membolehkan anda mengubah pembelian anda (termasuk jenis dan wilayah contoh), tetapi memerlukan anda menjalani proses manual untuk melakukannya.

Keupayaan untuk membatalkan: Azure adalah unik dalam membolehkan anda membatalkan contoh pesanan anda, tetapi perlu diketahui bahawa terdapat bayaran 12 peratus untuk melakukannya.

Pilihan pembayaran paling fleksibel : AWS menawarkan anda pilihan pembayaran yang paling banyak, dan membolehkan anda menjimatkan lebih banyak apabila anda membayar di muka.

 
  AWS RI Microsoft Azure RI CUD Awan Google
Beli berdasarkan Istilah

Wilayah

Keluarga contoh

OS

Jenis rangkaian

Istilah

Wilayah

Jenis contoh

Wilayah

# vCPU

# RAM GB

Mampu berubah? Boleh ditukar: Boleh menukar kombo RI dengan nilai yang sama atau lebih besar

Standard: Boleh mengubah Zon Ketersediaan, Saiz (untuk vanilla Linux sahaja), Jenis rangkaian

Boleh menukar dan membalas baki jumlah harga beli yang baru SUD: Secara automatik berlaku untuk semua kejadian di rantau ini
Mampu membatalkan? Boleh menjual di Marketplace (selalunya sukar dicari pembeli) Ya dengan bayaran pembatalan 12% Tidak
Pilihan pembayaran 3 pilihan: Tidak ada di muka, sebahagian di depan, semua di muka memberikan kenaikan tahap diskaun Semua di muka (Boleh menggunakan komitmen EA untuk membayar) Tidak ada di muka
Gabungkan dengan pilihan lain? Gabungkan dengan potongan volume RI Tidak sesuai dengan harga contoh EA Terus dapatkan SUD hanya pada keadaan yang tidak dilindungi oleh CUD

Kami tidak akan membincangkan bagaimana setiap jenis potongan berdasarkan komitmen berfungsi di sini, tetapi penting untuk mengetahui bahawa diskaun ini tidak memerlukan anda mengubah apa-apa mengenai keadaan fizikal atau VM anda. Sebaliknya, Anda dapat menganggapnya sebagai "kupon diskaun" yang dapat diterapkan pada semua keadaan yang sesuai dengan parameter "pemesanan" atau "komitmen" itu.

Memutuskan berapa banyak RI yang akan dibeli

Sangat sukar untuk menentukan tahap liputan komitmen anda - berapa banyak jejak anda di penyedia awan tertentu yang harus dilindungi oleh potongan berdasarkan komitmen. Secara umum jawapannya tidak pernah mencapai tahap liputan 100 peratus (walaupun yang diberitahu oleh wakil jualan penyedia awan anda).

Anda perlu mempertimbangkan pelbagai faktor semasa membeli, termasuk:

  • Penggunaan sejarah (mengikut wilayah, keluarga contoh, dll.)
  • Penggunaan keadaan stabil berbanding penggunaan sambilan
  • Rancangan masa depan untuk:
    • Pertumbuhan atau penurunan penggunaan
    • Menukar penyedia awan
    • Mengubah keluarga contoh
    • Kawasan bergerak
    • Beralih ke model komputasi lain (kontena, tanpa pelayan, dll.)
  • Keseimbangan antara simpanan dari masa ke masa dan pembayaran tunai di muka
  • Tahap kelenturan diperlukan

Produk pengurusan kos cloud RightScale, RightScale Optima, menggabungkan pelaporan analitik mengenai penggunaan sejarah dengan kepintaran manusia mengenai rancangan masa depan untuk membuat rancangan khusus untuk potongan berdasarkan komitmen. Kami membantu anda menentukan tahap liputan yang sesuai, kemudian mengubahnya menjadi Pelan Diskaun Optima penuh untuk membeli RI atau CUD seperti yang ditunjukkan di bawah. Pelan ini kemudian dapat digunakan untuk memberikan pilihan kepada pengurus IT dan pasukan kewangan anda.

Skala Kanan

Membandingkan harga contoh

Sekarang setelah anda memahami pelbagai pilihan diskaun, mari bandingkan harga berdasarkan permintaan dan potongan harga.

Catatan penting: Perlu diingat bahawa harga tahunan berdasarkan permintaan yang digunakan dalam analisis ini termasuk SUD Google kerana ia akan berlaku secara automatik. Harga diskaun kami akan merangkumi AWS dan Azure RI serta Google CUD. Untuk IBM, kami menggunakan harga bulanan dan memperoleh potongan harga 30 peratus. Hasilnya, harga IBM anda mungkin berbeza bergantung pada kadar yang anda rundingkan.

Dalam membandingkan harga komputasi, penting untuk diperhatikan di mana contoh perbandingan serupa dan di mana tidak. Dalam analisis kami, kami memilih enam senario untuk dibandingkan, yang ditunjukkan pada lajur pertama jadual di bawah. Kami melihat jenis contoh standard, memori tinggi, dan CPU tinggi dengan dua vCPU. Untuk masing-masing tiga jenis contoh ini, kami melihat senario di mana SSD tempatan diperlukan, dan di mana SSD tempatan tidak diperlukan, menghasilkan total enam senario. Semua senario didasarkan pada wilayah harga terendah untuk setiap penyedia dan, kecuali untuk perbandingan Linux vs Windows, menganggap menggunakan salah satu distro Linux percuma dan standard yang tersedia tanpa caj tambahan (bukan RHEL atau SLES).

Untuk setiap penyedia awan, kami kemudian memetakan jenis contoh yang sesuai untuk setiap senario. Anda dapat dengan cepat melihat bahawa semuanya tidak dapat dibandingkan dengan tepat "epal ke epal."

  • Perhatikan bahawa jumlah memori berbeza untuk kejadian serupa di penyedia awan. Dalam kebanyakan kes, perbezaan memori agak kecil (10 peratus atau kurang), tetapi untuk senario CPU yang tinggi, AWS dan Azure menawarkan lebih dari dua kali ganda memori Google dan IBM.
  • AWS mempunyai keluarga contoh dengan dan tanpa SSD tempatan untuk jenis contoh standard (M3 dan M4) dan CPU tinggi (C3 dan C5). Untuk jenis memori yang tinggi, hanya terdapat keluarga R3, yang merangkumi pemacu SSD.
  • Azure selalu menyertakan SSD tempatan dengan semua jenis contohnya, jadi hasilnya Anda "membayarnya" sebagai sebahagian dari harga contoh sama ada anda memerlukannya atau tidak.
  • Google tidak pernah memasukkan SSD tempatan dengan jenis contoh, jadi anda perlu membayarnya sebagai kos tambahan. Ukuran minimum untuk SSD tempatan tambahan ialah 375 GB, yang cukup besar. Anda boleh menggunakan Google Persistent Disk sebagai alternatif, tetapi tidak menawarkan masa akses yang sama dengan SSD tempatan.
  • IBM biasanya menyertakan pemacu SAN , tetapi ada pilihan untuk pemacu tempatan pada jenis contoh standard.
Skala Kanan

Harga contoh awan atas permintaan: AWS vs Azure vs Google berbanding IBM

Untuk masing-masing dari enam senario di bawah ini, anda dapat melihat harga setiap jam (OD) permintaan untuk setiap awan dan kemudian harga setiap jam RAM setiap GB untuk setiap awan. Kami mengira kedua-duanya supaya anda dapat menormalkan harga sekiranya jumlah memori penting bagi anda.

Dalam carta di bawah, merah menunjukkan harga tertinggi penyedia awan dalam senario dan hijau mewakili harga terendah. Sekiranya terdapat hubungan, kedua penyedia awan diserlahkan hijau atau merah.

Skala Kanan

Dalam harga atas permintaan tulen selama satu jam

  • Azure adalah harga terendah untuk lapan senario; harga tertinggi untuk satu senario.
    • Azure adalah harga terendah untuk semua senario yang merangkumi SSD tempatan dan semua perbandingan berdasarkan RAM GB.
    • Azure sesuai atau lebih rendah daripada AWS untuk semua senario.
  • Google Cloud adalah harga terendah untuk empat senario; harga tertinggi untuk lima senario.
    • Google Cloud cenderung menjadi harga terendah apabila tidak diperlukan SSD.
    • Google Cloud lebih tinggi dengan harga "per GB RAM" untuk CPU yang tinggi kerana fakta bahawa ia merangkumi kurang dari separuh memori AWS dan Azure.
  • AWS adalah harga terendah untuk dua senario; harga tertinggi untuk dua senario.
  • AWS selalunya merupakan pilihan harga sederhana.
  • IBM adalah harga terendah untuk satu senario; harga tertinggi untuk lima senario.

Harga contoh awan diskaun: AWS vs Azure vs Google berbanding IBM

Dalam membandingkan harga potongan, kami melihat kos tahunan (dan bukannya setiap jam) untuk memberikan perbandingan yang lebih baik. Ini kerana diskaun berdasarkan komitmen adalah minimum satu tahun.

Di bawah ini untuk setiap enam senario, anda dapat melihat harga tahunan diskaun untuk setiap awan dan kemudian harga tahunan diskaun per GB RAM untuk setiap satu. Kami mengira kedua-duanya supaya anda dapat menormalkan harga sekiranya jumlah memori penting bagi anda.

Dalam carta di bawah, merah menunjukkan harga tertinggi penyedia awan dalam senario sementara hijau mewakili harga terendah. Sekiranya terdapat hubungan, kedua penyedia awan diserlahkan hijau atau merah.

Skala Kanan

Dalam harga tahunan untuk komitmen satu tahun:

  • Azure adalah harga terendah untuk sembilan senario; harga tertinggi untuk satu senario.
    • Azure adalah harga terendah untuk semua senario berdasarkan per GB RAM.
    • Azure sesuai atau lebih rendah daripada AWS untuk semua senario.
  • Google Cloud adalah harga terendah untuk dua senario; harga tertinggi untuk tujuh senario.
    • Google Cloud cenderung menjadi harga terendah apabila tidak diperlukan SSD.
    • Google Cloud lebih tinggi dengan harga "per GB RAM" untuk CPU yang tinggi kerana fakta bahawa ia merangkumi kurang dari separuh memori AWS dan Azure.
  • AWS adalah harga terendah tanpa senario; harga tertinggi untuk dua senario.
  • AWS selalunya merupakan pilihan harga sederhana.
  • IBM adalah harga terendah untuk satu senario; harga tertinggi untuk empat senario.
    • Harga IBM akan bergantung pada harga yang dirundingkan.