Meretas penyemak imbas Web anda dalam 7 langkah mudah

Dengan adanya di mana-mana terdapat ukuran keseragaman - seperti keadaan penyemak imbas Web moden.

Benar, perbezaan ciri, fleksibiliti, dan prestasi yang betul menetapkan sebilangan penyemak imbas lebih awal daripada pek untuk kegunaan tertentu. Namun, untuk sebahagian besarnya, menghisap teks dan membuat HTML, walaupun luasnya aktiviti pengkomputeran dalam penyemak imbas telah meningkat, membuat kebanyakan pengalaman melayari serupa, tanpa mengira bingkai di mana anda melayari.

[Chrome, Firefox, IE, Opera, atau Safari: Ketahui penyemak imbas mana yang menawarkan keseimbangan ciri, kelajuan, inovasi, dan fleksibiliti yang sempurna untuk anda | Penyumbang pakar menunjukkan kepada anda bagaimana untuk melindungi penyemak imbas Web anda dalam panduan PDF Keselamatan Penyemak Imbas Penyemak Imbas Web ini. ]

Masukkan mekanisme peretasan penyemak imbas dengan mana pengguna dapat menyesuaikan pengalaman Web mereka dan mengubah prestasi pilihan penyemak imbas mereka. Semua penyemak imbas utama membuat penyesuaian seperti itu mudah, walaupun masing-masing menggunakan mekanisme yang berbeza dan menggunakan label yang berbeza untuk masing-masing. Untuk Internet Explorer, mereka adalah alat tambah; untuk Opera, widget; pada Chrome, pelanjutan akan berjaya, seperti yang dilakukan di Safari; Firefox begitu terbuka sehingga anda dapat menyesuaikan pengalaman anda melalui add-on, extensions, jetpacks, personas, plug-in, dan tema.

Apa yang hebat mengenai blok kod dan gambar tambahan ini adalah bahawa biasanya dikemas untuk pemasangan yang mudah. Dalam kebanyakan kes, satu klik memulakan proses. Dan ada sedikit alasan untuk membimbangkan mekanisme itu sendiri. Prosesnya berjalan lancar - selalunya.

Sesiapa yang ingin menjadikan penyemak imbas mereka lebih pantas, lebih berfungsi, atau lebih cantik boleh melakukannya dengan mengikuti tujuh langkah ini untuk mendapatkan pengalaman Web yang lebih kaya.

Langkah 1 untuk penyemak imbas Web yang lebih baik: Ketahui platform anda

Penyemak imbas sangat berbeza dalam keterbukaan mereka untuk diperbaiki. Di antara yang pertama membuka APInya, Firefox masih menawarkan API paling lengkap untuk dinavigasi oleh pengaturcara, dengan pelbagai jenis add-on. Apple, sebaliknya, membuka Safari baru-baru ini. Oleh itu, terdapat lebih sedikit pilihan untuk menyesuaikan Safari.

Kedalaman akses memainkan peranan penting dalam kemampuan pemaju untuk menyesuaikan penyemak imbas juga, seperti yang dicatatkan oleh pemaju pemalam Jason Barnabe.

"Di Firefox, sambungan mendapat antara muka dan tahap akses yang sama dengan Firefox UI, sehingga mereka dapat melakukan apa sahaja: mengakses data seperti kuki dan pilihan, mengubah tetapan, mengubah tingkah laku," kata Barnabe, yang merupakan salah satu pembangun pemalam Bergaya untuk Firefox dan Chrome. "Chrome hanya membolehkan anda mengetahui perkara-perkara tertentu - dan walaupun perkara yang anda dapat berguna, ia dapat menahan kemungkinan."

Percubaan Barnabe untuk menulis semula Stylish untuk IE menunjukkan satu lagi faktor pembatas yang dihadapi oleh pengembang ketika datang ke pengekodan pemalam: peningkatan penyemak imbas yang tidak sesuai dengan masa lalu. IE telah berubah secara dramatik sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kata Barnabe, dan dokumentasi untuk versi sebelumnya tidak membantu dengan versi yang lebih baru.

Bahasa pengaturcaraan juga berperanan dalam apa yang ditawarkan oleh pembangun. Sebagai contoh, IE mengalu-alukan kod yang ditulis untuk .Net, menjadikan pengaturcara yang bukan.Net, seperti Barnabe, cenderung untuk memasukkan pemalam mereka ke semua penyemak imbas.

Firefox, sebaliknya, menawarkan pelbagai cara untuk mengakses data penyemak imbas. Pembangun boleh menulis pemalam menggunakan JavaScript sederhana, atau mereka dapat memasang kedalaman struktur data menggunakan C ++. Joe Hewitt, salah satu pembangun awal Firebug, mengetuk tahap akses ini untuk membuat platform debugging untuk melihat apa yang berlaku semasa penyemak imbas memuat halaman.

"Saya harus menulis sejumlah C ++ untuk menghubungkan API yang tidak terdedah melalui JavaScript," kata Hewitt, sambil menambah bahawa kerja tambahan itu terbayar. "Firefox tetap menjadi platform terbaik untuk sambungan kerana jumlah kuasa yang anda miliki, sementara Chrome dan Safari menjadikan prosesnya lebih mudah tetapi membatasi anda dengan ketara."

Chrome dan Safari menawarkan antara muka yang lebih mudah dan lebih mudah digunakan, terutamanya untuk pengaturcara JavaScript. Safari bahkan menawarkan antara muka yang memecah banyak pilihan standard untuk membuat pemalam.

Pengaturcara yang berdedikasi dapat mengatasi banyak batasan API ini, tetapi tidak semua. Sebagai contoh, pemalam Cooliris, yang memaparkan kandungan di dinding tanpa batas dalam tiga dimensi, berfungsi dengan Firefox pada Windows, Mac, dan Linux, tetapi hanya pada versi Windows Chrome.

"Penyelesaian kreatif diperlukan dalam beberapa kes," kata Austin Shoemaker, pengasas bersama dan CTO Cooliris. "Kadang-kadang API peluasan tidak memungkinkan kami memperluas antara muka pengguna dengan cara yang kami mahukan. Namun, beberapa batasan mempermudah API, dan kami biasanya dapat mengatasi batasan ini dalam kod asli."

Dengan kata lain, sambungan yang lebih sederhana, ditulis sekali dalam JavaScript, dijalankan pada mana-mana versi penyemak imbas dan biasanya boleh dibawa dari penyemak imbas ke penyemak imbas dengan sedikit kerja. Mereka yang menggali lebih dalam API dan menggunakan kod asli mungkin perlu ditulis semula dengan ketara, menjadikannya berguna dan tersedia pada pelbagai jenis mesin.

Langkah 2 untuk penyemak imbas Web yang lebih baik: Face-lift

Hacks yang sebahagian besarnya adalah kosmetik mengubah apa yang kadang-kadang disebut "kulit" penyemak imbas. Pengangkat muka ini adalah tempat paling mudah untuk memulakan.

Firefox menawarkan dua jalan untuk mengubah rupa penyemak imbas anda: Persona dan Tema.

Dua fail GIF diperlukan untuk menyatukan tampilan baru menggunakan mekanisme Persona Firefox. Gambar-gambar ini berada di belakang butang di tajuk penyemak imbas, dan juga di belakang bar status di dasar tetingkap. Anda boleh menggunakan plug-in Persona Plus untuk menyiapkan Persona anda, atau memilih salah satu dari lebih dari 35,000 personas premade langsung dari direktori Personas Mozilla.

Lebih kompleks, Tema boleh digunakan untuk tidak hanya mengubah gambar yang mendasarinya tetapi juga menyusun semula butang pada tajuk penyemak imbas dan bahkan menambahkan yang baru. Terdapat Tema yang jauh lebih sedikit daripada Persona yang boleh dipilih, tetapi mereka menawarkan pelbagai matlamat yang lebih luas. Tema Full Flat, misalnya, menyederhanakan tajuk penyemak imbas, sementara Mythical Sirens Summer Night mengisi skrin anda dengan warna elektrik. Bagi mereka yang ketinggalan penyemak imbas dari tahun 1990-an, anda boleh memiliki semua ciri HTML5 terkini yang ditawarkan oleh Firefox dalam pembungkus nostalgia, sekolah lama.

Chrome juga boleh didesain semula dengan mudah dengan bantuan daripada beratus-ratus tema yang tersedia dari Galeri Tema Google. (Terdapat banyak direktori pihak ketiga untuk dipilih di Web juga.) Rasanya berbeza-beza, dan ada pilihan yang sesuai. Arkitek Venturi, Scott dan Brown, pasukan pengurusan Mariah Carey, dan Donna Karan semuanya telah melancarkan sendiri.

Panduan Membuat Tema Google menunjukkan cara membina tema anda sendiri dari timbunan gambar. Mekanisme Google jauh lebih terlibat daripada metodologi Persona mudah Firefox, dan anda perlu mengedit beratus-ratus gambar untuk menutup kes seperti ketika pengguna memanggil mod Penyamaran. Mana-mana tema yang baik harus beralih untuk menangani pelbagai jenis kontinjen.

Langkah 3 untuk penyemak imbas Web yang lebih baik: Sesuaikan penyemak imbas agar sesuai dengan tabiat melayari anda

Apabila anda perlu menyusun tab penyemak imbas dengan kepintaran, Persona dan Tema tidak cukup jauh. Untuk itu, pembangun add-on Firefox menawarkan lebih daripada 400 pakej yang dikhaskan untuk mengautomasikan tab. Mereka juga telah mengembangkan lebih dari 1.200 cara untuk menambah dan menyesuaikan bar alat, dan hampir 1,000 lagi alat tambahan untuk bermain-main dengan penanda buku. Dan kemudian ada pakej seribu plus yang dikhaskan untuk penampilan penyemak imbas anda. Sebilangan besar ini menawarkan versi serupa untuk penyemak imbas selain daripada Firefox.

Sukar untuk meringkaskan koleksi yang pelbagai. Banyak, seperti ColorfulTab, hanya menambah warna atau sentuhan kosmetik untuk mengatur kawalan. Cooliris, seperti yang disebutkan di atas, mengambil konten dan memaparkannya di dinding tanpa batas dalam tiga dimensi.

AmazonAssist, Sidebar eBay, dan eBayBuddy menunjukkan bagaimana pembangun menyesuaikan penyemak imbas ke pedagang tertentu. Dalam beberapa kes, pembangun pemalam ini meminta sumbangan; pada orang lain, mereka menjana wang dari yuran afiliasi.

Mungkin perlu diperhatikan bahawa Opera mendorong widget, laman web kecil yang terapung secara berasingan dan tidak kelihatan seperti penyemak imbas. Walaupun menghasilkan widget tidak menyusun semula tingkah laku penyemak imbas itu sendiri, ia membuat halaman yang dilucutkan terfokus pada satu tujuan.

Langkah 4 untuk penyemak imbas Web yang lebih baik: Sesuaikan kandungan untuk memenuhi keperluan anda

Maklumat yang muncul di tetingkap penyemak imbas juga permainan yang adil. Sebenarnya, banyak pemalam hari ini menjangkau tepat ke pokok DOM untuk mengubah suai data supaya lebih mudah dibaca atau berinteraksi. ImTranslator adalah cara yang popular bagi pengguna Firefox dan IE untuk memasukkan kandungan dari halaman Web ke dalam mesin terjemahan Google. Saya selalu menyukai Bubble Translate, sambungan untuk Chrome yang agak tidak mengganggu dan berguna, terutama bagi mereka yang memerlukan pertolongan sekali-sekala dalam menerjemahkan satu atau dua perkataan.

Walaupun belum dikemas kini baru-baru ini, Poker Eval for Firefox memberikan contoh baik bagaimana pemalam dapat menjangkau kandungan Web dan memberikan maklumat berguna berdasarkan apa yang didapati di sana - dalam kes ini, kemungkinan matematik memenangkan anda pernah berurusan di bilik poker dalam talian. Satu lagi, WikiLook, akan muncul tetingkap kecil dengan entri Wikipedia untuk kata yang dipilih.

Bagi mereka yang ingin menggodam kandungan penyemak imbas, Greasemonkey sangat penting. Sejenis alat pemaju plug-in meta, Greasemonkey membolehkan anda mendapat akses mudah ke DOM. Cukup tulis sedikit JavaScript dan Greasemonkey menangani bahagian yang lebih menyakitkan ketika berinteraksi dengan Firefox. Dengan Greasemonkey, kod anda boleh mencari melalui DOM dan menggunakan kaedah yang anda mahu tulis. Bagi pengaturcara, ini adalah kaedah mudah untuk mengubah kandungan halaman Web masuk.

Kaedah memanipulasi penyemak imbas anda yang lebih mudah adalah membuat makro yang mengingati urutan perintah tertentu. iMacros dari iOpus menawarkan makro yang dapat dirakam untuk IE, Firefox, dan Chrome. Tidak perlu belajar JavaScript.

Terdapat sebilangan besar variasi idea ini. CronZilla, misalnya, memuat URL tertentu pada waktu yang ditetapkan.

Langkah 5 ke penyemak imbas Web yang lebih baik: Bawa dunia luar

Melayari tidak semestinya dibatasi oleh harta tanah layar, dan anda juga tidak perlu beralih antara tab untuk mengakses maklumat yang anda mahukan.

Bagi kita yang layu memikirkan mengklik tetingkap lain untuk mengetahui sama ada ada yang menghantar e-mel kepada kita, pembangun sambungan menawarkan GMail Checker, yang menyiarkan jumlah mesej Gmail yang belum dibaca di peti masuk anda di bar alat Chrome. Sekiranya itu tidak mencukupi, ada GMail Checker Plus bagi mereka yang memerlukan lebih banyak ciri e-mel yang dimasukkan ke dalam pengalaman melayari mereka.

Terdapat puluhan pembaca suapan yang menyedut fail RSS dan memaparkan maklumat dengan pelbagai cara. Feedly for Firefox berintegrasi dengan Pustaka Google dan banyak sumber suapan lain untuk mengumpulkan maklumat terkini dan menyusunnya dalam tab. Ringkas menyediakan kaedah mudah untuk berinteraksi dengan suapan RSS, dan StumbleUpon membawa anda ke suatu tempat secara rawak untuk membantu anda mencari sesuatu yang baru disukai di Web.

Anda hampir boleh membawa dunia ke dalam penyemak imbas dengan menambahkan salah satu daripada beberapa pemalam cuaca yang memberitahu anda apa yang anda tidak ada di bilik berpanas / berhawa dingin anda. WeatherBug mempunyai puluhan pilihan untuk pemalam dan penyatuan dengan desktop dan telefon anda. AniWeather menyediakan animasi untuk menjadikan semua cuaca yang anda hilang kelihatan lebih realistik.

Langkah 6 untuk penyemak imbas Web yang lebih baik: Hati-hati had kepercayaan

Ketika menggodam penyemak imbas, sesiapa yang bergantung pada pekerjaan orang lain harus menginjak dengan teliti. Setiap pengeluar penyemak imbas memberi amaran kepada penggunanya agar berhati-hati memuatkan sambungan - dengan alasan yang baik. Pemalam yang canggih dapat mengetuk sistem anda dan membaca dokumen yang tidak mahu anda kongsi. Ada juga yang akan memasang perisian hasad. Ada yang malware sendiri.

Amaran sukar dilaksanakan kerana tidak ada cara mudah untuk membaca kod untuk pemalam ini. Direktori utama cukup bagus untuk mencegah pemalam yang berniat jahat, tetapi itu bukan jaminan. Dan ingat, operasi terbang demi malam seringkali bagus untuk mendapat kedudukan tinggi di enjin carian - dan tidak selalu dengan niat terbaik.

Beberapa pemalam bertujuan untuk membantu mendapatkan pengalaman melayari kami. Tambahan Web of Trust memaparkan peringkat untuk laman web lain yang disusun dari maklumat yang diberikan oleh ahli komuniti seperti anda. Adakah anggota masyarakat ini jujur ​​dan jujur? Sebilangan besar masa mereka mungkin.

Puluhan alat lain membantu menguruskan trek yang kita tinggalkan di Internet. BetterPrivacy, misalnya, menghapus beberapa supercookies yang disebut yang dikuburkan oleh pemalam Flash. Tombol Tor dengan selamat mengaktifkan atau menonaktifkan penggunaan Tor penyemak imbas anda, membantu mencegah kebocoran alamat IP, kebocoran kuki, dan serangan privasi.

Langkah 7 untuk penyemak imbas Web yang lebih baik: Ganjaran peningkatan yang bermakna pada Web

Di antara pemalam yang lebih kontroversial adalah yang memadamkan iklan dari laman Web. Ada yang berpendapat bahawa video Flash merosakkan mesin mereka atau memperlambatnya untuk merangkak. Yang lain menggunakan pemalam penyekat iklan hanya untuk "melekat pada lelaki itu." Yang lain (termasuk saya sendiri) berpendapat bahawa nasib Web percuma bergantung pada sama ada iklan terus membayar kos penghasilan dan pengedaran kandungan secara percuma di Internet.