Cara memanfaatkan tahap percuma AWS

Percuma adalah insentif yang hebat. Semasa saya mengajar kursus kerangka web di kolej tempatan, kami merancang tugasan untuk memastikan bahawa semua eksperimen dapat dilakukan dengan cepat dengan koleksi mesin percuma Amazon Web Services. Setiap pelajar membuat, membina, dan berdiri lebih dari selusin pelayan yang berbeza dan mereka tidak menambah wang untuk hutang pelajar mereka.

Ini adalah contoh yang baik mengapa Amazon dan perkhidmatan awan lain menawarkan beratus-ratus cara yang berbeza untuk mencuba produk mereka. Produk baru dilahirkan, diuji, dicucuk, dan dihasilkan hanya dengan kos masa pemaju. Sekiranya kod itu menjadi besar dan mula menjana pendapatan yang cukup, pemaju dapat berkembang menjadi pelanggan yang membayar. Sekiranya tidak dan tidak, sekurang-kurangnya pemaju akan berasa selesa dengan alat tersebut dan mungkin akan beralih ke Amazon untuk projek seterusnya.

Tahap percuma bukan hanya untuk pelajar makan ramen. Kadang kala meminta bos untuk mendapatkan anggaran, tidak kira sekecil mana pun, bererti memicu serangkaian pertanyaan dan pertemuan yang menuntut penjelasan. Sejumlah pembangun yang baik menguji rancangan mereka pada mesin percuma kerana jauh lebih mengagumkan untuk menampilkan prototaip yang berjalan daripada slaid deck dengan beberapa maket.

Amazon menawarkan tiga jenis perkhidmatan percuma. Sebilangannya adalah sampel jangka pendek, yang membolehkan anda menilai perkhidmatan baru selama sebulan atau lebih. Ini bertujuan untuk mendorong pasukan meneroka produk baru. Yang lain adalah seperti gerabak selamat datang untuk pemaju baru yang mendaftar untuk akaun AWS. Mereka dapat memulakan penjelajahan tanpa perlu risau kerana ia akan bertahan setahun penuh setelah anda membuat akaun baru.

Yang paling murah hati adalah persembahan "selalu percuma" yang terus berjalan. Beberapa pemaju menjadikannya penting untuk membina produk mereka untuk hidup di peringkat percuma selama mungkin. Ini sedikit permainan kerana sumber pembangunan tidak terlalu mahal pada mulanya. Mereka mungkin menjimatkan beberapa dolar. Tetapi fokus pada garis bawah ini dapat menghasilkan aplikasi baik yang direkayasa dengan bersih untuk menggunakan minimum sumber AWS. Apabila skala, bil akan bertambah sedikit perlahan. 

Berikut adalah 10 cadangan cara bermain timbunan AWS dan menjana bil terkecil dengan menggunakan perkhidmatan percuma.

Membazir tidak mahu tidak

Sebilangan besar perkhidmatan AWS di peringkat percuma dilengkapi dengan had, biasanya dikuatkuasakan setiap bulan. Sebahagian daripadanya kelihatan sangat besar seperti pemberian satu juta panggilan fungsi AWS Lambda. Setelah selesai memberi penghormatan kepada Dr. Evil dari filem Austin Powers dengan mengucapkan sebutannya "juta", anda boleh mula menganggarkan penggunaan panggilan fungsi ini ke pekerjaan yang paling penting. Bahkan had murah hati dapat habis. Sejuta boleh datang tidak lama lagi jika anda tidak berhati-hati.

Pergi statik

Pilihan untuk pengiraan dalam tahap percuma agak terhad dan oleh itu perlu mengurangkan pengiraan sisi pelayan sebanyak mungkin. Penjana laman web statik seperti Jekyl atau Gatsby mengubah data di laman web dinamik anda menjadi fail HTML, JavaScript, dan CSS yang terdapat di pelayan web statik. Mungkin anda akan memindahkannya ke CDN seperti CloudFront Amazon. Mungkin anda akan melayani mereka terus dari Amazon S3. Mungkin anda juga meletakkannya di sudut pelayan lain di sekitar pejabat anda. Intinya adalah untuk menjimatkan sumber-sumber komputasi yang akan menghasilkan halaman web anda secara dinamik sehingga anda dapat terus berada dalam tahap percuma.

Pergi tanpa pelayan

AWS Lambda adalah satu-satunya pilihan pengkomputeran Amazon yang tetap percuma selepas satu tahun. Ini juga boleh dibilang merupakan pilihan terbaik untuk perkhidmatan yang dapat ditingkatkan dengan lancar untuk menangani ribuan, jutaan, atau berbilion permintaan. Memilih Lambda dari awal menetapkan permohonan anda untuk berjaya di masa hadapan.

Pergi NoSQL

Amazon juga mendorong kami untuk menggunakan DynamoDB mereka dengan memasukkan ruang simpanan 20GB yang sentiasa percuma. DynamoDB mungkin tidak menawarkan pilihan pengindeksan dan normalisasi yang sama seperti yang dimiliki oleh penggemar pangkalan data hubungan selama bertahun-tahun, tetapi NoSQL tetap menjadi pilihan seni bina yang cerdas dan fleksibel yang sangat memaafkan untuk mengembangkan prototaip dan permulaan yang berpusing.

Gabungkan panggilan AJAX

Kadang kala anda perlu menjadikan laman web anda interaktif. Pendekatan terbaik adalah menggabungkan panggilan ke perkhidmatan web anda ke dalam sesedikit mungkin transaksi. Tingkat bebas API API Gateway, misalnya, merangkumi satu juta panggilan API dan satu juta panggilan HTTP. Menggabungkan semua data anda ke dalam satu panggilan menjadikan had ini bertahan lebih lama daripada meminta panggilan dengan segera. Cara paling mudah untuk melakukannya adalah dengan mengurangkan penyimpanan dokumen atau borang data untuk pengguna. Ya, ini dapat menjadikan perkhidmatan ini sedikit lebih mantap dan tahan kerosakan, tetapi itulah kos melakukan sesuatu secara percuma.

Memperkasakan klien

Walaupun kuki dan sepupu mereka yang kurang dikenali seperti API Penyimpanan Web tempatan mempunyai reputasi untuk membantu perniagaan besar menjejaki orang, mereka juga menawarkan peluang kepada pengguna untuk mengawal privasi mereka dengan menyimpan data tempatan mereka. Ini juga menjadikannya lebih mudah untuk membuat aplikasi web peringkat percuma dengan memunggah kos menyimpan data pelanggan di mesin pelanggan sendiri. Mesin pengguna menyimpan data sehingga anda tidak perlu!

Lebih banyak privasi dan kos yang lebih rendah. Ini akan menjadi penyelesaian yang sempurna jika bukan kerana bencana total berikutan kehilangan telefon, cakera tempatan yang rosak, atau sejuta kegagalan lain. Sebaiknya gunakan ini untuk data biasa, bukan maklumat yang penting.

Elakkan tipu muslihat

Beberapa laman web telah menambahkan ciri-ciri interaktif yang mencolok seperti pelengkapan automatik. Ini mungkin menyeronokkan dan mungkin menarik perhatian, tetapi setiap ciri ini biasanya memerlukan permintaan lain ke awan dan yang memenuhi had anda. Mengelakkan bahagian bergerak yang tidak diperlukan adalah kaedah termudah untuk menjimatkan sumber perkiraan.

Jalankan pangkalan data anda sendiri

Perkhidmatan pangkalan data perhubungan yang dikendalikan Amazon seperti MySQL atau PostgreSQL adalah alat yang bagus untuk memulakan dan menyelenggara pangkalan data untuk menyimpan maklumat aplikasi anda, tetapi tahap percuma hanya menawarkan salah satu daripadanya dan hanya untuk 12 bulan pertama. Tidak ada yang menghalang anda daripada menjalankan pangkalan data anda sendiri pada salah satu contoh EC2 percuma yang juga tersedia selama 12 bulan pertama. Ya, anda perlu memasangnya dan mengkonfigurasinya sendiri, tetapi ini akan menggandakan pilihan pangkalan data anda.

Log dengan teliti

Semua simpanan percuma di AWS dilengkapi dengan had. Pembangun yang baik membuat fail log yang baik untuk menyelesaikan masalah dan menangkap kegagalan, tetapi kebanyakan fail log tidak pernah digunakan. Tetap berada dalam had penyimpanan lebih mudah jika anda kerap membersihkan log anda. Ada yang membuang data dan ada yang memuat turun ke cakera desktop mereka.

Gunakan sumber bukan awan

Ini bukan jawapan yang tepat untuk mengatakan bahawa anda boleh memanfaatkan tahap percuma dengan menjalankan kembali pelayan anda sendiri di meja anda. Namun, beberapa penggunaan perkhidmatan bukan AWS yang bijaksana benar-benar dapat meregangkan kerja yang sedang dilakukan di cloud. Cadangan pangkalan data, misalnya, dapat berpindah ke desktop anda, yang mungkin mempunyai beberapa terabyte ruang kosong menunggu beberapa detritus rawak. Anda mungkin juga mahu membuat cadangan projek anda di luar awan. Sebarang perkhidmatan atau data yang tidak memerlukan tindak balas segera dan masa berterusan awan adalah permainan yang adil.

Kenali hadnya

Tahap percuma adalah kaedah terbaik untuk menerokai AWS dan sangat menyenangkan untuk melucutkan semua ciri luar untuk mencuba menjana bil dengan harga $ 0,00, tetapi pada akhirnya hari ini AWS adalah perniagaan dan tahap percuma adalah pemasaran yang dirancang dengan baik alat bukan amal awam. Beberapa orang secara terbuka membuat akaun baru dengan alamat e-mel baru untuk terus memulakan semula jam 12 bulan. Ini mungkin berfungsi dengan projek sekali pakai tetapi tidak dengan projek yang mula menarik pengguna yang akan terganggu semasa anda menukar akaun.

Apabila ciptaan anda menemui penonton, inilah masanya untuk mula mencari jalan untuk membayar bil. Berita baiknya adalah bahawa semua pelajaran yang anda pelajari daripada tinggal di peringkat percuma akan membuat bil anda jauh lebih rendah. API Gateway, misalnya, hanya mengenakan $ 1 untuk satu juta permintaan. Sekiranya anda berjaya dalam peringkat percuma, maka bil anda tidak akan melebihi beberapa dolar sebulan.

Itu mesti berlaku sehingga semuanya menjadi viral dan nasib baik anda yang keterlaluan menjadikan bil AWS paling tidak menjadi kebimbangan anda.