Sekiranya anda membayar Elementary OS?

OS dan pembayaran asas

Elementary OS menarik banyak perhatian sejak kebelakangan ini. Tetapi terdapat kontroversi mengenai bagaimana pembangun distro menyiapkan laman web baru mereka untuk pembayaran oleh pengguna. Laman web Elementary sedang direka semula untuk mendorong pengguna membayar distro tersebut. Tetapi perlukah pemaju OS Elementary mengharapkan pembayaran di tempat pertama?

Laman web Elementary menjelaskan perspektif pemaju:

Kami ingin pengguna memahami bahawa mereka menipu sistem apabila mereka memilih untuk tidak membayar perisian. Kami tidak mengecualikan butang $ 0 untuk menipu anda; kami percaya perisian kami sangat bernilai. Dan tidak seperti kita menjana wang untuk membeli kapal layar; pada masa ini satu-satunya orang yang menerima wang untuk bekerja pada OS dasar adalah ahli komuniti melalui program karunia kami.

Ini mengenai meminta harga yang berpatutan untuk mengimbangi kos pembangunan. Ini mengenai menjamin masa depan OS dasar untuk memastikan kita dapat terus membuat perisian yang disukai dan digunakan oleh jutaan orang setiap hari.

elementary tidak berkewajiban untuk melepaskan sistem operasi kami yang disusun untuk muat turun percuma. Kami telah melaburkan wang untuk pengembangannya, menghoskan laman web kami, dan menyokong pengguna. Namun, kami memahami budaya yang ada di sekitar sumber terbuka: pengguna cenderung merasa berhak mendapat pelepasan perisian yang lengkap dan disusun tanpa kos. Walaupun kami dapat dengan betul melarang muat turun percuma, orang lain dapat mengambil kod sumber terbuka kami, menyusunnya, dan memberikannya secara percuma. Oleh itu, tidak ada gunanya melarangnya sepenuhnya.

Tetapi kita harus mengecilkannya.

Lebih banyak lagi di Elementary OS

Seperti yang anda bayangkan, pendirian pemaju OS Elementary mengejutkan pengguna Linux di Reddit. Dan mereka tidak malu berkongsi pendapat:

Q5sys: "Sekiranya anda dijangka dibayar untuk kerja pengekodan anda, maka jangan VOLUNTEER pada projek apa pun.

EDIT: Mereka telah mengedit halaman mereka secara senyap-senyap.

Sebelum suntingan: //i.imgur.com/WAeS4JU.png

Selepas pengeditan: //i.imgur.com/BJ8MRlh.jpg "

Clintonswat: "Pilihan yang lebih baik adalah hanya membayar paypal binari dan menulis dokumentasi yang baik untuk bootstrap sumbernya. Tetapi anda lebih baik bersiap sedia untuk akibat dari melakukan itu."

Yetanothernewbie: "Rasanya mereka berhak membayar kerja mereka - baik-baik saja oleh buku saya. Mereka melakukan banyak kerja dari awal dan tidak dapat dinafikan. Menyatakannya seperti yang mereka lakukan? Jenis menjengkelkan, tetapi juga tidak betul . Sekiranya mereka memberikan perisian secara percuma, maka itu tidak menipu. Pembajakan akan menipu sistem. "

Ventomareiro: "Itu ditulis dengan sangat teruk. Maksud mereka adalah bahawa aliran di laman web mereka secara terang-terangan akan membuat pengguna mengatakan" tidak, saya tidak akan memberi anda wang ". Mudah-mudahan itu akan membuat orang berfikir sedikit. Saya bersetuju dengan matlamat mereka dan pelaksanaannya, tetapi ElementaryOS sendiri adalah bukti nyata bahawa tidak ada cukup pasar untuk membuat distribusi GNU / Linux yang berkualiti. "

WhyIsArt: "Sebilangan besar pengguna akan mempunyai pelbagai jangkaan OS, dan apabila sesuatu pecah, mereka akan seperti" WTF, pembangun sialan ". Dengan kata lain, pengguna mempunyai harapan pemaju mempunyai kewajiban terhadap mereka. tidak adil bagi pembangun untuk mengatakan "jika saya mempunyai kewajiban kepada anda, maka anda mempunyai kewajiban kepada saya"? "

Devosion: "Garis itu, bersama dengan bagaimana mereka mengatur muat turun mereka, membuat saya tidak mahu memuat turun atau menyokong OS dasar. Dan ini bukan mengenai menipu sistem, ini mengenai menyokong foss dan menyumbang kepada masyarakat. Sebab itulah saya memuat turun Ubuntu, Crunchbang, Arch, dan lain-lain. Saya rasa ada baiknya ada pengedaran di luar sana yang sama ada anda bayar, atau boleh sumbangkan, tetapi biasanya anda mendapat sesuatu, seperti sokongan teknikal yang diperibadikan dalam hal Red Hat. mesej dan cara penyampaian ini terasa seperti mereka berusaha membuat anda membeli perjalanan rasa bersalah mereka.

Mereka juga boleh menambah cadangan untuk menderma dan bukannya ini, dan bahkan pemberitahuan jika mereka ingin menderma sebelum memuat turun tidak akan pernah terdengar. Tetapi mesej dan cara ini dilakukan meninggalkan rasa tidak sedap di mulut saya. "

SaladWithHotDogsInIt: "Mereka betul. Saya menyumbangkan $ 10 kepada debian sebagai penghormatan mereka."

Lagi di Reddit

Dan ada juga utas yang lebih besar lagi di Reddit yang menghasilkan lebih dari enam ratus komen oleh redditor di kedua-dua belah isu ini.

Edit gambar di Chromebook anda

Penjualan Chromebook semakin panas hari ini, dengan peranti yang muncul di semua tempat dalam senarai komputer riba terlaris Amazon. Mengedit gambar di Chromebook adalah sesuatu yang sering dilakukan oleh banyak pengguna, tetapi mereka mungkin tidak menyedari bagaimana cara melakukannya. Linux.com mempunyai petunjuk utama bagaimana mengedit gambar di Chromebook anda.