Apakah perisian sumber terbuka? Sumber terbuka dan FOSS dijelaskan

Yang mendasari setiap perisian yang anda gunakan adalah kod sumber yang mengeluarkan perintah dan mengendalikan data yang membolehkan perisian melakukan apa yang dilakukannya. Persoalan tentang siapa yang harus memiliki hak untuk melihat, mengubah, atau mengedarkan semula kod sumber itu telah lama menjadi salah satu perbezaan ideologi yang mendasar dalam dunia pengkomputeran.

Penyokong perisian sumber terbuka, seperti namanya, muncul di sisi keterbukaan; mereka merasakan bahawa orang harus mempunyai hak untuk mengakses kod sumber perisian yang mereka gunakan. Seperti yang akan kita lihat, dalam praktiknya terdapat banyak jenis yang berada di bawah label itu. Berbagai jenis perisian sumber terbuka ada di hampir setiap ceruk yang dapat anda fikirkan - sebenarnya, sumber terbuka menguasai banyak dari mereka.

Apa itu perisian sumber terbuka, apa itu perisian percuma - dan apakah mereka berbeza?

Definisi ringkas mengenai perisian sumber terbuka ialah perisiannya yang kod yang mendasarinya dapat diperiksa, diubah, dan diedarkan semula. (Terdapat definisi yang lebih panjang dan rasmi yang akan kita bahas sebentar lagi.) Bahagian "diubah dan diedarkan" adalah kunci utama falsafah sumber terbuka. Walaupun namanya disebut, cukup buka kod sumber anda supaya orang dapat melihatnya tidak menjadikannya sumber terbuka.

Dalam beberapa cara, istilah "perisian sumber terbuka" adalah retronym: Pada dekad awal sains komputer, kod sumber perisian telah tersedia dan tentu saja dapat ditukar secara bebas antara penyelidik dan saintis industri. Komputer hanya sedikit dan diharapkan dapat diubah secara meluas oleh pengguna mereka, sehingga orang memerlukan akses ke kod tersebut. Dalam banyak cara perisian dilihat sebagai tambahan perkakasan komputer; tidak sampai tahun 1974 bahkan secara sah dinyatakan bahawa perisian tersebut tertakluk kepada hak cipta Tetapi ketika era komputer mikro baru muncul pada akhir tahun 1970-an, industri mulai beralih ke posisi bahawa perisian adalah sesuatu yang memiliki nilai monetari sendiri, dan akses ke kod yang mendasari dapat dan harus dibatasi untuk melindungi pencipta perisian hak.Surat terbuka 1976 Bill Gates yang terkenal kepada para penggemar yang mengeluh mengenai pembajakan meluas produk pertama Microsoft, juru bahasa Altair BASIC, adalah dokumen aliran perubahan ini.

Walaupun idea-idea baru ini diambil dengan cepat oleh industri perisian yang berkembang pesat, beberapa orang menolaknya. Salah satu penentang terawal adalah Richard Stallman, yang mengasaskan Yayasan Perisian Percuma (FSF) pada tahun 1985. "percuma" dalam perisian percuma dimaksudkan untuk menunjukkan kebebasan pengguna untuk mengubah dan menyebarkan kod yang mereka suka; tidak ada peraturan untuk mengenakan wang untuk perisian percuma dalam hal ini. Perbezaan sering dilakukan antara "bebas seperti dalam bir percuma" dan "bebas seperti dalam ucapan bebas," dengan perisian percuma berada di kem terakhir.

Namun, idea perisian percuma membuat banyak orang dalam industri swasta, yang, bagaimanapun, bukan peminat memberikan sesuatu, gugup. Pada tahun 1998 Christine Peterson menciptakan frasa "sumber terbuka" sebagai usaha untuk menjadikan idea itu lebih mudah diakses oleh pendatang baru, terutama mereka yang bekerja di syarikat-syarikat untung. Walaupun Stallman menolak istilah sumber terbuka, dengan mengatakan bahawa ia berpaling dari idea politik dan falsafah asli perisian percuma, frasa dominan yang menggambarkan konsep ini. Gambarajah Venn perisian sumber terbuka dan bebas cukup tumpang tindih sehingga kadangkala keduanya digabungkan di bawah akronim FOSS (perisian sumber bebas dan terbuka) . Secara umum, semua perisian percuma adalah sumber terbuka, walaupun sebahagian kecil perisian sumber terbuka mempunyai syarat lesen yang bermaksud tidak percuma (lebih banyak lagi mengenai perlesenan sumber terbuka dalam sekejap).

Konsep perisian sumber bebas dan terbuka menimbulkan definisi retronim lain: "perisian proprietari ", perisian apa pun yang bukan sumber terbuka.

Lesen perisian sumber terbuka

Semua hak dan tanggungjawab yang terlibat dalam perisian sumber terbuka ditetapkan oleh lesen di mana perisian diedarkan. Ketika doktrin undang-undang bahawa perisian tunduk pada hak cipta menjadi mapan, lesen perisian mula ditulis untuk memberikan kontrak antara pemilik hak cipta dan pengguna, yang memberikan izin kepada pengguna untuk melaksanakan perisian tersebut pada komputer pribadi.

Lesen perisian pada asalnya wujud untuk menyekat perilaku pengguna dan melindungi hak pengeluar perisian. Tetapi para penyokong perisian percuma menyedari bahawa mereka dapat membalikkan tujuan asal lesen: Lesen pakej perisian sebaliknya memerlukan kod yang mendasarinya tersedia untuk semua orang yang menggunakan perisian, dan pengguna berhak untuk menyunting dan mengedarkan semula kod tersebut. Lesen perisian sumber terbuka pertama (walaupun ia berlaku sebelum ini) mungkin notis kebenaran menyalin GNU Emacs, dikeluarkan pada tahun 1985 untuk versi editor teks Emacs yang ditulis oleh FSF's Stallman.

Sejak itu jumlah lesen sumber bebas dan terbuka semakin bertambah, masing-masing menetapkan syarat yang sedikit berbeza untuk penggunaan kod berlesen; Wikipedia mengekalkan carta yang cukup baik dengan perincian mengenai lesen yang paling penting. Secara definisi, mana-mana lesen sumber terbuka ini memberikan tiga kebebasan asas kepada pengguna untuk membaca, menyunting, dan mengedarkan semula kod sumber; bidang utama di mana mereka berbeza adalah dari segi syarat yang mereka tetapkan pada pengagihan semula:

  • Lesen permisif membolehkan anda mengagihkan semula kod sumber apa pun yang anda fikirkan sesuai. Anda dapat, misalnya, mengambil kode sumber yang dikeluarkan di bawah lesen permisif, memasukkannya ke dalam perisian anda sendiri, kemudian melepaskan perisian tersebut di bawah lesen hak milik. Lesen BSD adalah salah satu lesen permis yang paling terkenal.
  • Lesen Copyleft memerlukan kod yang diedarkan semula yang memasukkan kod berlesen untuk juga dilepaskan di bawah lesen yang serupa. Pelbagai versi Lesen Awam GNU (GPL) dari FSF adalah lesen copyleft, dan tujuannya adalah menghendaki pemaju membayarnya dengan berkongsi faedah yang mereka terima dari memasukkan kod sumber terbuka dalam projek mereka.

Sangat menarik untuk diperhatikan bahawa idea-idea di sebalik lesen ini telah tersebar di luar dunia perisian. Creative Commons adalah infrastruktur undang-undang untuk menerapkan istilah yang serupa dengan karya seni tulisan atau visual.

Definisi Sumber Terbuka dan Inisiatif Sumber Terbuka

Sumber terbuka secara semula jadi tidak dikendalikan oleh mana-mana entiti atau organisasi. Pada tahun 1998, sekumpulan pemaju terkemuka termasuk Bruce Perens dan Eric S. Raymond mengasaskan Inisiatif Sumber Terbuka (OSI), sebuah organisasi nirlaba yang didedikasikan untuk advokasi sumber terbuka dalam industri perisian yang lebih besar. OSI mencuba dan gagal menandakan istilah sumber terbuka pada tahun 1999; namun demikian, Definisi Sumber Terbuka formal mereka adalah, berdasarkan konsensus, kerangka kerja yang diikuti oleh semua lesen yang menyebut diri mereka sebagai sumber terbuka. Selain kebebasan untuk memeriksa, mengubah, dan mengedarkan semula kod yang telah kita bincangkan, Definisi Sumber Terbuka melarang lesen yang mendiskriminasi kumpulan atau orang tertentu, yang menghalang kod tersebut untuk digunakan untuk tujuan atau bidang usaha tertentu, atau daripada berjalan pada peranti atau jenis peranti tertentu.

Pembangunan sumber terbuka dan projek sumber terbuka

Pembangunan menggunakan kod sumber terbuka berlaku di semua jenis persekitaran, dari universiti hingga syarikat besar, dan sering mengikuti corak yang sama seperti pengembangan perisian jenis lain. Tetapi ada proses pembangunan komuniti terbuka yang khusus yang berkaitan dengan sumber terbuka. Dalam karangannya yang berpengaruh "Katedral dan Bazaar," Eric S. Raymond menggariskan visinya untuk proses ini, di mana sesiapa sahaja dapat mengakses kod, dan kemas kini ditambahkan ke pangkalan kode dari sekumpulan pemaju yang diedarkan secara meluas yang masuk dan keluar sebagai minat mereka menentukan.

Pembangunan sumber terbuka jenis ini diatur di sekitar projek sumber terbuka . Kadang-kadang ini berfungsi pada satu perisian dan kadang-kadang satu set aplikasi yang berkaitan. Perisian kawalan versi mengekalkan sumbangan semua orang. GitHub mungkin yang paling popular.

Kadang-kadang dimulakan oleh satu orang, projek sumber terbuka umumnya disusun sendiri, komuniti internet kecil, dan walaupun ada yang dapat menyumbang untuk projek apa pun, kebanyakan biasanya diusahakan oleh sekumpulan pemaju yang agak kecil. Kadang-kadang projek mungkin ditaja oleh syarikat nirlaba yang merancang untuk menggunakan perisian yang dihasilkannya, bahkan sehingga meletakkan pemaju yang paling terkenal di projek ini dalam senarai gaji.

Contoh sumber terbuka

Perisian sumber terbuka sebenarnya ada di mana-mana dan mencipta banyak asas Internet moden. Mungkin projek sumber terbuka yang paling terkenal adalah Linux, varian Unix sumber terbuka yang memberi kuasa kepada berjuta-juta pelayan. Projek lain yang sangat penting dan penting termasuk pelayan web Apache, pangkalan data MySQL, dan WordPress. Banyak kerangka pembangunan dikeluarkan sebagai sumber terbuka, dari Ruby on Rails hingga Microsoft .Net Core.

Sumber terbuka kurang berjaya menghasilkan perisian komputer di rumah yang ditujukan untuk pengguna biasa. Walaupun kos pakej perisian proprietari yang tinggi seperti Microsoft Word dan Adobe Photoshop, rakan sumber terbuka seperti OpenOffice dan GIMP tidak pernah berjaya menemui niche di luar peminat, sebahagian besarnya kerana komuniti sumber terbuka secara tradisional mengutamakan ciri dan fleksibiliti berbanding kemudahan menggunakan. (Lock-in format fail dari vendor proprietari tidak membantu.) Bahkan Linux, yang penyokongnya telah mengaku sejak akhir 1990-an bahawa OS sumber terbuka hanya satu tahun dari menguasai desktop, tidak pernah benar-benar berjaya melompat ke ruang pengguna. Secara umum, sumber terbuka digunakan untuk infrastruktur jauh lebih banyak daripada perisian pengguna akhir.Tetapi pergerakan dari perisian monolitik yang anda jalankan secara tempatan ke aplikasi SaaS telah menjadi sumber terbuka, kerana infrastruktur berasaskan awan sebagian besar didasarkan pada tumpukan yang dikuasai oleh sumber terbuka.

Ingat apa yang kita katakan mengenai syarikat untung yang menyokong sumber terbuka? Selalunya projek-projek tersebut dihasilkan di bawah lesen permisif, oleh itu syarikat-syarikat tersebut dapat meletakkan kod sumber terbuka pada inti penawaran hak milik mereka sambil mengekalkan pangkalan kode sumber terbuka yang terpisah selari dengan projek komuniti. Sebagai contoh, OS mudah alih Android mempunyai Linux sebagai terasnya; semua OS mudah alih dan desktop Apple berdasarkan Darwin, sistem operasi sumber terbuka yang berasal dari BSD Unix. Malah Chrome Google didasarkan pada penyemak imbas sumber terbuka yang disebut Chromium.

Komuniti sumber terbuka dan pergerakan sumber terbuka

Sumber terbuka lebih daripada sekadar proses pembangunan; ini adalah falsafah yang digemari oleh orang ramai, dan ia adalah komuniti sosial yang boleh disertai oleh sesiapa sahaja yang mempunyai kemahiran pengaturcaraan. Sebenarnya, ini adalah keseluruhan rangkaian komuniti, seperti yang dinyatakan oleh Yayasan Linux. (Keberadaan organisasi bukan untung seperti Linux Foundation dan OSI adalah aspek penting dalam komuniti itu.) Florian Effenberger mempunyai karangan yang hebat tentang bagaimana komuniti sumber terbuka memperkayakan hidupnya.

Anda akan sering mendengar orang bercakap mengenai sumber terbuka atau pergerakan perisian percuma, yang mempunyai konotasi politik dan advokasi. Banyak orang dalam komuniti sumber terbuka mendorong penggunaan perisian sumber terbuka secara meluas kerana pelbagai sebab: Mereka berpendapat bahawa sumber terbuka menghasilkan kod yang lebih baik, atau mereka berpendapat bahawa akses ke kod sumber adalah hak asas yang harus dinikmati pengguna komputer, atau gabungan kedua-duanya. Aspek masyarakat ini nampaknya kurang kelihatan hari ini, tetapi mungkin itu kerana, dalam banyak hal, sumber terbuka telah menang. Kembali pada tahun 2001, CEO Microsoft ketika itu Steve Ballmer mengatakan bahawa, kerana lesen sumber terbuka, Linux adalah "barah yang mengikat dirinya dalam pengertian harta intelek kepada semua yang disentuhnya." Hari ini, Microsoft adalah pengguna dan pengeluar perisian sumber terbuka yang luas.Itulah dua dekad terakhir sejarah sumber terbuka secara ringkas.

Muat turun perisian sumber terbuka

Ingin memulakan penyemakan imbas dan bermain-main dengan projek sumber terbuka? Lihat halaman Projek dan Aplikasi opensource.com, tab Jelajah GitHub, atau Peta Perisian Rangkaian Pembangunan Sumber Terbuka. Terdapat banyak untuk mereka yang ingin tahu dari mana-mana tahap kemahiran.