10 Idea Sangat Buruk

Ini adalah 4 Julai (Selamat 4!), Dan semasa saya merenungkan semua hadiah hebat yang telah kami sampaikan di sini di Amerika Syarikat, fikiran saya melayang ke banyak perkara lain yang tidak seharusnya kita syukuri - - semacam senarai popular untuk idea yang sangat buruk yang nampaknya terus muncul semula secara berkala. Jadi, inilah senarai 10 idea buruk yang menjengkelkan saya pada 4 Julai yang mulia ini:

1. Format Perang . Adakah saya satu-satunya orang yang percaya bahawa perang format tidak produktif dan pada dasarnya sia-sia? Anak sulung dari usaha yang hilang dalam perang jenis ini adalah Sony (ingat Betamax). Dan seperti yang kita semua ketahui, mereka berada di tengah-tengah yang lain (yang mereka juga akan kalah) dengan Blu-Ray vs. HD-DVD. Semua orang tahu hasilnya - format (Blu-ray) yang lebih berkemampuan dan canggih secara teknikal akan kehilangan alternatif (HD-DVD) yang lebih murah (dan lebih pantas dipasarkan).

2. Sekiranya Anda Membinanya, Mereka Akan Datang . Kita semua tahu tentang kejayaan laman web seperti YouTube, My Space, digg. Semua orang akan teruja apabila muncul fenomena yang mempunyai kos pemerolehan pengguna $ 0 (iaitu buzz berjaya). Kemudian datang bahagian yang sukar - "Adakah ini perniagaan?" Ingat Friendster? Kos perolehan pengguna $ 0 tidak bermakna pendapatan per pengguna adalah $ 0, dan kos berubah pengguna bahkan lebih besar daripada $ 0. Siapa sangka You Tube akan berusia dalam 12 bulan? Ada pengambil?

3. Merancang Peningkatan ke Vista . Apabila / jika ia dilancarkan, semua barang sejuk telah dikeluarkan (WinFS), atau memerlukan tenaga kuda yang terlalu banyak sehingga tidak berbaloi (antara muka). Adakah sesiapa yang merancang untuk melancarkan Vista di syarikat itu?

4. Google FUD . Pernahkah anda mendengar ini - "Hei - kami tidak dapat melakukannya kerana Google akan melakukannya!" Google adalah mesin FUD (pendekatan untuk pembaharuan inovasi teknologi yang disempurnakan oleh IBM pada tahun 70-an). Siapa yang benar-benar percaya bahawa pemain tunggal dapat menguasai semua aspek Internet, pengkomputeran, kehidupan secara umum. Teruskan - lancarkan perniagaan dan / atau produk anda. Google tidak dapat melakukan segalanya (walaupun mereka boleh menakut-nakutkan semua orang). Google Checkout tidak akan memusnahkan eBay (tetapi mungkin memusnahkan Yahoo! Search Marketing).

5. Membayar Perisian Infrastruktur . Bayar untuk aplikasi, bukan infrastruktur. Mengapa menggunakan Oracle 10g ketika MySQL baik untuk kebanyakan aplikasi. Mengapa membeli pelayan aplikasi apabila JBoss akan melakukannya? Atasi keperluan anda untuk bermain golf di Pantai Pebble dengan perwakilan Oracle anda - belanjakan wang anda untuk aplikasi, pembangunan aplikasi, bukan infrastruktur.

6. Percaya bahawa 'IT TIDAK PENTING' . Nicholas Carr membuat dunia IT tidak menguntungkan bukan kerana penyelidikannya, atau kemungkinan kesimpulannya, tetapi untuk tagline yang benar-benar diasingkan melalui lorong-lorong korporat Amerika. Ya - orang telah melabur terlalu banyak dalam teknologi yang berpotensi tidak relevan, menjual ciri kepada perniagaan dan bukannya keuntungan teknologi dari perniagaan. Mea culpa. Itu tidak bermakna bahawa teknologi akan menjadi seperti utiliti kuasa, atau tidak berkaitan dengan strategi korporat. Sekiranya anda yakin (dan melaksanakannya), pesaing anda yang lebih lincah dan mahir berteknologi akan fokus menggunakan teknologi untuk mencipta kelebihan, dan akan makan tengah hari anda.

7. Percaya Apa yang Anda Baca . Setiap kali anda mendengar 'Saya membaca di blog .. ", abaikan pernyataan yang lain (kecuali jika itu adalah ITXtreme :-). Kecuali anda menyukai fiksyen kreatif, kebanyakan perkara yang anda baca adalah pembohongan, pembohongan damm, dan fabrikasi langsung.

8. Menyalahkan Teknologi untuk Masalah Manusia . Ambil anak lelaki pemukul kegemaran hari ini - myspace.com. Sebarang produk yang membolehkan sumbangan dan komunikasi pengguna dapat digunakan oleh orang jahat untuk menyakiti orang. Ini bukan kesalahan teknologi - ini adalah kesalahan fitrah manusia.

9. Idea Sejuk Paling Penting . Perkara pelaksanaan - Saya bosan dengan kebangkitan semula yang tidak rasional mengenai perkara baru yang menyeronokkan di web. Tetapi kita semua tahu bahawa jika ada perniagaan baru ini akan berjaya, ia akan berdasarkan kebanyakan kemampuan mereka untuk melaksanakannya.

10. Menjadikan Pelanggan Anda Penjenayah adalah Idea yang Baik . Terlalu banyak contoh ini - RIAA menggugat remaja daripada membuat model perniagaan / produk yang sesuai untuk mereka, dan kehancuran Microsoft Genuine Advantage yang akan datang pada musim gugur ini adalah dua contoh yang terlintas di fikiran. Bilakah menuntut pelanggan anda menjadi idea yang baik? apa yang pernah berlaku untuk memenuhi keperluan pelanggan dengan produk yang sesuai? Kemalasan telekomunikasi dalam keseluruhan perbahasan netraliti bersih juga terjadi (seperti memanggil 'pemuat bebas' di web, seolah-olah membayar $ 50 sebulan untuk lebar jalur yang tidak dijamin bukanlah penipuan telco).

Saya yakin senarai itu dapat diteruskan, tetapi cukup buat masa ini.