Jam akhir hayat SQL Server 2005 semakin hampir

Awal minggu ini, Microsoft mengingatkan pengguna SQL Server 2005 bahawa semua sokongan untuk produk tersebut akan berakhir dalam satu tahun, pada 12 April 2016.

Ini bukan perkembangan yang tidak dijangka, kerana SQL Server 2005 telah berada dalam fasa "sokongan yang diperluas" dari kitaran hayatnya sejak April 2011. Tetapi seperti dengan produk pelayannya yang lain yang menghampiri akhir hayat, Microsoft mendorong pengguna SQL Server yang ada untuk berpindah ke produk yang lebih baru dalam keluarga SQL Server, atau ke platform pangkalan data Microsoft Azure.

Tamat sokongan untuk SQL Server 2005 bermaksud tidak ada lagi patch keselamatan untuk produk. Tetapi itu tidak termasuk syarikat yang mempunyai pengaturan khas melalui perjanjian Microsoft Premier Support seperti perjanjian yang ditawarkan Microsoft untuk Windows XP - walaupun tidak jelas apakah Microsoft akan menawarkan potongan 90 peratus untuk kontrak sokongan SQL Server 2005, seperti yang dilaporkan kepada telah dilakukan untuk XP.

Seperti akhir hayat Windows Server 2003 (14 Julai 2015) yang akan datang, Microsoft memanfaatkan sebahagian baki tahun untuk mendorong organisasi untuk menaik taraf. Daripada mengetepikan keselamatan semata-mata sebagai motif, Microsoft menumpukan lebih banyak ruang dalam artikel tersebut untuk memaparkan peningkatan prestasi dan ciri-ciri ketersediaan tinggi yang terdapat dalam versi SQL Server yang lebih baru.

Bagi mereka yang merancang untuk menaik taraf SQL Server di tempat, Microsoft mendakwa SQL Server 2005 dapat ditingkatkan ke tempatnya ke SQL Server 2014 - dengan syarat yang pertama bukan edisi 32-bit produk. (Dalam kes seperti itu, perlu dilakukan peningkatan bersebelahan.) Bagi mereka yang beralih ke awan Microsoft, Azure SQL Database v12 menawarkan "keserasian hampir lengkap" dengan produk Microsoft SQL Server yang berdiri sendiri, dan tawaran Microsoft alat sumber terbuka sendiri untuk membantu penghijrahan.

Terdapat sedikit persoalan SQL Server 2005 masih mempunyai asas penyebaran perusahaan aktif yang cukup besar. Walaupun nombor tepat sukar didapatkan, satu petunjuk umum mengenai bagaimana SQL Server 2005 terus digunakan berasal dari Stack Overflow, di mana aliran soalan yang stabil dan lambat yang ditandai "sql-server-2005" terus muncul.

Di mana dan bagaimana pangkalan data tersebut digunakan - di peringkat perusahaan, jabatan, atau aplikasi individu - juga penting; penggunaan lebih jauh dalam hierarki dan lebih meluas di seluruh organisasi lebih sukar untuk ditangani. Aplikasi yang dibina dengan sekatan pematuhan peraturan tertentu, misalnya, akan lebih sukar - dan lebih mahal - untuk dikeluarkan.

Kajian yang ditugaskan oleh Forrester, yang ditugaskan oleh Microsoft telah menguraikan kos untuk berpindah ke SQL Server versi terbaru. Senario migrasi, gabungan yang dibuat dengan mengkaji beberapa organisasi yang ada, boleh menelan belanja sebanyak $ 4 juta secara keseluruhan, tetapi Forrester mendakwa perbelanjaan tersebut dapat dikembalikan dalam setahun. Laporan ini tertumpu terutamanya pada kesan ekonomi keseluruhan penyebaran SQL Server, bukan pada kos khusus yang berkaitan dengan peningkatan versi SQL Server yang lebih awal dalam organisasi - terutama yang berusia seperti SQL Server 2005.

Kecemasan peningkatan yang paling mendesak kekal sebagai Windows Server 2003 - masih banyak digunakan di perusahaan dan membuangnya, dengan hanya tinggal tiga bulan sebelum Microsoft menarik semua sokongan untuk produk tersebut.