Muat turun Windows 7 SP1 kering di pengedar Microsoft Digital River

Untuk pelanggan Windows tanpa akses segera ke MSDN (atau TechNet yang tidak berfungsi), memperoleh ISO Windows yang tulen telah menjadi pengalaman yang mengecewakan dan sangat mengecewakan: Microsoft memberitahu anda untuk meminta pengeluar perkakasan anda untuk Windows ISO; pengeluar perkakasan sama ada mengabaikan permintaan itu atau menghantar DVD pemulihan yang penuh dengan sampah, yang sering membebankan anda atas kesulitan tersebut.

Itu berubah beberapa tahun yang lalu, ketika Microsoft mengikat kontrak dengan syarikat penyumberan luar Digital River untuk menyediakan perkhidmatan muat turun untuk bit Windows. Tetapi dalam beberapa hari ini, pautan untuk versi Windows 7 SP1 di Digital River berhenti berfungsi. Tidak jelas apakah ada masalah teknikal atau apakah kontrak Microsoft dengan Digital River telah berakhir.

Sebilangan besar pelanggan Windows mengetahui tentang Digital River melalui pelbagai tawaran diskaun pelajar / akademik Windows: Digital River nampaknya menjalankan program diskaun pelajar dan menyediakan bit Windows yang "asli" untuk dimuat turun. Selama bertahun-tahun, banyak pakar Windows - termasuk posting MVP di forum Microsoft Answers - menunjukkan pelanggan ke pautan Digital River yang mengandungi salinan perisian langsung dari Microsoft. Moderator Microsoft MVP and Answers forum Andre de Costa mengatakannya dengan cara ini:

Oleh kerana ia dimuat turun secara langsung dari pelayan Digital River, selagi anda memiliki lesen asli, yang mungkin sudah anda miliki, maka anda bebas memuat turunnya. Cara saya melihatnya, lesen lebih diutamakan daripada medium. Sekiranya anda membeli runcit Windows 7, maka itu sudah disertakan dengan media pemasangan, misalnya jika anda membelinya dari Kedai Microsoft, anda mempunyai pilihan untuk memuat turunnya bila-bila masa anda mahu atau cakera dihantar kepada anda atau jika itu adalah lesen kotak , anda akan mempunyai dua cakera fizikal. Orang yang dimuat turun oleh Digital River ini, walaupun mereka tidak membeli melalui program peningkatan Pelajar adalah orang dengan pramuat OEM yang mungkin kehilangan partisi pemulihan atau media mereka dan tidak dapat bersusah payah dengan proses mendapatkan media pemulihan . Perkara yang sama berlaku untuk cakera runcit,proses pesanan, penghantaran, yuran nominal.

Perlu diperhatikan: Setahun yang lalu, Digital River mengumumkan dalam pengajuan SEC bahwa telah mencapai kesepakatan dengan Microsoft untuk "membangun, menjadi tuan rumah dan mengurus Microsoft Store, sebuah kedai e-commerce yang menyokong penjualan dan pemenuhan Microsoft dan pihak ketiga perisian dan juga produk elektronik pengguna, kepada pelanggan di seluruh dunia. " Kemungkinan muat turun dari Microsoft Store mungkin berasal dari pelayan Digital River.

Pautan ke pelayan Digital River untuk bit Windows 7 SP1 diterbitkan secara meluas sejurus SP1 dikeluarkan. Semasa menggunakan lebar jalur Digital River untuk memuat turun produk Microsoft nampaknya berwarna kelabu, hakikatnya Windows 7 SP1 akan berjalan sehingga 30 hari tanpa kunci produk - jelas, Microsoft membenarkan pemasangan produk oleh mereka yang tidak mempunyai kunci produk - dan satu-satunya cara untuk mendapatkan salinan tetap Win7 SP1 adalah dengan membeli kunci dari Microsoft atau salah satu pengedarnya.

Bermula sekitar 20 Mac, pautan Win7 SP1 ke Digital River berhenti berfungsi. Saya tidak mendapat penjelasan dari Microsoft atau Digital River untuk gangguan tersebut. Permintaan untuk mendapatkan maklumat dari agensi PR Microsoft tidak memberikan jawapan segera. (Saya akan mengemas kini catatan ini dengan maklumat masa depan.)

Anehnya, pautan Sungai Digital untuk Windows 7 itu sendiri masih berfungsi dengan baik. Menurut Jan Krohn di HeiDoc.net, satu-satunya versi yang kini tersedia dari Digital River adalah versi windows 7 RTM (bukan SP1) dalam bahasa Inggeris dan Sepanyol AS.

Sekiranya anda mahukan Windows 7 SP1 dalam bahasa Inggeris AS atau Sepanyol AS, anda harus memuat turun dan memasang Win7 dari salah satu pautan, kemudian melalui proses (panjang) menggunakan Service Pack 1 dari Windows Update.

Ada kemungkinan pelayan Digital River dimatikan dan tidak beroperasi selama seminggu. Namun, memandangkan keunggulan Digital River dalam komuniti e-dagang, itu nampaknya tidak mungkin.

Ada kemungkinan bahawa kontrak Digital River dengan Microsoft sedang diuji. Moderator Komuniti MVP and Answers JW Stuart menunjukkan artikel di Minneapolis / St. Paul Business Journal, bertarikh Mei lalu, mengatakan, "Saham Digital River Inc. naik 4,25 persen pada hari Rabu setelah mengumumkan bahawa ia telah diperpanjang adalah perjanjian pengedaran dengan Microsoft hingga Mac 2014. Microsoft adalah pelanggan terbesar Digital River, menyumbang sekitar 28 peratus dari pendapatan syarikat Minnetonka tahun lalu. "

Mungkin kita menyaksikan permulaan akhir Windows 7 bit yang mudah diakses dan disahkan.

Artikel ini, "Muat turun Windows 7 SP1 kering di pengedar Microsoft Digital River," awalnya diterbitkan di .com. Dapatkan perkataan pertama mengenai apa yang dimaksudkan dengan berita teknologi penting dengan blog Tech Watch. Untuk berita teknologi perniagaan terkini, ikuti .com di Twitter.