Bagaimana WordPerfect Keliru?

Saya tidak tahu mengapa, tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini pembaca telah beberapa kali mengemukakan topik yang merupakan keluhan bersejarah - sebenarnya, dari segi dunia teknologi, yang merupakan sejarah kuno. Mengapa WordPerfect - program pemprosesan kata yang disukai oleh begitu banyak orang yang disayangi di era DOS - kehilangan Microsoft Word? Perkara itu menjadi topik perbahasan yang agak hangat di papan perbincangan saya tahun ini, walaupun ketika itu tidak banyak topik.

Fakta bersejarah asas saga WordPerfect tidak dipertikaikan. Pada awal era PC IBM, rangkaian WordPerfect 4.X dari Satelit Software menggantikan WordStar sebagai pemproses kata yang paling popular, berdasarkan sebahagian besarnya pada kemampuan makro, ciri "kod pendedahan", dan reputasi syarikat untuk sokongan percuma berkualiti tinggi. Tetapi WordPerfect terlambat dengan versi Windows pertamanya, dan kemudian gabungan Word dengan Microsoft Office di banyak PC menghasilkan penjualan WordPerfect - pertama ke Novell, kemudian Corel pada tahun 1996 - bertujuan untuk menghasilkan suite pejabat yang kompetitif. Walaupun mengekalkan populariti di beberapa pasaran, terutama kalangan undang-undang, WordPerfect kini umumnya tidak mendapat perhatian sebagai pesaing Word berbanding alternatif perisian percuma.

Tetapi nampaknya ada banyak perselisihan mengenai apakah WordPerfect hanya gagal bersaing atau menjadi mangsa amalan monopoli Microsoft. Ada yang merasakan bahawa sekumpulan Office menangani aplikasi produktiviti lain hanyalah langkah pintar yang nyata dari pihak Microsoft. "Saya rasa Microsoft mendapat banyak kritikan bahawa mereka TIDAK layak," tulis seorang pembaca. "Saya ingat hari-hari Lotus 1-2-3 dan Harvard Graphics dan WordStar dan GoldenGate, dan kehidupan dengan MS Office jauh lebih baik dan lebih produktif. Semua geeks sumber terbuka itu tidak akan begitu berkesan jika Microsoft tidak ' t menentukan sasaran secara menyeluruh dan jelas - iaitu keperluan pengguna - untuk mereka. "

Tetapi yang lain berpendapat bahawa Office membenarkan aplikasi Microsoft yang rendah untuk memenangkan produk yang lebih baik. "Pada kenyataannya, Office agak terlambat ke pesta itu," tulis pembaca lain. "Walaupun Word 2.x gagal memikat pelanggan, Lotus 1-2-3, WordPerfect, dan lain-lain memberikan produk unggul. IMO, WordPerfect masih merupakan produk unggul kerana ia membolehkan pengguna yang cerdas menentukan dengan tepat di mana format dalam dokumen 'dibantu' oleh aplikasi dan membenarkan penghapusan kod kawalan tersebut. Itulah pemimpin pek, Microsoft membawa bahagian belakang, kemudian menggunakan FUD untuk menghancurkannya. "

Tetapi pembaca lain mengatasi kronologi luka yang ditimbulkan sendiri oleh WordPerfect. "Terus terang, WinWord 2.x adalah program yang hebat, jauh sebelum waktunya, terutama jika anda menjalankannya pada Windows 3.0 / 3.0a berbanding 3.1x. WordPerfect 5.1 untuk Windows (Q4-1991) adalah kegagalan yang tidak menyenangkan - sama sekali tidak stabil, tidak sarat dengan fitur, dan bahkan menggunakan program pemasangan berasaskan DOS! WordPerfect 5.2 (Q1-1992) adalah pembetulan pepijat besar-besaran, walaupun kecil & cepat. WordPerfect 6.0 (Q4-1993) adalah bahagian kereta yang lain omong kosong, tetapi ia menunjukkan potensi. Hanya ketika WordPerfect 6.0a (April, 1994) keluar ada sesuatu yang berharga di bahagian depan Windows. Pada pertengahan tahun 1994, 2 1/2 tahun selepas versi pertama WordPerfect untuk Windows keluar, adalah ada sesuatu yang cukup stabil. Tetapi pada masa itu, kerosakan telah dilakukan dan MS-Office 4.2 / 4.3 telah tersedia. "

Sudah tentu, yang lain menunjukkan bahawa Microsoft tidak mempermudah siapa pun untuk bersaing dengan aplikasi Windows-nya. "MS Office menghancurkan persaingannya untuk satu sebab dan satu sebab SAHAJA - antara muka pengaturcaraan aplikasi tanpa dokumen," tulis pembaca lain. "WordPerfect menghadapi masalah kerana mereka melabur secara besar-besaran dalam produk grafik baru untuk sistem operasi yang disebut Microsoft sebagai masa depan - OS / 2 - sementara Microsoft sibuk menulis produk yang bersaing menggunakan antara muka pengaturcaraan rahsia untuk sistem operasi sebenar mereka . masa depan - Windows. Microsoft mencipta dan mengeksploitasi keupayaan Windows yang tidak didokumentasikan dengan sengaja untuk memastikan produk pesaingnya berjalan seperti anjing, sehingga memastikan MS Office adalah satu-satunya yang dapat dilaksanakanpilihan pada Windows - dan tentu saja mengunci pengguna ke Windows dengan amalan monopoli yang didokumentasikan dengan baik dalam pelbagai tuntutan mahkamah yang mereka hilang. Anda memberi penghargaan kepada serigala untuk rasa daging kambing yang sangat baik. "

Terdapat penjelasan lain, bagaimanapun. "WordPerfect memang menghadapi masalah ketika tidak bergerak dengan cepat ke persekitaran Windows," tulis seorang pemerhati tanpa nama dari bekas kawasan WordPerfect. "Mereka mempunyai banyak waktu untuk membalasnya tetapi memilih untuk tidak melakukannya dengan alasan apa pun yang mereka miliki. Dua pemilik teratas mereka (masing-masing 49.5% pemilikan) mempunyai perbezaan budaya antara satu sama lain yang mengalihkan perhatian mereka daripada memperhatikan masa depan produk tersebut. pada masa itu. Mereka berpisah dengan menjual organisasi WordPerfect kepada Novell dengan harga sekitar $ 700 juta. Sokongan legenda WordPerfect telah mula menurun sebelum penjualan itu. Pada masa itu, banyak pengaturcara dan orang sokongan mereka telah dipecat (beberapa rakan karib saya ) dan kebanyakan pejabat kosong dengan lampu padam. Itu sudah lebih dari sepuluh tahun yang lalu. "

Seorang pembaca malah berpendapat bahawa model sokongan WordPerfect adalah faktor besar dalam pembatalannya. "Saya masih ingat ketika standard emas untuk sokongan adalah WordPerfect Corp. Mereka menjual sebahagian besar produk mereka berdasarkan sokongan hebat dan PERCUMA yang mereka berikan. Mereka bahkan memberi sokongan kepada orang yang mencuri perisian mereka. Lihat apa yang berlaku pada WordPerfect. Mereka menemui kos sokongan melebihi keuntungan yang diperoleh dengan memberikannya secara percuma, dan mula mengenakan bayaran. Itulah akhir syarikat kerana perisian mereka pada masa itu bukan produk yang unggul. "

Atau adakah kesalahan sebenarnya ada pada pengurus IT, dan bos mereka, yang tidak dapat mengatakan tidak kepada Redmond? "Kembali ketika Office 97 telah dikeluarkan dari semua senarai yang disarankan oleh majalah komputer kerana terlalu buggy, anda boleh membeli salinan pelayan WordPerfect seharga $ 1500, yang memungkinkan hingga 255 pengguna! Dan WordPerfect stabil dan mudah digunakan. Ketika saya mengadu tentang keputusan di agensi pemerintah tempat saya bekerja pada masa itu untuk beralih ke Office 97, saya diberitahu 'Lebih masuk akal strategi untuk menyesuaikan diri dengan Microsoft.' Oleh itu, masuk akal untuk membeli produk yang lebih mahal, buggier, dan lebih sukar untuk digunakan! Jenis pengurusan ini tidak mempunyai arti yang Tuhan berikan kepada crabapples. Mereka biasa mengatakan bahawa tidak ada yang pernah dipecat untuk membeli IBM. Sekarang ini adalah MickeySoft .Kita semestinya perlu menggunakan produk lain - APA produk lain. "

Apa pendapat kamu? Hantarkan komen anda mengenai kisah ini di bawah.