Arkitek awan yang memperoleh $ 150,000 kemungkinan kurang dibayar

Menurut sumber ini, "arkitek awan memperoleh antara $ 140,000 hingga $ 150,000" setiap tahun. Saya telah membayar lebih dan sedikit, bergantung kepada tempat tinggal arkitek. Walau bagaimanapun, seorang arkitek cloud yang baik dapat menghasilkan sebanyak $ 250,000 dengan pengalaman yang tepat dan rekod kejayaan yang terbukti. 

Banyak yang mencemooh "rekod prestasi yang terbukti" kerana sumber-sumber berasaskan awan relatif baru, dan mengkonfigurasi sumber-sumber tersebut untuk membentuk penyelesaian optimum adalah sains yang masih berkembang. Walaupun itu benar, mereka yang mempunyai kemampuan seni bina awan kini naik ke puncak. Dalam kebanyakan kes, penggunaan krim tanaman kepada kakitangan dapat menjimatkan $ 10 juta hingga $ 100 juta dolar per tahun dalam pelaburan awan dan IT yang salah tempat. 

Arkitek awan yang baik jarang ditemui kerana mereka memakai topi begitu banyak. Mereka harus berpengalaman dalam keselamatan dan pemerintahan, pakar dalam penyelesaian awan awam dan swasta, serta sangat berpengetahuan tentang IT tradisional - semuanya pada masa yang sama. Dengan kata lain, Jack (atau Jill) dari semua perdagangan.

Mesej kepada mereka yang merancang untuk memperoleh ijazah perguruan yang berkaitan dengan IT mirip dengan nasihat kepada doktor yang bercita-cita tinggi: Cara anda menghasilkan banyak wang adalah dengan pakar. Itulah sebabnya kami melihat lebih banyak "arkitek" di luar sana yang memegang sijil awan awam utama yang biasanya menumpukan pada satu awan awam. Mereka mungkin pandai mengatasi masalah perniagaan melalui pendekatan AWS, Google, atau Microsoft, tetapi kemungkinan penyelesaiannya optimum dan terbaik untuk berkembang biak sangat rendah.

Sebagai catatan sampingan, saya mencari nafkah dengan merobek penyelesaian tersebut untuk mengetahui mengapa mereka tidak memenuhi harapan. Ini biasanya melibatkan penunjuk pada semua amalan terbaik dan penyelesaian terbaik, awan atau tidak, yang tidak dipertimbangkan. Kekurangan pandangan itulah sebabnya mengapa banyak penyelesaian sasaran yang dicadangkan berharga lebih tinggi daripada yang seharusnya dan tidak sering menyelesaikan masalah perniagaan, sebahagian atau keseluruhan. Apabila saya atau orang lain dengan kemahiran saya tidak mengkaji penyelesaian yang dicadangkan, rancangan itu akan dikeluarkan dan kemungkinan meningkat secara eksponen bahawa pelaksanaannya akan dilabel sebagai kegagalan dan bukannya kejayaan.

Intinya ialah sekarang kita menghadapi sedikit krisis: Tidak ada bakat seni bina awan yang cukup untuk dikelilingi. Kami memerlukan bakat yang mempunyai gabungan kemahiran lama dan baru, berasaskan awan dan tidak. Yang paling penting, arkitek awan yang baik perlu menjadi ajaran diri yang ganas untuk membuat panggilan penting mengenai teknologi apa yang akan membantu dan teknologi apa yang akan menghalang. 

Sekiranya anda dapat menjumpai orang-orang itu, sewa mereka untuk apa sahaja pasaran yang akan ditanggung. Alternatifnya termasuk kesilapan yang mahal, yang kebanyakannya tidak akan anda ketahui sehingga anda berada di lubang arnab dan sudah terlambat untuk mendapatkan pendapat kedua.