Lupakan Angular 3, Google melonjak terus ke Angular 4

Bulan lalu, Google mengejutkan semua orang apabila memperincikan rancangan untuk Angular 3 yang akan dikeluarkan enam bulan selepas kedatangan Angular 2. Sekarang ternyata tidak akan ada pelepasan Angular 3. Sebaliknya, Google akan pergi ke versi 4 kerangka JavaScript yang popular pada bulan Mac.

Google Igor Minar mengatakan pada persidangan Angular NG-BE 2016 baru-baru ini di Belgium bahawa Google akan melonjak dari versi 2 ke versi 4 sehingga jumlah peningkatan berkaitan dengan penghala versi 4 Angular yang dirancang untuk digunakan dengan pelepasan tersebut.

Minar, sebenarnya, menyusun peta jalan yang memiliki lapan versi beta Angular 4 yang akan dikeluarkan antara bulan Disember dan Februari, diikuti oleh dua calon pelepasan pada bulan Februari dan siaran umum pada 1 Mac. Tetapi Minar mengingatkan agar tidak terlalu tergantung dan menasihati agar kerangka itu disebut "Angular" pula. "Jangan sebut AngularJS, jangan sebut Angular 2," katanya, "kerana ketika kami meluncurkan lebih banyak versi ini, ini akan menjadi sangat membingungkan bagi semua orang."

Angular berada pada jadual yang agresif sehingga Angular 5 akan tiba pada bulan September / Oktober 2017, diikuti dalam enam bulan oleh Angular 6, dengan Angular 7 datang enam bulan kemudian pada bulan September / Oktober 2018.

Matlamat Google untuk Angular 4 adalah serasi ke belakang dengan Angular 2 yang mungkin dan untuk memperbaiki mesej ralat penyusun. Pada bulan November, Google membincangkan versi Angular seterusnya, yang kemudian dikenali sebagai versi 3, menekankan peningkatan dalam perkakas dan juga penghasilan kod yang dikurangkan.

Pelan peningkatan Angular juga termasuk pindah ke TypeScript 2.1 sebagai garis dasar, jauh dari TypeScript 1.8. Walaupun ini berarti ada perubahan besar, Minar meyakinkan. "Ini tidak akan menjadi masalah besar. Kami melakukan migrasi ini ke seluruh Google dan agak remeh, tetapi ia memerlukan [beberapa campur tangan]." Angular 2 ditulis semula dalam TypeScript, superset JavaScript yang diketik Microsoft.

Awal bulan ini, Google awal bulan ini mengeluarkan Angular 2.3, peningkatan kecil yang menampilkan Perkhidmatan Bahasa Sudut, yang dirancang untuk berintegrasi dengan IDE dan menyediakan penyelesaian jenis dan pemeriksaan ralat dengan Templat Sudut. Pewarisan objek untuk komponen juga ditampilkan. Angular 2.2 tiba pada bulan November, yang menampilkan keserasian kompilasi lebih awal.