Oracle kini memerlukan langganan untuk menggunakan Java SE

Oracle telah merombak program sokongan komersialnya untuk Java SE (Edisi Standar), memilih model langganan dan bukan model yang mempunyai perniagaan yang membayar satu kali lesen kekal ditambah dengan biaya sokongan tahunan. Langganan akan tersedia pada bulan Julai 2018. (Penggunaan peribadi, bukan komersial terus percuma dan tidak memerlukan langganan.)

Disebut Langganan Java SE, program baru untuk penyebaran Java yang penting untuk misi menyediakan perlesenan komersial, dengan fitur yang ditawarkan seperti Advanced Java Management Console. Juga, Oracle Premier Support disertakan untuk keluaran Java SE semasa dan sebelumnya. Diperlukan untuk penyebaran baru Java SE 8, dan termasuk dukungan untuk Java SE 7. (Mulai Januari 2019, Oracle akan memerlukan langganan bagi perniagaan untuk terus mendapatkan kemas kini ke Java SE 8.)

Kos Langganan Oracle Java SE

Harganya ialah $ 25 per bulan untuk pemproses untuk pelayan dan instance cloud, dengan potongan harga yang ada. Untuk PC, harganya bermula dari $ 2,50 sebulan setiap pengguna, sekali lagi dengan potongan harga. Langganan satu, dua, dan tiga tahun tersedia. Oracle telah menerbitkan syarat-syarat rancangan langganan Java SE barunya.

Harga sebelumnya untuk program Java SE Advanced berharga $ 5,000 untuk lesen untuk setiap pemproses pelayan ditambah dengan $ 1,100 yuran sokongan setiap pelayan pelayan, serta $ 110 sekali bayaran lesen bagi setiap pengguna bernama dan $ 22 yuran sokongan tahunan bagi setiap pengguna yang dinamakan ( setiap pemproses mempunyai minimum sepuluh pengguna). Oracle mempunyai kombinasi harga yang serupa untuk lesen Java yang lain.

Apa yang dilindungi oleh Langganan Java SE

Ciri-ciri Langganan Java SE meliputi:

  • Akses ke beberapa versi Oracle Java SE melewati masa kemas kini awam (EoPU) terakhir mereka.
  • Akses awal ke pembetulan pepijat kritikal.
  • Pelesenan dan sokongan untuk penggunaan awan, pelayan, dan desktop.
  • Prestasi, kestabilan, dan kemas kini keselamatan.
  • Keupayaan pengurusan, pemantauan, dan penerapan perusahaan.
  • Sokongan sepanjang masa.

Bagaimana ini mempengaruhi pelepasan Java dua tahun sekali

Oracle telah menerapkan irama rilis enam bulan untuk Java SE, dengan Java Development Kit 10 telah dihantar pada bulan Mac 2018 dan versi seterusnya, JDK 11, akan berakhir pada bulan September 2018. Pelanggan Java SE dapat mengikuti jadwal ini, atau mereka dapat mengendalikan apabila aplikasi pengeluaran beralih ke siaran baru; itu pilihan mereka. Pelanggan juga boleh mengemas kini siaran sokongan jangka panjang (LTS) selama lapan tahun.

Apa yang berlaku jika anda tidak memperbaharui

Sekiranya pengguna tidak memperbaharui langganan, mereka kehilangan hak atas perisian komersial yang dimuat turun semasa langganan. Akses ke Oracle Premier Support juga berakhir. Oracle mengesyorkan agar mereka yang memilih untuk tidak memperbaharui peralihan ke binari OpenJDK dari syarikat, yang ditawarkan di bawah GPL, sebelum langganan mereka berakhir. Melakukannya akan membolehkan pengguna terus menjalankan aplikasi tanpa gangguan.