6 sebab anda mesti menggunakan jQuery

Berdasarkan manipulasi DOM HTML (Model Objek Dokumen) dan dirancang untuk mempermudah skrip HTML sisi pelanggan, jQuery menggabungkan bahagian HTML dan CSS. Ribuan syarikat berada di kereta muzik jQuery, dan syarikat anda seharusnya juga.

Mari kita lihat mengapa jQuery memberi kesan sedemikian pada peringkat perusahaan.

[Berapa banyak yang anda tahu mengenai alat pembangun yang kuat ini? Ketahui dalam ujian JavaScript IQ. | Ketahui cara bekerja lebih pintar, tidak lebih sukar dengan mengumpulkan semua petua dan trend yang perlu diketahui oleh pengaturcara dalam Panduan Survival Pembangun. Muat turun PDF hari ini! | Ikuti berita pembangun terkini dengan buletin Developer World. ]

1. jQuery mempromosikan kesederhanaan

Pembangun mendapati jQuery intuitif dan mudah dipelajari - perpustakaan ini dibina berdasarkan kod yang lebih pendek dan ringkas. Dengan standard sintaks dan pengkodan terbuka, pemaju dapat memendekkan masa yang diperlukan untuk menyebarkan aplikasi atau laman web.

Sebagai tambahan, pembangun tidak perlu pakar dalam pengaturcaraan atau reka bentuk Web untuk membuat gaya yang hebat untuk laman web mereka. Mana-mana pembangun yang telah menghabiskan berjam-jam pengekodan dan pengujian fail CSS pasti akan menghargai pelaksanaan sederhana yang dibawa oleh jQuery. Terdapat juga satu set komponen UI jQuery yang kuat yang dapat disambungkan oleh pembangun ke laman web mereka.

2. Elemen jQuery dipaparkan walaupun JavaScript dilumpuhkan

Sekiranya Adobe Flash tidak dipasang pada penyemak imbas tertentu, bahagian halaman tertentu mungkin tidak betul, jika mereka membuat sama sekali. Ini bukan sahaja tidak menyenangkan bagi pengguna; ia memaksa pemaju untuk menghabiskan lebih banyak masa untuk membuat kod untuk penyemak imbas yang tidak mempunyai pemalam Flash, yang menambah masa pengembangan.

Tidak begitu dengan jQuery. Memanipulasi DOM HTML telah menjadi amalan yang paling banyak diterima untuk memanipulasi laman web sehingga kandungan akan diberikan walaupun JavaScript dinonaktifkan di penyemak imbas. Oleh kerana HTML DOM selalu ada, tidak perlu risau tentang tetapan penyemak imbas.

Tambahan lagi, mengembangkan menggunakan jQuery dapat mengurangkan jumlah tiket meja bantuan. Meja bantuan anda akan menghargai bahawa pembangun anda membuat pengekodan secara proaktif untuk mengelakkan kerosakan penyemak imbas yang ditakuti.

3. jQuery mudah disatukan dengan Visual Studio IDE

NuGet adalah pelanjutan Visual Studio yang memudahkan untuk menambah, membuang, dan mengemas kini perpustakaan dan alat dalam projek Visual Studio yang menggunakan .Net Framework. NuGet telah wujud selama bertahun-tahun, dan ia merupakan sumber yang dipercayai untuk pembangun untuk menukar dan mengembangkan pakej untuk Microsoft Visual Studio.

Visual Studio 2010 menyokong integrasi perpustakaan jQuery melalui kotak dialog Kelola Pakej NuGet. Ini mengaktifkan ciri Intellisense Visual Studio, yang memberi pengembang akses segera ke kaedah dan sintaks jQuery tanpa harus meninggalkan paparan kod untuk melakukan penyelidikan. Tidak ada alat yang lebih baik untuk berfungsi dalam persekitaran .Net berasaskan Microsoft

Secara amnya, kebanyakan pembangun .Net menggunakan Visual Studio dan biasa dengan NuGet. Ini adalah sebahagian daripada sebab mengapa populariti jQuery terus meningkat dengan pembangun .Net. Dengan penambahan tema mudah alih jQuery untuk Windows, anda kini mempunyai semua faedah pengembangan perpustakaan jQuery yang tersedia untuk platform Windows Phone.

Microsoft menunjukkan bahawa ia serius dengan HTML5, yang merangkumi banyak elemen jQuery, dengan mempromosikan penggunaan perpustakaan jQuery yang telah diterima pakai oleh kumpulan HTML5. Microsoft mendorong penggunaan jQuery, bukan sahaja dalam pembangunan mudah alih tetapi juga dalam aplikasi UI gaya Metro baru.

4. jQuery menjadikan aplikasi animasi seperti Flash

Pembangun flash tidak murah. Membangunkan dalam Flash memerlukan keluk pembelajaran yang besar; bagi pemaju rata-rata, memerlukan bertahun-tahun latihan untuk dapat membuat ciptaan seperti filem yang menjadikan Flash terkenal. Sebaliknya, jQuery adalah percuma dan hanya memerlukan pengetahuan mengenai JavaScript dan HTML.

Katakan anda mampu membeli perisian dan pemaju Flash anda. Dia masih harus membuat kod untuk penyemak imbas dan platform yang tidak menyokong Flash dan untuk khalayak yang tidak dapat melihat kandungan Flash anda. Ini adalah salah satu kelemahan terbesar dalam membina laman web Flash sahaja - dan salah satu kelebihan terbesar dalam membina HTML5.

Sementara itu, jQuery menggunakan gabungan CSS, HTML, JavaScript, dan AJAX. Ini semua teknologi berasaskan markup yang dimaksudkan untuk berfungsi dengan baik. Ini bermakna anda dapat menerapkan strategi pengoptimuman ke laman web anda tanpa harus melakukan penyesuaian khas untuk teknologi seperti Flash. Kesimpulannya: Anda boleh mencapai kesan hebat yang akan membuatkan penonton anda terus terlibat.

Untuk contoh menarik mengenai jenis animasi yang dapat dicapai dengan menggunakan HTML5 dan jQuery, lihat ciri boostinspiration.com Laman Web HTML5: 10 contoh pembunuhan kilat.

5. halaman jQuery dimuat lebih pantas

Google dan mesin pencari lain menggunakan masa muat halaman sebagai salah satu daripada banyak faktor yang mempengaruhi SEO. (Lebih lanjut mengenai itu kemudian.) Untuk ini, dan banyak alasan lain, setiap pembangun harus berusaha untuk membuat kod yang ringan dan ringkas mungkin.

Cara terbaik untuk melakukan ini adalah dengan mengurangkan saiz kod anda. Sekiranya laman web anda dikodkan dengan pangkalan HTML dan CSS, anda boleh membuat penyesuaian yang seragam pada kod anda yang akan mengurangkan ukurannya. Seperti CSS, fail jQuery umumnya disimpan secara berasingan dari laman Web itu sendiri. Ini membolehkan pemaju membuat pengubahsuaian di seluruh laman web melalui satu repositori pusat dan bukannya mencari melalui struktur folder. Ini adalah faedah utama pengekodan CSS, dan ini terbukti berjaya.

Sebagai tambahan, jQuery memberi anda pilihan untuk memuat tag div hanya apabila anda memerlukannya. Sekiranya anda mengambil langkah-langkah untuk meningkatkan kelajuan laman web anda, maka anda boleh mempertimbangkan untuk memuatkan hanya label div yang diperlukan untuk acara memuat halaman anda. Dengan cara ini, anda hanya dapat memaparkan apa yang perlu dilihat oleh pengguna dengan segera dan memuatkan elemen pembahagian anda yang selebihnya diperlukan.

6. jQuery boleh mesra SEO

Anda mungkin mempunyai laman web yang paling menarik, tetapi adakah berbaloi jika anda mengorbankan gaya untuk SEO? Cara anda membuat kod laman web anda sangat mempengaruhi cara ia terdapat di Google, Bing, dan mesin carian lain.

Seperti yang dinyatakan, jQuery dapat dioptimumkan untuk mesin pencari, dan ada banyak pemalam yang tersedia untuk membantu pembangun dalam tugas ini. Menyematkan elemen jQuery anda menggunakan senarai yang tidak tersusun adalah amalan mesra SEO yang berfungsi dengan baik.

Sebagai contoh:

    Berikan output jQuery anda di sini

Senarai yang tidak disusun adalah tag HTML klasik yang telah wujud selama bertahun-tahun - enjin carian akan diambil atau dikenali

    tag lebih cepat daripada elemen atau tag khas - dan masih akan digunakan dalam HTML5.

    Kelebihan SEO lain dari kombo HTML5-jQuery yang perlu disebutkan ialah animasi dapat dimuat dengan kata kunci yang dapat dibaca oleh mesin pencari.

    Mengapa anda memerlukan jQuery

    Mari merakamkan beberapa kelebihan menggunakan jQuery dalam projek pembangunan Web anda yang seterusnya.

    • Harganya betul. Perpustakaan jQuery adalah percuma.
    • Ia ringan. Oleh kerana jQuery mendorong kandungan ke klien, oleh itu mengurangkan masa menunggu tindak balas pelayan. Selain itu, lebih kecil daripada Flash, jadi menghasilkan pemutaran yang lebih lancar dan lebih sedikit kesalahan.
    • Ia berfungsi di mana sahaja. HTML5 serasi antara penyemak imbas-ia akan berfungsi pada mana-mana penyemak imbas, telefon bimbit atau tablet, dan bahkan pada peranti Apple.
    • Terdapat keluk pembelajaran yang rendah. Oleh kerana ia berdasarkan JavaScript lama yang jelas, pemaju dapat belajar jQuery dengan cepat.
    • Akhirnya, jQuery mesra SEO dan mematuhi CSS3.

    Pada masa akan datang, syarikat anda perlu menghantar kandungan ke pelbagai platform yang berbeza, termasuk komputer meja, tablet dan telefon pintar, belum lagi munculnya TV pintar dan peranti lain yang bersambung. 1-2 pukulan HTML5 dan jQuery adalah salah satu penyelesaian terbaik untuk jenis pembangunan ini.

    Oleh kerana jQuery adalah komponen utama HTML5, maka memerlukan masa, wang dan usaha untuk pembangun anda mempelajari jQuery sekarang. Perpustakaan ini dapat memberikan kesan yang menakjubkan dengan pengekodan yang sedikit-dan, dengan semakin banyak integrasi HTML5, ia akan menjadi sebahagian besar masa depan pengembangan Web. Sekiranya tujuan anda adalah membina laman web atau aplikasi Web yang menarik dan interaktif, maka jQuery adalah alat yang diperlukan untuk kotak alat anda.

    Richard Hein adalah penulis, editor dan pembangun web dengan lebih dari 15 tahun dalam bidang pembangunan Web. Anda boleh berhubung dengannya melalui LinkedIn atau e-mel. Ikuti semua perkara dari CIO.com di Twitter @CIOonline, di Facebook dan di Google+.

    Baca lebih lanjut mengenai Java di CIO's Java Drilldown.

    Kisah ini, "6 sebab anda mesti menggunakan jQuery" pada asalnya diterbitkan oleh CIO.