Kelas dan objek di Jawa

Kelas, bidang, kaedah, konstruktor, dan objek adalah blok bangunan aplikasi Java berdasarkan objek. Tutorial ini mengajar anda cara mendeklarasikan kelas, menerangkan atribut melalui medan, menggambarkan tingkah laku melalui kaedah, memulakan objek melalui konstruktor, dan membuat objek dari kelas dan mengakses ahli-ahlinya. Sepanjang perjalanan, anda juga akan belajar mengenai setter dan pemula, kaedah overloading, menetapkan tahap akses untuk bidang, konstruktor, dan kaedah, dan banyak lagi. Perhatikan bahawa contoh kod dalam tutorial ini menyusun dan berjalan di bawah Java 12.

Teknik lanjutan: Medan dan kaedah di Jawa

Pelajari tujuh teknik lanjutan untuk pengaturcaraan Java dengan bidang dan kaedah, termasuk rekursi, rantai kaedah, argumen nilai demi nilai, dan peraturan untuk kaedah panggilan.

muat turun Dapatkan kod Muat turun kod sumber misalnya aplikasi dalam tutorial ini. Dicipta oleh Jeff Friesen untuk JavaWorld.

Pengisytiharan kelas

A kelas adalah template untuk objek pembuatan. Anda menyatakan kelas dengan menentukan classkata kunci diikuti dengan pengecam tidak terpelihara yang menamakannya. Sepasang watak pendakap terbuka dan tutup yang sepadan ( {dan }) mengikuti dan membatasi badan kelas. Sintaks ini muncul di bawah:

class identifier { // class body }

Untuk terus membaca artikel ini daftar sekarang

Dapatkan Akses Percuma

Ketahui Lebih Lanjut Pengguna Sedia Ada Log Masuk