Oracle menetapkan tarikh akhir kemas kini Java 8

Lebih jauh menjelaskan rencana dukungannya yang sedang berlangsung untuk Java SE (Edisi Standard) 8, Oracle akan meminta perniagaan untuk memiliki lesen komersial untuk mendapatkan kemas kini setelah Januari 2019.

Dalam buletin tidak bertarikh mengenai semakan tersebut, Oracle mengatakan kemas kini awam untuk Java SE 8 yang dikeluarkan setelah Januari 2019 tidak akan tersedia untuk kegunaan perniagaan, komersial, atau pengeluaran tanpa lesen komersial. Walau bagaimanapun, kemas kini awam untuk Java SE 8 akan tersedia untuk penggunaan individu dan peribadi sekurang-kurangnya pada akhir tahun 2020.

Tamat kemas kini awam untuk Java 8

Oracle menasihatkan perusahaan untuk mengkaji semula Peta Jalan Sokongan SE Oracle Java untuk menilai keperluan sokongan untuk berpindah ke pelepasan kemudian atau mendapatkan lesen komersial. Pelanggan yang menggunakan Java SE sebagai sebahagian daripada produk Oracle lain dapat terus mengakses Java SE 8 untuk produk tersebut di luar 2019 untuk produk tersebut. Oracle menasihatkan pemaju untuk mengkaji peta jalan untuk Java SE 8 dan seterusnya dan mengambil tindakan yang sesuai berdasarkan aplikasi dan model pengedarannya.

Sebelumnya, Oracle memutuskan untuk memperluas kemas kini awam untuk JDK 8, kit pengembangan untuk Java SE 8, hingga sekurang-kurangnya Januari 2019, setelah awalnya merancang untuk menghentikannya pada bulan September ini. JDK 8 memulakan debutnya pada bulan Mac 2014. Oracle mengeluarkan JDK 9 pada September 2017 dan JDK 10 bulan lalu, beralih ke jadual pelepasan enam bulan. JDK 11 dijadualkan pada bulan September 2018.

Di mana memuat turun Java SE

Anda boleh memuat turun Java SE dari rangkaian Teknologi Oracle.