13 sebab untuk tidak menggunakan Chrome

OK, kita bergurau sedikit. Chrome hebat. Google melakukan pekerjaan yang luar biasa dengannya - dan terus memperbaikinya setiap hari. Pasaran mengenalinya, dan banyak tinjauan menunjukkan Chrome adalah penyemak imbas paling popular setakat ini.

Tidak sukar untuk melihat mengapa. Chrome stabil, sebahagiannya kerana arkiteknya membuat keputusan yang bijak untuk meletakkan setiap laman web dalam proses yang terpisah. Ia mempunyai sokongan standard HTML5 yang sangat baik, banyak sambungan, penyegerakan di seluruh komputer, dan integrasi yang ketat dengan perkhidmatan awan Google. Semua sebab ini dan banyak lagi menjadikan Chrome sebagai pilihan popular.

Tetapi Chrome tidak sempurna, dan bukan satu-satunya kumpulan bit yang dapat mengambil URL. Terdapat banyak pilihan lain yang baik, dan anda harus menerokainya untuk semua 13 sebab ini dan mungkin beberapa lagi.

Anda suka muat turun pantas

Opera adalah salah satu yang pertama melekat pelayannya sendiri di antara penyemak imbas anda dan web yang lebih besar. Menambah orang tengah mungkin melambatkan beberapa perkara dalam hidup, tetapi tidak di sini. Opera merancang sistem Turbo-nya untuk menyimpan halaman web dan memampatkan semua data ke dalam sekumpulan data yang lebih kecil. Ini menjimatkan data mudah alih anda dan membantu memuat turun halaman dengan lebih pantas. Itulah sebabnya sebilangan penyemak imbas lain menawarkan ciri yang serupa. Pengguna Chrome, misalnya, dapat memasang ekstensi Penjimat Data.

Anda suka JavaScript pantas

Tanda aras berubah-ubah dan tidak selalu mewakili prestasi penyemakan imbas sebenar, tetapi lebih baik daripada apa-apa. Ketika DigitalTrends mendorong tujuh penyemak imbas melalui tiga set tanda aras yang berbeza (JetStream, Octane, dan Kraken), Chrome tidak menang sekali pun. Kadang-kadang ia dekat, tetapi Edge, Opera, dan Vivaldi adalah tiga penyemak imbas utama yang selesai di hadapan Chrome, sekurang-kurangnya pada beberapa ujian.

Anda menggunakan bateri

Bateri mempunyai jumlah kuasa yang terhad. Opera mempunyai ciri yang membolehkan anda menggunakan lebih sedikit tenaga dengan mematikan aktiviti di tab latar dan sudut lain yang tidak kelihatan. Ia juga mematikan animasi yang menarik tetapi tidak berfungsi. Semua ini bertambah. Dalam ujian Opera sendiri, penyemak imbasnya bertahan 35 peratus lebih lama daripada Chrome ketika mengunjungi halaman yang sama. Itu diterjemahkan menjadi satu jam pelayaran tambahan di mesin ujian.

Pengguna Mac juga harus memeriksa Safari. Satu ujian yang dilaporkan oleh Cult of Mac menunjukkan MacBook bertahan 35 peratus lebih lama ketika menjalankan Safari dan bukannya Chrome.

Anda benci pancingan data

Kumpulan ujian keselamatan Makmal NSS mencuba Chrome, Edge, dan Firefox kerana menentang percubaan pancingan data dengan cuba memuatkan URL berbahaya dan mengukur kapan dan jika penyemak imbas menyekatnya. Edge menyekat URL terbanyak dari masa ke masa (93 peratus berbanding 86 peratus untuk Chrome dan 85 peratus untuk Firefox) dan melakukannya dengan lebih pantas (dengan jumlah masa tindak balas 0.4 jam berbanding 1 jam untuk Chrome dan 1.4 jam untuk Firefox). Ujian tersebut berlangsung selama 12 hari pada bulan Oktober 2016 dan menyertakan 991 URL jahat. Klik jahat anda mungkin berbeza, tetapi jelas bahawa Microsoft serius membina penyemak imbas yang lebih selamat.

Anda benci perisian hasad

Laporan Makmal NSS yang sama juga memuatkan hasil ujian kejayaan penyemak imbas dalam menghentikan "perisian kejuruteraan sosial", istilah umum yang merangkumi perisian buruk yang diedarkan melalui pautan yang sering dikirim melalui akaun e-mel yang dirampas. Makmal NSS bermula dengan lebih daripada 220,000 URL dan menemui 5,224 URL buruk. Edge menyekat 99.3 peratus, sementara Chrome menyekat 95.7 peratus dan Firefox 81.9 peratus.

Anda suka VPN

Perkhidmatan Turbo Opera tidak hanya mempercepat web. Mereka juga boleh menawarkan privasi dan perlindungan. Sekiranya anda ingin mengaktifkan VPN, Opera mempunyai satu yang sudah siap dan siap digunakan. Anda tidak perlu memasang sambungan atau melanggan perkhidmatan. VPN siap melindungi anda setiap kali anda berada di rangkaian Wi-Fi awam.

Anda tidak memerlukan setiap ciri HTML5 baru

Pembangun laman web yang menggunakan piawaian HTML5 telah lama bergantung pada skor Ujian HTML5 untuk mengesan bagaimana penyemak imbas merangkul dan menerapkan beberapa idea, tag, dan ciri baru. Untuk masa yang paling lama, Chrome telah mendapat skor terbaik (507 pada Chromebox saya sekarang) kerana menawarkan sekumpulan ciri HTML5 yang paling lengkap. Tetapi betapa pentingnya ciri-ciri ini? Adakah skor tinggi lebih baik daripada skor tidak begitu tinggi? Adakah manusia normal menyedari perbezaannya?

Safari mendapat skor hanya 380, salah satu yang paling rendah dari penyemak imbas utama. Kenapa? Ia kehilangan mata kerana tidak melaksanakan banyak input bentuk HTML5 baru yang disesuaikan untuk mengumpulkan jenis data khas seperti tarikh atau warna. Tetapi kebanyakan halaman melaksanakan pemetik tarikh mereka sendiri. Berapa ramai orang memilih warna dengan laman web? Sebilangan besar laman web yang layak untuk meminta warna sudah dipilih Sukar untuk terlalu memikirkan FOMO (takut hilang). Tetapi Safari juga tidak mempunyai sokongan untuk item seperti pengawal Gamepad dan tidak menawarkan cara untuk menggunakan ciri peer-to-peer baru seperti WebRTC. Berapa kali anda perhatikan? Berapa kali anda berkata, "Astaga, saya harap saya dapat menghubungkan pengawal permainan ke Mac saya dan melayari laman web?"

Firefox, Edge, dan beberapa penyemak imbas lain lebih dekat dengan skor tinggi Chrome, tetapi sukar untuk terlalu kecewa dengan apa yang hilang. Suatu hari nanti kita mahu penyemak imbas kita melaksanakan pemilih warna asli untuk memilih warna baru melalui WebRTC, tetapi sehingga saat itu kita akan baik-baik saja tanpa banyak ciri HTML5 baru yang paling licin.

Anda mahukan privasi yang serius

Penyemak Imbas Tor adalah versi Firefox yang diubah suai yang mengirimkan permintaan anda melantun melalui rangkaian Tor, rawa terenkripsi yang menyembunyikan hubungan antara anda dan laman web. Ia menjadikan penggunaan rangkaian Tor menjadi lebih mudah.

Penyemak imbas Epic menggunakan sejumlah ciri peningkatan privasi, termasuk menyekat "pelacak" web yang digunakan oleh syarikat periklanan. Pembangun bekerja keras untuk memberi anda lebih banyak kawalan ke atas data yang disimpan dan data yang tersembunyi. Anda mempunyai kuasa atas kuki, cache, dan sejarah — jika anda memilih untuk menggunakannya. Kekuatannya hebat, terutama data peribadi.

Ini hanya dua pilihan yang lebih melampau. Penyemak imbas biasa seperti Opera dan Firefox juga melindungi penggunanya. Bahkan Chrome dapat dikonfigurasi ulang untuk mematikan beberapa pelacakan yang digunakan Google untuk memberikan perkhidmatannya. Tetapi seperti yang anda jangkakan, Google menyukai Chrome untuk menyokong perniagaan utamanya yang dibina setelah menjejaki apa yang kita lakukan di web.

Anda mahu menyelami laman web

Sukar untuk mencari metafora yang tepat untuk eksperimental Opera Neon, "penyemak imbas konsep" baru yang menyatukan web dengan desktop anda dan menyusun penanda halaman dan tab anda seperti objek di ruang angkasa. Enjin fizik terbina dalam menjadikan objek ini melantun, tersentak, dan muncul seperti objek sebenar semasa anda menyeret atau menolaknya. Adakah anda melayari laman web? Terapung di luar angkasa dengan laman web? Mungkin itu gimik, tetapi mereka mengatakan bahawa mengenai web itu sendiri.

Anda suka berkongsi gambar

Opera's Neon menawarkan ciri bagus yang disebut "snap to gallery", lubang cacing pintar yang membolehkan anda mengambil gambar dan menyimpannya ke cakera anda. Neon juga menyimpan URL sekiranya anda mahu mengembalikannya. Ia bukan sahaja menyelamatkan IMG SRC, tetapi juga memelihara permulaan ekologi perkongsian gambar. Gambar lebih daripada sekumpulan piksel.

Matahari anda terbenam dan terbenam bersama Apple

Apple suka menghubungkan perisian di alam semesta, dan Safari adalah bintang di pusat kosmos itu. Penanda halaman dan kata laluan adalah beberapa item yang diselaraskan dengan iCloud. Sekiranya anda jenis yang membeli seluar dalam Apple, masuk akal untuk menggunakan Safari untuk semuanya juga.

Anda suka sumber terbuka

Firefox memulakan hidup sejak dulu lagi sebagai Mozilla, inti Netscape, penyemak imbas asal (hampir). Syarikat itu adalah salah satu pemain besar pertama yang membuka kod sumbernya, dan ia tetap menjadi salah satu pemimpin pergerakan itu. Menggunakan Firefox di desktop atau telefon anda menyokong asas kod terbuka.

Anda benci monokultur

Antara Google Chrome, Google Wi-Fi, Google DNS, Google Domains, Google Cloud Platform, Chromebook, dan Pixel, permintaan HTTP anda dapat dari jari anda ke pelayan dan kembali ke mata anda melalui lensa Google Glass di wajah anda tanpa meninggalkan Silo Google. Sekiranya anda menyukai Google, itu bukan perkembangan yang buruk. Tetapi jika anda percaya retorik mengenai persaingan, monopoli, dan internet terbuka, ini mesti membuat anda sedikit risau. Menggunakan penyemak imbas lain membawa pendapatan iklan ke syarikat lain dan menjadikan persaingan tetap hidup.