NPM menambah Ruang Kerja untuk menguruskan pelbagai pakej

NPM 7.0.0, peningkatan ke pengurus pakej JavaScript, akan dilancarkan dengan Node.js 15 minggu ini, yang disorot oleh Workspaces.

Workspaces adalah ciri yang diminta lama yang memberikan NPM satu set ciri untuk menguruskan beberapa pakej dari dalam satu pakej root peringkat atas. Memacu penambahan kemampuan ini adalah keinginan untuk menguruskan beberapa pakej yang mungkin atau mungkin tidak digunakan bersama.

Juga dalam versi 7.0.0, NPM memasang pergantungan rakan sebaya secara automatik. Sebelum ini, pemaju harus menguruskannya sendiri. Algoritma kebergantungan rakan sebaya yang baru memastikan bahawa kebergantungan rakan sebaya yang betul ditemukan di atau di atas lokasi yang bergantung kepada rakan sebaya di pohon node_modules. Perhatikan bahawa pemasangan automatik kebergantungan rakan sebaya berpotensi mematahkan aliran kerja tertentu.

Keupayaan baru lain dalam NPM v7.0.0 termasuk:

  • Format kunci pakej yang baru akan membolehkan binaan semula yang dapat ditentukan semula dan mempunyai keperluan NPM untuk membina struktur pakej. NPM CLI sekarang dapat menggunakan yarn.lock sebagai sumber metadata pakej dan panduan penyelesaian.
  • Pemfaktoran semula dalaman NPM, dengan penekanan pada pemisahan kebimbangan. Perubahan dalaman bertujuan untuk memastikan bahawa pangkalan kod NPM lebih dipercayai dari masa ke masa dan lebih mudah dijaga. Dengan refactoring ini, misalnya, pemeriksaan dan pengurusan pokok node_modules telah dipindahkan ke modul Arborist, misalnya. Pemfaktoran semula diharapkan dapat menghasilkan penyampaian kemas kini NPM yang lebih pantas.
  • Dalam perubahan yang npm auditmendadak , keluaran telah berubah dengan ketara baik dalam --jsongaya yang dapat dibaca manusia dan juga output.

Untuk mencuba NPM v7.0.0 sekarang, pembangun boleh memasangnya dengan berjalan npm i -g [email protected]di terminal mereka. Dalam usaha untuk tidak mematahkan aliran kerja NPM, NPM v7.0.0 akan dilancarkan dari masa ke masa. Ia tidak akan ditandakan sebagai latest. Aliran kerja tidak akan mendapat NPM v7.0.0 secara lalai melainkan jika pengguna memilih dengan menjalankan npm install -g [email protected]atau memasang Node.js 15.