5 sebab untuk belajar pengaturcaraan mainframe

Sekiranya anda seorang pembangun yang bercita-cita tinggi, anda mungkin cenderung mengikuti kehebatan industri di mana sahaja ia memimpin - sama ada Docker, Spark, atau Kendo. Terus maju meningkatkan nilai pasaran anda, membuat kerja anda bermanfaat, dan membantu anda mengelakkan kesilapan berpuas hati yang berpotensi membawa maut.

Tetapi jika anda benar-benar bercita-cita tinggi, boleh jadi bijak untuk bertentangan dan menambahkan teknologi yang jelas tidak dapat dibeli ke dalam resume anda. Sebenarnya, teknologi itu adalah antitesis dari buzz, kerana orang telah menyatakannya sebagai mati sejak sebelum anda dilahirkan.

Ia adalah kerangka utama. Berikut adalah lima sebab untuk memberikan pandangan yang segar.

1. Aplikasi perusahaan adalah aplikasi berbilang platform / mainframe

Kerangka utama tetap menjadi gudang utama logik dan data perniagaan teras di perusahaan terbesar di dunia. Oleh itu, aplikasi yang paling penting di mana-mana syarikat besar memanfaatkan sumber utama tersebut di bahagian belakang, walaupun mereka mudah alih / web / awan di bahagian depan.

Terdapat kesalahpahaman umum bahawa aplikasi dan pangkalan data kerangka utama dapat dimanfaatkan dengan berkesan sambil membiarkannya tidak tersentuh - dan oleh itu perusahaan dapat lincah secara digital hanya dengan mengadopsi tangkas di mana-mana tetapi kerangka utama.

Ini bukan fakta. Sekiranya anda menggunakan aplikasi dan data mainframe di bahagian belakang, anda harus terus mengubah bahagian belakang sebagai bagian dari usaha berterusan anda untuk terus berdaya saing secara digital. Anda mungkin perlu mengubah sedikit logik aplikasi Cobol. Anda mungkin perlu membuat kod beberapa panggilan pangkalan data DB2. Anda mungkin perlu menyesuaikan beberapa tingkah laku platform untuk mengekalkan SLA prestasi ketika anda meningkatkan beban kerja back-end seiring dengan peningkatan permintaan mobile / web front-end.

Seseorang mesti selalu mengerjakan kerangka utama, dan kerangka utama tidak akan hilang. Pengertian dan kemampuan untuk bekerja dengan semua platform perusahaan - termasuk kerangka utama - adalah suatu keharusan bagi setiap pengrajin tumpukan penuh. Literasi kerangka utama juga penting jika anda mempunyai harapan untuk terus memainkan peranan utama dalam usaha perusahaan untuk mencapai dan mengekalkan ketangkasan digital yang kompetitif.

2. Kemunculan proses dan alat kerangka utama yang tangkas

Ada saatnya prospek untuk mempercepat pengembangan kerangka utama sangat menakutkan. Pembangun kerangka utama bekerja secara eksklusif dengan alat "layar hijau" yang misterius yang memerlukan kepakaran yang luas dan sukar dicapai dalam kedua-dua alat itu sendiri dan keanehan platform IBM z / OS yang mendasari.

Kerana masalah pengetahuan perkakas dan platform ini, satu-satunya cara untuk menjadi kompeten di kerangka utama adalah dengan sepenuhnya mengabdikan diri padanya, dan itu bermaksud mengorbankan penglibatan sama sekali dengan awan, mudah alih, atau teknologi lain yang menarik minat anda.

Tidak lebih. Alat generasi utama mainframe generasi baru kini memberikan penampilan dan nuansa grafik yang sama seperti yang anda harapkan dari alat lain yang dipasang ke Eclipse IDE. Alat mainframe baru ini juga menawarkan kepintaran terbina dalam yang melindungi pemaju dari keanehan Cobol, PL / I, Assembler, DB2, CICS, dan sejenisnya.

Sebilangan alat ini malah menyatukan ke rantai alat penyampaian berterusan yang dibina di sekitar Atlassian, Jenkins, SonarSource, dan XebiaLabs.

Daripada menggunakan kurva pembelajaran selama bertahun-tahun sebelum anda mempunyai sedikit pun petunjuk mengenai apa yang anda lakukan di kerangka utama, kini anda dapat dengan cepat menggunakan kemahiran reka bentuk, pengekodan, dan QA anda untuk bekerja di platform pengkomputeran yang paling penting. perusahaan.

3. Penglibatan secara langsung dengan platform terbaik dalam sejarah manusia

Platform kerangka utama itu sendiri sering kurang difahami oleh mereka yang hanya mengetahuinya melalui khabar angin dan mitos. Kerangka utama IBM sebenarnya adalah karya kejuruteraan yang luar biasa. Kerangka utama perusahaan di seluruh dunia secara kolektif melaksanakan lebih daripada 1.15 juta transaksi CICS setiap saat setiap hari - setara dengan semua carian Google, paparan YouTube, suka Facebook dan tweet Twitter.

Kerangka utama juga sangat efisien dari perspektif ekonomi. Dalam persekitaran yang diedarkan dan awan, beban kerja tambahan sering menghasilkan kos tambahan, termasuk infrastruktur dan kakitangan. Di awan, kos ini dapat diterjemahkan menjadi bil bulanan yang lebih tinggi.

Kerangka utama, sebaliknya, dapat menangani lebih banyak beban kerja, selalunya tanpa tambahan infrastruktur atau kakitangan. Apa yang diperlukan hanyalah sedikit penyediaan dan konfigurasi kapasiti yang ada - kerana, ya, kerangka utama selalu melegakan peruntukan sumber platform.

Dan kapan terakhir kali anda mendengar tentang kerangka utama yang menyerah pada serangan malware?

Pembangun yang dicabar dengan kes penggunaan yang memerlukan keselamatan optimum, skala besar, dan prestasi menjerit dengan kebolehpercayaan lima-sembilan mungkin lebih baik dengan platform yang dicuba dan benar.

4. Rasa misi dan tujuan yang lebih tinggi

Sekiranya anda seorang pengaturcara profesional, kemungkinan besar anda tidak didorong oleh kewangan sahaja. Anda juga menuntut rasa misi dan tujuan dalam pekerjaan anda.

Sukar untuk memikirkan sebarang pekerjaan yang lebih didorong oleh misi daripada pembangunan kerangka utama. Bagaimanapun, aplikasi dan data kerangka utama memberi asas kepada ekonomi global. Hanya sedikit pekerjaan yang dapat dibandingkan dengan pembangunan kerangka utama perusahaan. Perbankan global, insurans global, dan runcit global semuanya bergantung padanya, begitu juga perjalanan udara, hampir secara universal.

Ini benar terutamanya kerana perusahaan besar di semua pasaran menghadapi gangguan oleh pesaing baru yang lebih kecil yang sepenuhnya memanfaatkan kemampuan penyesuaian yang ditawarkan oleh gabungan awan dan penyampaian berterusan. Perusahaan besar ini harus berubah atau mati, jadi mereka lebih terbuka daripada sebelumnya untuk pengubahsuaian aplikasi kerangka utama mereka.

Ringkasnya, jika anda ingin setiap baris kod yang anda tulis memberi kesan positif yang paling besar pada jumlah orang yang paling banyak, pengembangan kerangka utama adalah tempat yang tepat.

5. Ekonomi penawaran dan permintaan

Walaupun misi adalah motivator yang layak, tidak ada yang harus mengabaikan insentif kewangan untuk pemaju yang mencapai celik dalam pengaturcaraan mainframe. Seluruh generasi pemaju kerangka utama syarikat veteran kini keluar dari tenaga kerja kerana mendorong usia persaraan yang lalu. Pada masa yang sama, permintaan untuk pengembangan kerangka utama terus meningkat kerana keperluan yang dijelaskan di atas untuk menyokong aplikasi merentas platform dengan frekuensi kemas kini yang lebih tinggi untuk Cobol, DB2, Assembler, dan sumber lain yang berjalan di IBM z / OS.

Perusahaan besar harus mengisi jurang kemahiran ini. Mereka tidak mungkin melakukannya dengan merekrut pemaju hanya mainframe, kerana pembangunan mainframe hampir selalu dilakukan dalam konteks aplikasi lintas platform. Sebaliknya, perusahaan besar akan memenuhi keperluan mereka untuk kemahiran menggunakan mainframe lincah baik dengan memupuk literasi mainframe di kalangan kakitangan IT dalaman mereka dan dengan mengupah kontraktor dengan kemahiran cross-platform yang kuat yang merangkumi literasi fungsional dengan alat utama mainframe.

Oleh itu, undang-undang penawaran dan permintaan yang mudah menjadikan literasi kerangka utama jauh lebih berharga dari segi kemahiran daripada kemahiran yang tersedia dan dikomersialkan pada platform yang lebih popular seperti mudah alih dan web.

Kerangka Utama: Generasi seterusnya

Terdapat satu lagi sebab pemaju harus mempertimbangkan literasi mainframe. Tidak sesukar itu. Bagaimanapun, kod adalah kod. Tidak ada yang perlu diintimidasi oleh kerangka utama. Alat alat generasi baru mempermudah generasi pembangun baru untuk memahami secara visual kod dan data kerangka utama. Alat ini juga membantu pembangun mengelakkan kesilapan dan mengoptimumkan prestasi aplikasi. Sama pentingnya, mereka membawa tugas pengembangan kerangka utama ke dalam alatan alat penyusun platform yang lebih luas dari IT.

Anda tidak perlu membuat pilihan atau antara pilihan mainframe dan platform arus perdana. Anda boleh menjadi celik mainframe dengan cepat tanpa mengorbankan mata wang kemahiran anda yang lain dengan cara apa pun. Sebenarnya, ini adalah gabungan dari kemahiran mainframe dan mainstream yang akan menjadikan anda paling berharga bagi perusahaan besar.

Kerangka utama tidak akan ke mana-mana. Perusahaan besar telah melabur terlalu banyak dalam aplikasi dan data kerangka utama mereka. Pemformatan semula secara amnya tidak praktikal dan melarang kos.

Intinya: Ini adalah masa yang tepat untuk melihat semula kerangka utama. Keperluan untuk pemaju celik mainframe lebih besar dari sebelumnya, dan peluang untuk pembangunan kerangka utama lebih menguntungkan daripada sebelumnya. Paling baik, bekerja di kerangka utama mungkin jauh lebih menggembirakan dan bermanfaat daripada yang anda bayangkan.

Christopher O'Malley adalah Ketua Pegawai Eksekutif Compuware.

Forum Teknologi Baru menyediakan tempat untuk meneroka dan membincangkan teknologi perusahaan yang baru muncul dalam kedalaman dan luas yang belum pernah terjadi sebelumnya. Pemilihannya bersifat subjektif, berdasarkan pilihan teknologi yang kami percayai penting dan menarik minat pembaca. tidak menerima jaminan pemasaran untuk penerbitan dan berhak untuk mengedit semua kandungan yang disumbangkan. Hantarkan semua pertanyaan ke [email protected]