Soal Jawab: Mengapa io.js memutuskan untuk membuang Node.js

Pemuja Node.js yang tidak berpuas hati dengan kawalan Joyent terhadap projek itu kini menyokong garpu sendiri varian JavaScript sisi pelayan, yang disebut io.js atau iojs. Untuk mendapatkan penjelasan mengenai apa dan siapa yang berada di belakang langkah ini, Editor di Large Paul Krill pada hari Rabu meminta Mikeal Rogers, yang telah terlibat dengan garpu dan merupakan pengarah penginjilan di vendor perkhidmatan hosting cloud DigitalOcean, mengenai usaha itu.

: Adakah anda orang yang mengendalikan garpu?

Rogers: Tidak rapat. Fedor Indutny memulakan garpu dan organisasi, tetapi garpu berada di bawah struktur pemerintahan terbuka, sebuah jawatankuasa teknikal. TC yang bertemu untuk pertama kalinya minggu ini adalah:

  • Indutny (disenaraikan sebagai ahli pasukan kod Node.js)
  • Trevor Norris (juga ahli pasukan teras Node.js)
  • Isaac Schlueter (disebut sebagai alumni pasukan teras Node.js)
  • Ben Noordhuis (juga alumni)
  • Bert Belder (alumni lain dan penyelenggara Node.js)

Rod Vagg (penyokong Node.js) juga turut serta dalam panggilan semasa dia membuat dan mengurus sistem binaan. Saya hanya menyederhanakan dan merakam mesyuarat TC dan membantu membina agenda.

: Mengapa garpu ini berlaku?

Rogers: Kami telah bekerjasama dengan Joyent sejak Julai untuk mencuba dan memindahkan projek ke struktur di mana penyumbang dan komuniti dapat masuk dan menyelesaikan masalah yang dihadapi Node dengan berkesan [termasuk kekurangan penyumbang aktif dan baru dan kekurangan pelepasan] . Sangkaan saya adalah bahawa Fedor sudah bosan menunggu dan mengatur io.js. Dia tidak mempromosikannya atau apa-apa, tetapi kita yang cukup dekat melihatnya dan terus berjalan. Kemudian kami memindahkan semua kerja Node Forward yang berkaitan dengan inti Node, yang telah dibina untuk beberapa lama tetapi tidak dapat melakukan pelepasan kerana sekatan tanda dagangan.

: Apakah "forkers," kerana kekurangan kata yang lebih baik, tidak puas dengan usaha Joyent dalam pemerintahan terbuka untuk Node.js?

Rogers: Kita semua berpendapat bahawa kerja Lembaga Penasihat bergerak ke arah yang baik, tetapi kita sudah lama menunggu sesuatu terjadi, dan belum ada yang konkrit dilaksanakan. Pada pendapat saya, cara terbaik untuk menggerakkan Node ke hadapan adalah dengan menjadikan masyarakat teratur menyelesaikan masalah dan mengeluarkan siaran, jadi itulah yang sedang kita lakukan.

: Apa matlamat yang anda ada untuk io.js? Saya melihat seseorang di Uber sudah komited untuk menggunakannya.

Rogers: Baiklah, tujuan pertama dan paling jelas adalah mengeluarkan pelepasan. Mempunyai pelepasan tepat pada masanya dengan versi baru V8 adalah agenda utama. Sepanjang perjalanan, kami berusaha menarik lebih banyak orang ke projek di bawah model sumbangan yang lebih liberal dan rancangan tadbir urus terbuka yang memastikan penyumbang dapat mengambil bahagian dalam pembuatan keputusan. Kami juga berpendapat akan lebih mudah untuk menarik lebih banyak syarikat untuk menyumbang kepada projek komuniti murni daripada yang dimiliki oleh syarikat lain. Sejauh Uber menggunakannya, saya tidak melihatnya, tetapi saya tidak begitu terkejut kerana mereka sudah lama bimbang dengan kekurangan pelepasan.

: Adakah anda melihat peluang untuk berdamai dengan Joyent dan Node.js?

Rogers: Sudah tentu kita akan menyukainya jika Joyent memutuskan untuk meletakkan Node.js dalam landasan dengan pemerintahan terbuka, saya tidak fikir ada yang menentangnya dan kita semua berharap itulah yang berlaku. Tetapi saya tidak melihat alasan bahawa orang yang ingin menyelesaikan masalah menyelesaikan masalah hanya perlu menunggu.

: Apa yang seterusnya untuk io.js?

Rogers: Pembebasan pertama dijadualkan untuk ulang tahun Fedor, 13 Januari.