Kod Visual Studio vs Atom: Bagaimana mereka menyusun

Sekiranya anda peminat Microsoft Visual Studio Code — dan nampaknya semakin banyak orang setiap hari — ini kerana editor kod yang popular menawarkan banyak ciri menarik. Ia dapat disesuaikan tanpa henti, sangat konsisten di seluruh platform, dan berkembang pada klip pantas dengan kemas kini bulanan.

Tetapi Visual Studio Code bukanlah satu-satunya editor kod yang popular di luar sana. Sebenarnya, pasar dipenuhi dengan aplikasi penyuntingan yang sangat disesuaikan, yang paling tidak adalah Atom "yang dapat diretas", alat yang dikembangkan oleh GitHub yang memerintahkan pengikut pengguna yang setia. Kedua-dua Visual Studio Code dan Atom dibina dengan komponen yang serupa, terutamanya sistem Elektron untuk membina aplikasi desktop dengan teknologi web.

Cuba memutuskan antara Kod Visual Studio dan Atom? Berikut adalah beberapa perbezaan utama.

Kod Visual Studio vs Atom: Asal dan perkembangan

Visual Studio Code dan Atom mempunyai banyak persamaan. Kedua-duanya dibangun menggunakan kerangka Elektron GitHub untuk menulis aplikasi desktop menggunakan JavaScript dan HTML dan menyebarkannya dengan runtime Node.js. Atom memulakan pengembangan di GitHub, memulai debutnya pada tahun 2014, sementara Visual Studio Code berasal dari Microsoft, muncul pada tahun 2015. Dan kemudian Microsoft membeli GitHub pada tahun 2018.

Sekarang bahawa kedua-dua editor kod berasaskan Elektron adalah milik Microsoft, haruskah kita mengharapkan Atom tidak lagi digunakan dari masa ke masa? Jawapan ringkasnya "sekurang-kurangnya belum." Pengembangan Atom terus dilakukan oleh pasukan yang sama, dengan versi baru muncul secara berkala sejak penjualan GitHub. Dan setakat ini, landasan pengembangan Atom belum dipandu secara eksplisit oleh Microsoft, menjadikannya alternatif yang mungkin bagi mereka yang tidak gemar dengan pautan langsung Visual Studio Code ke Redmond (misalnya, dengan diam-diam mengirim telemetri penggunaan).

Sama ada kejatuhan dari pengambilalihan Microsoft atau tidak, Facebook yang menghentikan projek Nuclide pada akhir tahun 2018 pasti menjadi tamparan kepada Atom. Nuclide adalah peluasan sumber terbuka untuk Atom yang menyediakan rangkaian kemudahan seperti IDE untuk mengembangkan projek menggunakan React Native, Hack, dan Flow. Di sisi positifnya, bahagian Nuclide menikmati kehidupan kedua di editor lain — termasuk, anda dapat meneka, Visual Studio Code. (Perhatikan bahawa pihak ketiga juga telah mengembangkan versi "de-Microsofted" dari Visual Studio Code, VSCodium, bebas daripada penjenamaan Microsoft, telemetri, dan perlesenan.)

Kod Visual Studio vs. Atom: Penyesuaian dan kepanjangan

Kedua-dua Atom dan Visual Studio Code direka untuk disesuaikan dan dapat diperluas melalui pakej tambahan pihak ketiga. Dalam hal ini, mereka hampir sama rata. Kedua-duanya mempunyai indeks peluasan dan tema yang besar dan tersusun. Kedua-duanya membolehkan anda mencari, memasang, dan mengurus alat tambah secara langsung di dalam program itu sendiri. Satu perbezaan kecil adalah tema. Dalam Kod Visual Studio, tema dianggap sebagai pelanjutan seperti yang lain. Di Atom, tema adalah kelas peluasan yang berbeza, yang dikendalikan di bahagian UI yang tersendiri.

Kawasan lain di mana Atom berbeza adalah kebolehresannya. Dokumentasi dalam talian Atom mempunyai keseluruhan bahagian bernama, cukup terang-terangan, Hacking Atom, yang memandu calon penggodam Atom melalui banyak penyesuaian umum. Kod Visual Studio mempunyai panduan untuk membuat peluasan, tetapi tidak seperti yang disediakan oleh Atom yang digembar-gemburkan oleh pelancongan top-down.

Visual Studio Code vs. Atom: Pemalam dan penyatuan

Atom direka bentuk untuk digodam dan dikonfigurasi oleh pengguna. Untuk itu, banyak fungsi teras Atom disediakan sebagai pemalam. Daftar pemalam lalai yang disediakan di luar kotak termasuk fungsi integrasi dan penyuntingan Git / GitHub seperti bekerja dengan ruang kosong dan tab.

Visual Studio Code, sebaliknya, membina lebih banyak fungsi secara langsung. Sebagai contoh, beberapa integrasi Git tersedia di luar kotak dalam Visual Studio Code sebagai bahagian asli editor. Walau bagaimanapun, fungsi asli Visual Studio Code dapat diperluas atau dilengkapkan dengan pemalam. Sebenarnya, kerana integrasi Git asli Visual Studio Code adalah minimum, anda memerlukan salah satu sambungan Git pihak ketiga seperti GitLens untuk kerja yang lebih serius.

Kod Visual Studio vs. Atom: Penggunaan dan bahagian pasaran

Sejak pertama kali muncul, Visual Studio Code telah memakan banyak bahagian dari editor lain, termasuk Atom. Menurut Triplebyte, pada akhir 2018 Visual Studio Code telah digunakan oleh 22% calon pemaju yang ditemu ramahnya sepanjang tahun ini; Atom, 6%. Angka tersebut meningkat dari sekitar 5% dan 11%, masing-masing, pada tahun 2017.

Jangan menganggap ini sebagai Injil bahawa Atom sedang dalam perjalanan. Reka bentuk, proses pengembangan, dan campuran fitur Atom menarik minat penonton sendiri. Tetapi peningkatan Kod Visual Studio bukan disebabkan oleh sokongan Microsoft sahaja - ini kerana Visual Studio Code adalah alat yang benar-benar kuat, fleksibel, dan berguna.