Edisi percuma Visual Studio: Cukup keren untuk pengguna bukan Microsoft

Dengan Visual Studio 2015 diumumkan kepada umum dalam beberapa edisi, Komuniti Visual Studio 2015 menonjol sebagai freebie dalam kumpulan. Tidak bebas seperti sumber terbuka - Microsoft tidak begitu progresif - tetapi bebas seperti bir, dan bertujuan (dalam kata-kata Microsoft) "untuk membuat aplikasi moden untuk Windows, Android, dan iOS, serta aplikasi Web dan awan perkhidmatan. "

Tidak seperti Visual Studio versi bayar, Komuniti dirancang untuk dan ditawarkan kepada pembangun sumber bukan perniagaan dan terbuka. Berapa banyak yang menarik bagi mereka yang sudah menggunakan IDE percuma (atau sumber terbuka), terutama ketika berurusan dengan tumpukan perisian yang bukan milik Microsoft? Jawapan ringkas: Cukup menarik, walaupun dengan kos berurusan dengan beberapa Microsoft-isms.

Yang pertama adalah tangkapan pelesenan, yang disertakan dengan beberapa rentetan untuk pengguna korporat. Pengguna individu tidak mempunyai batasan dan dapat mengembangkan aplikasi komersial secara bebas, tetapi organisasi dan perusahaan terbatas untuk menggunakan "di lingkungan pembelajaran di kelas, untuk penyelidikan akademik, atau untuk memberikan kontribusi untuk projek sumber terbuka."

Seterusnya, pertimbangkan saiz Komuniti Visual Studio berbanding IDE lain. Mereka yang biasa menggunakan pemasangan satu folder, katakanlah, Eclipse akan pingsan apabila mereka melihat penyebaran program ini. Penyediaan asas dengan pilihan yang dipilih secara lalai, alat pembangun Web sahaja, bermula pada 6GB dan naik dari sana. (Salinan Eclipse Luna saya, yang dilengkapi untuk karya Python, Java, dan Golang, hanya sekitar 500MB pada cakera.) Meluas atau tidak, pelancaran Komuniti yang sejuk di sistem saya (Intel Core i7 16GB, 3.5GHz) memerlukan masa masa yang sama untuk memulakan seperti Eclipse itu sendiri, sekitar 5 saat.

Pemasang untuk edisi Komuniti merangkumi sokongan untuk beberapa timbunan pembangunan sumber terbuka utama yang disediakan oleh pihak ketiga. Contohnya, timbunan Python 3.4 mempunyai contoh projek untuk kerangka Web Botol, Django, dan Flask, serta templat untuk perkhidmatan awan Azure kosong. Alat pengembangan Android (dan iOS) juga tersedia di luar kotak, bersama dengan JavaScript.

Kumpulan add-on pengembangan pihak ketiga untuk tumpukan sumber terbuka boleh didapati melalui Galeri Visual Studio. Sayangnya, tidak semuanya dikemas kini untuk Visual Studio 2015. PHP Tools untuk Visual Studio, misalnya, telah dikemas kini, tetapi satu tambahan untuk sokongan Golang (tidak disediakan oleh Google) tidak.

Mereka yang sudah biasa dengan penjelmaan Visual Studio yang ada tidak perlu melakukan banyak, jika ada, melakukan retooling. Komuniti sukan antara muka dan bar alat yang sama seperti sepupu pro-levelnya, dengan alat tambah dikendalikan dengan cara yang sama.

Alat yang tersedia untuk setiap bahasa tertentu dihantar oleh pelanjutan yang dipasang untuk bahasa itu dan dengan itu berbeza. Oleh itu, sokongan Python yang digabungkan setanding dengan penyelesaian yang pernah saya lihat di tempat lain. Penyorotan sintaks, penyahpepijat bersepadu dengan fungsi penelusuran tumpukan, projek bergantung, paparan projek berasaskan kelas, profil prestasi, dan kesedaran mengenai perkara khusus Python seperti persekitaran maya ada di sini. Penyelesaian kod IntelliSense disokong untuk mereka yang menginginkannya (saya lakukan), walaupun selalu dapat diaktifkan.

Sekiranya anda ingin berkolaborasi dengan orang lain, jangan berharap untuk mencari alat Microsoft Foundation Foundation Server di Komuniti Visual Studio. Namun, harap dapat mencari integrasi dan sokongan GitHub untuk Git (walaupun versi yang dipasang secara lalai adalah Git 1.95). Kesambungan GitHub muncul di panel Team Explorer, sama seperti untuk Visual Studio Online. Saya ingin melihat integrasi yang lebih baik untuk masalah yang dijejaki oleh GitHub; sekarang, sokongan hanya terdiri daripada pautan ke halaman projek yang dihoskan oleh GitHub yang berkaitan.

Akhirnya, apa yang kurang berbanding dengan edisi bayar untuk Visual Studio? Selain daripada perkhidmatan yang dihoskan oleh awan seperti Visual Studio Online, peninggalan lain termasuk alat pengurusan makmal untuk menyiapkan dan meruntuhkan persekitaran ujian. CodeLens, IntelliTrace, dan fungsi debugging bersepadu awan lain yang telah diketengahkan oleh Microsoft dengan Visual Studio juga tidak ada. Yang mengatakan, kebanyakan orang yang masuk tanpa banyak pelaburan yang ada di Microsoft kemungkinan tidak akan keberatan, kerana mereka cenderung untuk menggunakan alat kod hosting dan kolaborasi mereka yang ada.

[ Diedit untuk menjelaskan bahawa Visual Studio Online, bukan Team Foundation Server, adalah salah satu ciri yang dihilangkan. ]