Windows Server 2003 akan terus hidup - inilah caranya dan mengapa

Pada 14 Julai - menandakan berakhirnya jangka hayat sokongan rasmi Windows Server 2003 - pendekatan, mesej dari semua pihak semakin kuat: Naik taraf atau yang lain. Penganalisis dan pakar membuat kes untuk bahaya terus menjalankan OS warisan Microsoft dalam pengeluaran.

Bagaimana jika anda tidak dapat menaik taraf? Atau bagaimana jika anda memilih untuk tidak melakukannya, kerana semuanya berjalan lancar dan sistemnya tidak terdedah kepada dunia luar? Apa yang mungkin berlaku sekiranya kita membiarkan kotak Windows Server 2003 berjalan tanpa had?

Ini bukan senario yang tidak masuk akal atau tidak mungkin seperti yang anda fikirkan - dan mungkin merupakan gambaran yang lebih langsung dari sikap yang dimiliki oleh beberapa perniagaan terhadap peningkatan.

Cukup bagus

Pertama, jawapan kepada soalan: Mengapa Windows Server 2003 tidak bertahan lama? Dengan cukup baik.

Wes Miller, penganalisis penyelidikan Arah di Microsoft, membandingkan ketekunannya dengan Windows XP - juga dikeluarkan dalam jangka masa yang sama, juga keluar dari tetingkap sokongannya, tetapi juga cukup baik untuk menyelesaikan pekerjaan.

"Windows Server 2008 dan versi yang lebih baru mengubah permainan mereka sedikit, dan itu adalah produk hebat," jelas Miller dalam panggilan telefon, "tetapi banyak orang berpuas hati dengan Windows Server 2003 R2. Banyak perniagaan mempunyai kos yang rendah dengannya, jadi mereka senang dengannya, dan tidak ada motivasi untuk mengubahnya. "

Terdapat juga kelaziman aplikasi 32-bit pada sistem Windows Server 2003 - aplikasi yang tidak dapat ditingkatkan dengan mudah.

"Sistem Windows Server 2003 dan 2003 R2 di luar sana biasanya terdapat 32-bit," Miller mengulas. "Windows Server 2008 ke atas, anda bercakap 64-bit. Anda tidak sering menaik taraf pelayan di tempatnya, tetapi anda membincangkan banyak kerja yang berkaitan dengan aplikasi ketika anda menukar seni bina."

Di mana 2003 mengintai

Sistem Windows Server 2003 mana yang mungkin menjadi calon untuk dibiarkan sebagaimana adanya? Satu jawapan adalah mencari di banyak tempat yang sama di mana Windows NT dan Windows 2000 juga telah membuat kediaman jangka panjang.

Pat Simpson, arkitek teknikal penyelesaian perisian di CDW, menerangkan senario sistem seperti "pelayan dalam pembuatan atau di tingkat pengeluaran ... selalunya ia tidak dihubungkan dengan apa-apa kecuali mesin tertentu dan menjalankan perisian yang sangat khusus yang mungkin tidak ada peningkatan. " Dengan kata lain, perisian pada sistem dan kebergantungan luarannya adalah faktor pembatas yang sebenarnya.

MVP Orin Thomas telah bercakap dengan pentadbir dalam pembuatan, dan bukannya IT, yang masih menjalankan Windows NT, dan mengekstrapolasi apa yang dia dengar mengenai Windows Server 2003. "Kos untuk memastikan mesin [Windows NT] ini berjalan," tulisnya, " setelah anda mengetahui muslihatnya, tidak terlalu ekstrem sehingga pihak pengurusan mengutamakan pindah ke platform yang lebih baru. " Dalam situasi tersebut, katanya, penghijrahan ke versi Windows yang lebih baru hanya menjadi keutamaan setelah semua pilihan lain habis.

James Wedeking, pengarah penyelesaian untuk amalan Perkhidmatan Infrastruktur Randstad Technologies, mempunyai pengalaman yang serupa: "Kami menyokong pelanggan hari ini yang masih mempunyai contoh Microsoft Windows NT 4 Server. Saya rasa mereka tidak akan kerap, tetapi ada masih organisasi yang tidak bergantung pada teknologi mereka seperti yang diinginkan oleh industri IT (atau penyedia perkhidmatan IT). "

Oleh itu, Simpson menyatakan bahawa "organisasi yang kemungkinan besar masih menjalankan Windows Server 2003 setelah tarikh sokongan berakhir juga berkemungkinan adalah yang paling berisiko - syarikat di bawah sekatan pematuhan peraturan. Selalunya, ini kerana banyak organisasi mempunyai aplikasi dalaman atau proprietari yang dibina khusus untuk dijalankan pada Windows Server 2003, dan dengan demikian, aplikasi ini sukar dimigrasikan dari sistem operasi. "

Menjaga roda berpusing

Apa yang dipersetujui semua orang: Sekiranya anda memilih untuk menjaga sistem Windows Server 2003 (tidak mengikut cadangan mereka), ia perlu diasingkan - dengan anggapan belum begitu.

Mesej inti dapat disimpulkan oleh Wedeking: "Jauhkan sistem jauh dari Internet." Dengan kata lain, jika sistem yang ada tidak menghadap ke publik, jangan ubahnya.

Langkah seterusnya yang dapat diambil adalah mengelilingi sistem yang dimaksud dengan keamanan sebanyak yang dapat ditingkatkan. Simpson menyatakan, "Pengurangan keselamatan, seperti kawalan karantina atau kompensasi, dapat membantu membatasi jumlah kerosakan yang dapat terjadi dengan pelanggaran."

Miller juga bersetuju bahawa melarang peningkatan, yang terbaik adalah "mengenali risikonya ... memasukkannya ke dalam bekas, menguncinya, dan melakukan pengurangan risiko sebanyak mungkin." Tetapi dia juga menunjukkan bahawa "berbahaya [untuk melakukan ini] dengan pelanggan, sangat berbahaya dengan pelayan."

Walau bagaimanapun, kebanyakan perbincangan mengenai jumlah sistem Windows Server 2003 yang ada yang masih berjalan umumnya mengabaikan keadaan yang lazim, dan sering diabaikan, di luar dunia IT. Peningkatan dilihat sebagai perniagaan syarikat yang menjalankan sistem, dan bukannya syarikat yang menyediakan OS atau perisian.

Seperti yang dikatakan oleh Thomas, "Untuk sebilangan besar organisasi, tidak masalah jam yang ditetapkan oleh Microsoft sehubungan dengan sokongan akhir. Organisasi ini, dan bukan Microsoft, yang akan memutuskan kapan sumber-sumber tersebut akan dikeluarkan ke padang rumput. "

Bahawa Windows NT dan Windows 2000 masih bersama kami dalam banyak bentuk - dengan Windows Server 2003 akan bergabung dengannya - semestinya menjadi bukti.