2017: Tahun dalam bahasa pengaturcaraan

Untuk bahasa pengaturcaraan, bahasa seperti Java dan Kotlin mendapat banyak perhatian dalam pengembangan perusahaan dan mudah alih pada tahun 2017. Ekosistem JavaScript, yang penting untuk pembangunan web, terus berkembang juga.

Secara keseluruhannya, tahun ini menunjukkan pelbagai penambahbaikan untuk kedua-dua bahasa yang sudah lama dan baru.

Pembangun mengikuti opera sabun di Java, dengan perselisihan besar mengenai rancangan modularisasi untuk Java standard dan, dalam kelainan yang mengejutkan, Oracle mencuci tangan varian perusahaan Java EE.

TypeScript Microsoft, sementara itu, telah meningkat popularitinya dengan menjadikan hidup lebih mudah bagi pembangun yang mencari alternatif untuk JavaScript. Microsoft juga melancarkan Q #, bahasa untuk pengkomputeran kuantum.

Banyak plot plot Java

Java Development Kit (JDK) 9 dirilis sebagai implementasi terbaru dari Java standar pada bulan September setelah perselisihan diselesaikan mengenai teknologi modularitasnya yang kompleks. Walaupun sistem modul dimaksudkan untuk menawarkan manfaat dari segi skalabilitas, prestasi, dan keamanan, para peserta utama termasuk Red Hat dan IBM tidak setuju dengan Oracle mengenai cara menerapkannya. Mereka menyatakan keprihatinan mengenai keserasian aplikasi dan memilih menentang proposal awal, yang awalnya gagal dalam pemilihan komite eksekutif Jawa pada bulan Mei. Tetapi pihak-pihak yang keberatan cukup puas dengan pengubahsuaian berikutnya untuk menyetujui cadangan tersebut pada bulan berikutnya, membuka jalan untuk pembebasan yang ditangguhkan.

Peningkatan versi Java versi 9 akan diikuti dengan cepat oleh JDK 10, yang dijadwalkan pada bulan Mac 2018 dan menampilkan antara muka pemungut sampah dan kesimpulan jenis pemboleh ubah tempatan.

Di sisi perusahaan Java EE, Oracle tampaknya telah menyelesaikan masalah dengan komunitas Java, yang merasa kecewa dengan pengabaian platform yang dirasakan oleh syarikat pada tahun 2016. Pada bulan September 2016, Oracle menyusun rencana untuk melakukan penataan ulang Java EE untuk lingkungan seperti awan. Tetapi pada bulan Ogos 2017, Oracle memutuskan untuk melepaskan diri dari pengelolaan Java perusahaan. Platform ini berakhir di bawah bidang kuasa Yayasan Eclipse. Sementara itu, Oracle melepaskan Java EE 8 pada saat yang sama dengan Java 9 dilepaskan. Java EE 8 menampilkan fungsi cloud, HTML5 dan HTTP / 2.

Alat dan alternatif JavaScript maju

Dalam pembangunan web, pembangun menerima banyak bantuan untuk membina dengan JavaScript itu sendiri atau dengan alternatif JavaScript. Antara alat yang dikeluarkan pada tahun 2017 adalah:

  • Kerangka JavaScript Angular 5 Google, yang dirilis pada bulan November, menampilkan pengoptimum build dan menyokong aplikasi web progresif dan penggunaan komponen Reka Bentuk Bahan.
  • Angular 4, yang dihantar pada bulan Mac, memberi tumpuan untuk membina aplikasi yang lebih kecil.
  • React, perpustakaan UI JavaScript dari Facebook, masuk ke Versi 16 pada bulan September, menampilkan penulisan semula inti React untuk meningkatkan responsif untuk aplikasi yang kompleks.

Bagi pembangun yang membina laman web dan menginginkan bahasa yang ditaip dan bukannya JavaScript, Microsoft TypeScript menjadi kekuatan. Superset JavaScript yang ditaip ini mendapat banyak peningkatan tahun ini:

  • TypeScript 2.6, dikeluarkan pada Halloween, menampilkan bendera mod yang ketat dan komen pencegahan ralat.
  • TypeScript 2.5, dirilis pada bulan Ogos dengan keupayaan untuk mempermudah melakukan penulisan semula yang kompleks.
  • TypeScript 2.4 tiba pada bulan Jun dengan keupayaan tayangan dinamik untuk menjadikan aplikasi lebih cekap sumber.
  • TypeScript 2.3, dikeluarkan pada bulan April, menyokong penjana dan iterator penyegar ECMAScript.
  • TypeScript 2.2, yang dikeluarkan pada bulan Februari, menekankan keserasian dengan kerangka kerja React Native untuk membina aplikasi mudah alih asli.

Selanjutnya adalah TypeScript 2.7, dijadualkan pada bulan Januari dan menampilkan inferensi jenis yang lebih baik untuk literal objek.

Tetapi TypeScript bukanlah satu-satunya alternatif JavaScript yang membuat gelombang tahun ini. Bagi pembangun web yang lebih suka menggunakan bahasa Go (Golang) Google dan bukannya JavaScript, penyusun beta Joy yang diperkenalkan pada bulan Disember menjanjikan untuk membolehkan penyusunan silang.

Kotlin semakin meningkat

Bahasa lain yang menawarkan penyusunan JavaScript - walaupun ia dimulai pada JVM - adalah Kotlin, yang telah mengalami peningkatan kekayaan tahun ini. Ini didorong oleh Google yang mendukungnya pada bulan Mei untuk membangun aplikasi Android, yang terutama menjadi domain Java. Versi debut pada tahun 2017 termasuk:

  • Kotlin 1.2, yang dirilis pada bulan November, menampilkan kemampuan eksperimen untuk menggunakan kembali kod di beberapa platform. Sokongan Java 9 juga ditambahkan.
  • Kotlin 1.1, yang tiba pada bulan Mac, menampilkan sokongan JavaScript.

Microsoft membuat pergerakan kuantum

Menindaklanjuti komitmennya untuk pengkomputeran kuantum, Microsoft pada bulan Disember melancarkan Q # (diucapkan "q tajam"), bahasa khusus domain yang menyatakan algoritma kuantum. Satu set jenis primitif disediakan bersama dengan susunan dan tupel untuk membina jenis berstruktur baru. Bahasa itu berfungsi dengan Visual Studio IDE syarikat dan ditampilkan dalam Quantum Development Kit, yang dilancarkan dalam versi beta pada bulan Disember.

C ++ bergerak ke hadapan

Tahun ini juga menyaksikan penerbitan C ++ 17, yang memfokuskan untuk mempermudah penggunaan bahasa. Kemudahan pengaturcaraan merangkumi:

  • Pengikatan berstruktur dan pengurangan argumen templat kelas.
  • Pembangun juga kini dapat menginisialisasi pemboleh ubah dalam ruang lingkup ifdan switch seperti yang dapat mereka lakukan untuk gelung, mengurangkan upacara bahasa.

Selanjutnya adalah C ++ 20, akan lengkap pada musim panas 2019 dan dimuktamadkan pada tahun 2020. Ini mungkin termasuk penambahbaikan untuk ciri serentak dan perpustakaan.