Mengapa program Microsoft Certified Master terpaksa ditamatkan

Selama dua minggu saya merenungkan berita bahawa Microsoft menghentikan beberapa program pensijilan kelas atas.

Microsoft akan menghentikan peperiksaan pensijilan peringkat master, yang merangkumi Microsoft Certified Master, Microsoft Certified Solutions Master, dan Microsoft Certified Architect. Ramai di antara mereka yang bekerja keras dan menghabiskan banyak masa dan wang untuk mencapai tahap ini dan membezakan diri mereka telah meletup dengan kemarahan dan kekecewaan atas keputusan ini, belum lagi mereka yang masih dalam proses mendapatkan Guru yang diinginkan (aka Ranger ) sebutan.

[Ulasan: Windows 8.1: Versi baru, kekacauan yang sama. | 10 ciri baru yang sangat baik dalam Windows Server 2012 R2. | Ikuti perkembangan teknologi Microsoft utama dalam Teknologi kami: buletin Microsoft. ]

Program MCM bermula pada tahun 2001 sebagai program Exchange Ranger dan kemudian diperluas untuk memasukkan Active Directory, Lync, SharePoint, dan SQL sebagai bagian dari program MCA tahun 2005. Program-program ini telah berjalan dengan baik. Mengenai mengapa Microsoft memotong program ini, sangat mudah, kata Tim Sneath, seorang pengarah kanan Microsoft: Terlalu sedikit orang yang berusaha mendapatkan sijil, yang bermaksud ada sedikit wang untuk mengekalkannya.

Dalam pengumuman rasmi Microsoft, Sneath menulis: "Hanya beberapa ratus orang yang telah memperoleh sertifikasi dalam beberapa tahun terakhir, jauh lebih sedikit daripada yang kami harapkan. Kami ingin membuat sijil yang akan dicita-citakan oleh banyak orang dan itu akan menjadi puncak utama program Bersertifikat Microsoft, tetapi dengan hanya sekitar 0.08 peratus daripada semua individu yang diperakui MCSE berada dalam program ini, ia tidak mendapat daya tarikan yang kami harapkan. "

Saya akan mengakuinya: Saya selalu mahu menjadi Ranger - khususnya, Exchange Ranger. Selama bertahun-tahun, saya bertemu dengan beberapa Sarjana, dan penunjukan itu selalu memberi inspirasi kepada saya. Adalah baik, walaupun bagi orang dewasa, mempunyai pahlawan.

Malangnya, harganya lebih dari $ 20,000 dan saya mesti berada di Redmond selama beberapa minggu untuk memberi tumpuan dan belajar, yang sangat sukar untuk isteri dan anak-anak kita. Baru-baru ini, Microsoft menolak syarat latihan di tempat, jadi anda boleh menguji tanpa latihan - tetapi saya mahukan latihan itu, dan saya ragu saya boleh lulus tanpanya.

Akhirnya apa maksud semua ini? Sekiranya anda seorang Ranger, kelayakan anda tetap sah dan tidak perlu diperbaharui - sekali Ranger, selalu Ranger pada ketika ini. Bagi mereka yang berusaha mendapatkan sijil, mereka mempunyai masa sehingga 1 Januari 2014, untuk melakukannya. (Microsoft pada mulanya menawarkan tarikh akhir 1 Oktober, tetapi bergantung pada tarikh yang semakin hampir.)

Microsoft akan merenungkan apa yang mungkin masuk akal untuk pensijilan "puncak" masa depan untuk menggantikan program Masters, yang mungkin berkelanjutan dan kos yang lebih berpatutan, dan dengan itu lebih menarik. Di mana ia boleh membawa, siapa tahu?

Ya, sebilangan orang kecewa. Tetapi masa berubah. Microsoft sedang menyusun semula, dan sebenarnya mengubah jenis perniagaan yang diinginkannya. Pemimpin dipindahkan, CEO Steve Ballmer akan segera turun, TechNet dihentikan, program Masters akan berakhir, dan mungkin juga Sidang Kemuncak Pengurusan Microsoft, walaupun itu belum disahkan.

Tetapi sebilangan dari mereka kembali, seperti Microsoft Exchange Conference (MEC) setelah satu dekad ketiadaan. Apa sahaja program, pensijilan, dan sebagainya yang mungkin dibuat oleh Microsoft, saya harap mereka akan memanfaatkan warisan yang ada sebelum ini. Untuk memetik John Lennon: "Anda mungkin mengatakan bahawa saya adalah pemimpi, tetapi saya bukan satu-satunya."

Kisah ini, "Mengapa program Master Bersertifikat Microsoft harus berakhir," pada awalnya diterbitkan di .com. Baca lebih lanjut blog J. Windows Bruzzese's Enterprise Windows dan ikuti perkembangan terkini Windows di .com. Untuk berita teknologi perniagaan terkini, ikuti .com di Twitter.