10 pengedaran Kubernetes yang memimpin revolusi kontena

Kubernetes telah menjadi yang projek untuk beralih kepada jika anda perlu mengarang musik bekas pukal. Sistem orkestrasi kontena sumber terbuka dari Google dianggap baik, disokong dengan baik, dan berkembang dengan pantas.

Kubernetes juga luas, kompleks, dan sukar untuk disusun dan dikonfigurasi. Bukan hanya itu, tetapi sebahagian besar angkat berat diserahkan kepada pengguna akhir. Oleh itu, pendekatan terbaik bukanlah dengan mengambil bit dan mencuba sendiri, tetapi untuk mencari penyelesaian bekas yang lengkap yang merangkumi Kubernetes sebagai komponen yang disokong dan dikekalkan.

Di sini saya telah menyenaraikan 9 tawaran Kubernetes yang paling terkenal - berapa jumlah pengedaran yang menggabungkan alat Kubernetes plus kontena, dalam arti yang sama bahawa pelbagai vendor menawarkan pengedaran kernel Linux dan wilayah penggunanya.

Perhatikan bahawa senarai ini tidak termasuk perkhidmatan awan khusus, seperti Amazon EKS atau Google Kubernetes Engine, tetapi memberi tumpuan kepada pengedaran perisian yang dapat dijalankan secara tempatan atau sebagai pilihan yang dihoskan oleh awan.

CoreOS Tectonic / Topi Merah CoreOS

CoreOS adalah penyedia distribusi Linux yang berfokus pada kontena, serasi dengan Docker tetapi dengan format gambar dan masa berjalan sendiri, dan sebaran "Kubernetes kelas perusahaan". Bersama-sama mereka membentuk asas timbunan Tectonic CoreOS. 

Sistem operasi CoreOS, Container Linux, menonjol terutama dengan diserahkan sebagai satu set komponen kontena. Dengan cara ini, kemas kini automatik ke OS dapat dialirkan ke dalam pengeluaran tanpa menurunkan aplikasi yang sedang berjalan. CoreOS juga mengingatkan kemas kini "satu klik" untuk Kubernetes. CoreOS Tectonic berjalan di Amazon Web Services, Microsoft Azure, dan bare metal. 

Red Hat baru-baru ini memperoleh CoreOS, dengan rancangan untuk mengintegrasikannya ke Red Hat OpenShift. Container Linux akan dijenamakan semula sebagai Red Hat CoreOS. Perpindahan tidak dijangka selesai hingga 2020, tetapi Container Linux akan terus disokong sehingga saat itu. Menurut Red Hat, "hampir semua" ciri CoreOS Tectonic akan tersedia selepas peralihan.

Lihat ulasan CoreOS Container Linux untuk maklumat lebih lanjut.

Video berkaitan: Apa itu Kubernetes?

Dalam video 90 saat ini, pelajari tentang Kubernetes, sistem sumber terbuka untuk mengautomasikan aplikasi kontena, dari salah seorang penemu teknologi, Joe Beda, pengasas dan CTO di Heptio.

Taburan Kanonikal Kubernetes

Canonical, pembuat Ubuntu Linux, menyediakan pengedaran Kubernetes sendiri. Salah satu titik penjualan besar untuk Pengedaran Canonical Kubernetes adalah pengedaran Ubuntu Linux yang disegani, difahami, dan biasa digunakan di bawahnya. Canonical mendakwa bahawa timbunannya akan berfungsi dalam penyebaran awan atau on-prem, dengan sokongan yang disertakan untuk beban kerja CPU dan GPU. Pelanggan yang membayar boleh memiliki kelompok Kubernetes mereka yang dikendalikan dari jauh oleh jurutera Canonical.

Pengedaran Kubernetes Canonical juga tersedia dalam versi miniatur, Microk8s. Pembangun dan pendatang baru Kubernetes dapat memasang Microk8s pada notebook atau desktop, dan menggunakannya untuk pengujian, percubaan, atau bahkan penggunaan produksi pada perkakasan berprofil rendah.

Makmal Canonical dan Rancher (lihat di bawah) menghasilkan produk bersama, Cloud Native Platform, yang menggabungkan distro Kubernetes Canonical dengan platform pengurusan kontena Rancher. Ideanya adalah menggunakan Kubernetes untuk menguruskan kontena yang berjalan di setiap kluster, dan menggunakan Rancher untuk mengurus beberapa kluster Kubernetes. Cloud Native Platform akan tersedia dengan Rancher 2.0, yang kini tersedia dalam pratonton beta. 

Docker Community Edition / Docker Enterprise

Bagi kebanyakan kita, Docker adalah bekas. Dan sejak tahun 2014, Docker memiliki sistem pengelompokan dan orkestrasi tersendiri, Docker Swarm, yang hingga saat ini berdiri sebagai pesaing Kubernetes. Kemudian pada bulan Oktober 2017, Docker mengumumkan akan menambahkan Kubernetes - dalam keadaan vanila yang tidak diubah suai - sebagai paket standard dengan Docker Community Edition dan Docker Enterprise 2.0 dan edisi yang lebih baru.

Docker Enterprise 3.0 menambah Perkhidmatan Docker Kubernetes, integrasi Kubernetes yang memastikan versi Kubernetes tetap konsisten antara desktop pemaju dan penggunaan pengeluaran. 

Ringkasnya, Docker Inc. telah membaca tulisan di dinding orkestrasi kontena dan mengakui bahawa Kubernetes lebih sesuai daripada Swarm untuk menguruskan persekitaran kontena yang besar dan kompleks. Namun, Docker masih menyertakan sistem pengelompokan aslinya, "modus kawanan", untuk pekerjaan yang lebih sederhana — misalnya, aplikasi lokal, belakang-firewall yang tidak mungkin berkembang dengan banyak, atau untuk mempertahankan kelompok mod kawanan yang ada yang tidak perlu dirombak.

Langganan Heptio Kubernetes

Dua pencipta Kubernetes, Craig McLuckie dan Joe Beda, mengasaskan Heptio untuk menawarkan perkhidmatan dan produk di sekitar Kubernetes. Penawaran utama pertama mereka adalah Langganan Heptio Kubernetes (HKS), penyebaran Kubernetes dengan sokongan berbayar, 24/7 yang disediakan oleh Heptio. Harga bermula dari $ 2,000 sebulan.

Padang utama dengan Heptio adalah Kubernetes kelas perusahaan tanpa kunci masuk vendor. Penerapan boleh dijalankan di awan awam atau perkakasan peribadi. Semua alat yang ditawarkan oleh Heptio untuk menguruskan konfigurasi Kubernetes adalah sumber terbuka, dan perbaikan dihantar terus ke kelompok yang disokong.

VMware memperoleh Heptio pada tahun 2018, tetapi pemerolehan tersebut belum mempengaruhi rancangan untuk portfolio produk Heptio.

Kontena Pharos

Dikenakan sebagai "Kubernetes yang hanya berfungsi," Kontena Pharos mengikuti buku permainan yang hampir sama dengan persembahan Linux Red Hat. Di bahagian bawahnya adalah sebaran Kubernetes yang diperakui CNCF yang tersedia di bawah lesen Apache 2 (mengikut Fedora, atau CentOS). Mereka yang mempunyai wang untuk dibelanjakan (seperti di Red Hat Enterprise Linux) dapat membeli fitur peringkat profesional, perundingan, perkhidmatan sokongan, dan penawaran harga tetap tertentu seperti berpindah ke infrastruktur asli awan.

Pengedaran inti Pharos menjadi standard dengan ciri-ciri asas seperti kemas kini keselamatan automatik dan beberapa waktu operasi kontena. Produk untuk bayar menambah alat perusahaan, seperti papan pemuka Kontena Lens, sistem penyimpanan diedarkan Kontena Storage, sandaran, pengimbangan beban, dan kemampuan untuk menyebarkan kluster dalam lingkungan yang tersekat udara.

Edisi profesional mempunyai tempoh penilaian tiga puluh hari, dengan langganan sokongan yang bermula pada € 375 sebulan. Edisi sumber terbuka tidak mempunyai had masa dan tidak ada kos pelesenan.

Perkhidmatan Pivotal Container (PKS)

Pivotal, yang terkenal dengan kerjanya di Cloud Foundry, menawarkan Kubernetes kelas perusahaan yang dipanggil Pivotal Container Service (PKS). PKS menggunakan banyak projek Pivotal lain untuk inspirasinya. Sebagai contoh, ia menggunakan projek Kubo, yang juga digunakan dalam Cloud Foundry Pivotal, untuk melancarkan dan mengurus kluster Kubernetes.

Ciri menonjol PKS adalah penyatuan rapat dengan timbunan virtualisasi VMware; sebenarnya PKS adalah projek VMware-Pivotal bersama. Kontena yang berjalan di PKS mempunyai akses ke perkhidmatan yang biasanya hanya tersedia untuk mesin maya yang berjalan di vSphere, seperti penyimpanan berterusan di VMware VSAN. Sebagai tambahan, PKS dapat dikelola melalui VMware Cloud Foundation, yang digunakan untuk mengurus infrastruktur VMware di persekitaran awan awam dan swasta.

Ringkasnya, mana-mana kedai dengan pelaburan dalam VMware dan minat yang semakin meningkat di Kubernetes, mungkin ingin melihat PKS untuk memanfaatkan sepenuhnya penyediaan VMware mereka yang ada.

Rancher 2.0

Rancher Labs telah memasukkan Kubernetes ke dalam platform pengurusan kontena - yang dipanggil, Rancher - dengan versi 2.0. Rancher 2.0 berfungsi pada tahap yang lebih tinggi daripada pengedaran Kubernetes lain, duduk di atas hos Linux anda, bekas Docker, dan nod Kubernetes, menguruskan semuanya dengan jarak jauh tanpa mengira lokasi atau infrastruktur. Ia bahkan dapat menguruskan kelompok Kubernetes di Amazon EKS, Google Kubernetes Engine, Azure Kubernetes Service, dan awan Kubernetes-as-a-service yang lain. 

Rancher juga hadir dengan pengedaran Kubernetes sendiri. Rancher bertujuan untuk menghilangkan banyak masalah dari proses menyusun kluster Kubernetes dan menyesuaikan Kubernetes untuk persekitaran tertentu, tanpa membiarkan penyesuaian tersebut menghalangi peningkatan lancar ke Kubernetes-pertimbangan utama untuk secepat itu- projek yang bergerak dan sentiasa dikemas kini.

Rancher juga menawarkan sebaran Kubernetes minimum yang disebut K3s. Dioptimumkan untuk penyebaran berprofil rendah, K3s memerlukan RAM hanya 512 MB per instance pelayan dan ruang cakera 200 MB. Ini memasukkan jejak ini dengan menghilangkan semua ciri warisan, kelas alfa, dan tidak penting, serta banyak pemalam yang jarang digunakan (walaupun yang dapat ditambahkan kembali jika diperlukan).

OpenShift Topi Merah

Red Hat OpenShift, produk PaaS Red Hat, awalnya menggunakan "kartrij" seperti paket Heroku untuk mengemas aplikasi, yang kemudian digunakan dalam bekas yang disebut "roda gigi". Kemudian Docker datang, dan OpenShift diusahakan semula untuk menggunakan gambar kontena baru dan standard waktu proses. Tidak dapat tidak, Red Hat juga mengadopsi Kubernetes sebagai teknologi orkestrasi dalam OpenShift.

OpenShift dibina untuk memberikan abstraksi dan automasi untuk semua komponen dalam PaaS. Pengabstrakan dan automasi ini juga meluas ke Kubernetes, yang masih membebankan sejumlah besar beban administrasi, sehingga OpenShift dapat digunakan untuk meringankannya sebagai bagian dari misi yang lebih besar untuk menggunakan PaaS.

Seperti yang dinyatakan di atas, CoreOS Tectonic digabungkan menjadi Red Hat OpenShift, walaupun penggabungan teknologi tidak akan selesai hingga 2020.

Lihat ulasan Red Hat OpenShift 3 untuk maklumat lebih lanjut.

SUSE Container sebagai Platform Perkhidmatan

Terkenal dengan sebaran Linux yang sangat popular di Eropah, SUSE juga menawarkan Platform SUSE CaaS. Secara konseptual, SUSE CaaS Platform mengingatkan CoreOS Tectonic, menggabungkan OS "mikro" bare-metal yang menjalankan wadah, Kubernetes untuk orkestrasi kontena, registri gambar terbina dalam, dan alat konfigurasi kluster.

SUSE CaaS Platform 3, yang dirilis pada tahun 2018, menambahkan fungsi multi-master untuk membuat kluster lebih tahan terhadap crash node master dan fitur penalaan kernel untuk membuat penyesuaian tersuai pada kernel Linux yang disertakan.

Platform SUSE CaaS dapat berjalan di awan awam dan juga logam kosong tempatan, tetapi dengan peringatan bahawa "SUSE saat ini tidak menyokong penyatuan ke dalam infrastruktur awan yang mendasari." Bermaksud bahawa SUSE CaaS Platform tidak dirancang untuk melengkapkan Amazon EKS atau Google Kubernetes Engine, tetapi untuk mengelakkannya, membolehkan anda menjalankan kontena di beberapa awan dan pusat data. 

Telekube

Gravitational, pembuat pelayan SSH Teleport, menghasilkan Gravity, sebaran Kubernetes "pengerasan produksi" yang berjalan pada kelompok tempatan atau jarak jauh. Gravity diposisikan sebagai penyelesaian untuk platform SaaS peribadi, atau untuk menjalankan Kubernetes sebagai perkhidmatan di beberapa wilayah atau penyedia hosting.

Aplikasi di Gravity mesti disiapkan untuk dijalankan dalam bekas di Kubernetes. Mereka juga harus dikemas ke dalam "Bundel" yang kemudian diterbitkan ke kluster Kubernetes untuk diedarkan. Bundling memerlukan beberapa kerja tambahan di atas semua persiapan lain yang diperlukan untuk menggunakan aplikasi berasaskan wadah, tetapi manifes Bundle adalah satu-satunya tambahan khusus Gravity yang perlu anda pertahankan.

Gravity juga membolehkan anda mengambil gambar keseluruhan kluster Kubernetes - termasuk semua aplikasinya dan konfigurasi - dan menyebarkan gambar ke persekitaran Kubernetes yang lain.