Penjana kod Hack sumber terbuka Facebook

Melanjutkan usaha sumber terbuka, Facebook mempunyai Hack Codegen sumber terbuka, sebuah perpustakaan untuk menghasilkan kod Hack secara automatik.

Hack adalah spin-off Facebook PHP bahasa, bekerja dengan mesin maya HHVM. Sementara itu, perpustakaan menghasilkan kod yang ditulis ke dalam fail yang ditandatangani untuk mengelakkan pengubahsuaian yang tidak diingini. "Idea di sebalik menulis kod yang menulis kod adalah untuk meningkatkan tahap abstraksi dan mengurangkan gandingan," kata Facebook di laman GitHub untuk Hack Codegen.

"Mampu menghasilkan kod melalui penghasilan kod automatik membolehkan pengaturcara meningkatkan tahap abstraksi dengan membuat kerangka kerja yang bersifat deklaratif dan yang diterjemahkan ke dalam kod Hack berkualiti tinggi," kata jurutera perisian Facebook Alejandro Marcu, dalam catatan blog. "Kami telah lama menggunakan Hack Codegen di Facebook. Setelah melihat banyak kejayaan dalaman, kami membuka perpustakaan ini agar lebih banyak orang dapat memanfaatkannya."

Sebelum membina Hack CodeGen, Facebook terutamanya menghasilkan kod melalui rentetan gabungan dan fungsi pembantu. "Kami menyedari sejak awal bahawa kami memerlukan perpustakaan yang baik untuk menghasilkan kod, kerana rentetan gabungan untuk menghasilkan kod tidak terlalu besar," kata Marcu. "Pada masa itu, kami tidak melakukan banyak pembuatan kod di FB, kebanyakannya membuang nilai ke dalam tatasusunan, jadi kami tidak memiliki alat yang bagus kecuali untuk menandatangani fail."

Facebook telah menggunakan sumber terbuka, menawarkan teknologi seperti Nuclide IDE untuk Web dan pembangunan mudah alih asli, perisian React Native JavaScript, dan kerangka pembangunan ComponentKit iOS UI untuk sumber terbuka. Kumpulan Parse Facebook, sementara itu, merancang untuk menyediakan SDKnya melalui sumber terbuka.